
� 955

HC

*  Corresponding author / Correspondencia a:  Manuel Carvalho Coutinho. CECC-Centro de Estudos de Comunicação e Cul-
tura, Universidade Catolica Portuguesa, Tv. de Palma, 1649-023 Lisboa, Portugal — mccoutinho@ucp.pt — https://or-
cid.org/0000-0001-6562-0188

How to / cite Cómo citar:  Coutinho, Manuel Carvalho (2024). «Sports Journalism at the Height of Portugal’s Dictatorship: Bu-
reaucracy and Censorship (1935-1960)», Historia Contemporánea, 76, 955-981. (https://doi.org/10.1387/hc.23903).

Received: 15 september, 2022; accepted: 3 april, 2023.
ISSN 1130-2402 — eISSN 2340-0277  /  © 2024 Historia Contemporánea (UPV/EHU)

  �This work is licensed under a  
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

ISSN  1130-2402  –  eISSN  2340-0277

Historia Contemporánea,  2024, 76,  955-981
https://doi.org/10.1387/hc.23903

SPORTS JOURNALISM AT THE HEIGHT OF PORTUGAL’S 
DICTATORSHIP: BUREAUCRACY AND CENSORSHIP (1935-1960)

PERIODISMO DEPORTIVO EN EL APOGEO DE LA DICTADURA 
PORTUGUESA: BUROCRACIA Y CENSURA (1935-1960)

Manuel Carvalho Coutinho*
Universidade Católica Portuguesa,  

Research Centre for Communication and Culture, Lisbon-Portugal

ABSTRACT:  During Portugal’s dictatorship (1926-1974) there were said to be three pillars to ap-
pease its population: Fado (the music connected to culture and tradition), Fátima (symbolizing the 
Catholic religion) and Football (the most popular sport). While these F’s were never the dictator-
ship’s motto, news outlets that specialized in these subjects were, in theory, given a bigger free-
dom. And yet, all periodical publications were targeted by the Portuguese censorship and were reg-
ularly constrained by it.

With this in mind this study will centre on the relationship between the censorship services and 
the journalistic publications of the third F: newspapers and news bulletins that were mainly con-
cerned with covering sports and sporting events. To achieve this we will analyse the censorship re-
cords and public archives during the height of the dictatorial regime, 1935-1960, in an effort to per-
ceive how these journalistic publications were controlled through bureaucracy and surveillance.
KEYWORDS:  Censorship, Dictatorship, Portugal, Sports Journalism, Surveillance.

RESUMEN:  Durante la dictadura de Portugal (1926-1974) se decía que había tres pilares para 
apaciguar a su población: Fado (la música conectada con la cultura y la tradición), Fátima (sim-
bolizando la religión católica) y Fútbol (el deporte más popular). Si bien estas F’s nunca fueron el 
lema de la dictadura, los medios especializados en estos temas tenían, en teoría, mayor libertad. Y, 
sin embargo, todas las publicaciones periódicas fueron blanco de la censura portuguesa y se vie-
ron limitadas regularmente por ella.

En este sentido, este estudio se centrará en la relación entre los servicios de censura y las pu-
blicaciones periodísticas de la tercera F, diarios y boletines informativos que se ocupaban princi-
palmente de la cobertura de deportes y eventos deportivos. Para lograrlo analizaremos los regis-
tros de censura y archivos públicos durante el apogeo del régimen dictatorial, 1935-1960, en un 
esfuerzo por percibir cómo estas publicaciones fueron controladas a través de la burocracia y la 
vigilancia.
PALABRAS CLAVE:  Censura, Dictadura, Portugal, Periodismo Deportivo, Vigilancia.



956	 Historia  Contemporánea,  2024, 76,  955-981

Manuel Carvalho Coutinho

1.  �Introduction: Censorship and sports publications during the dicta-
torship

While there are a number of noteworthy studies1 on censorship and 
journalism in Portugal, an analysis of sports publications’ censorship files, 
including smaller and/or regional periodicals, is a matter that deserves fur-
ther scrutiny. Due to the importance of overall sports during the dictator-
ship, particularly football as the most popular, a study on the issue can re-
veal many aspects of the censorship’s direct actions towards media, as well 
as its impact throughout its existence. To consider this matter in depth, this 
study’s main focus will be the censorship services files available at the Na-
tional Archive of Torre do Tombo, in addition to related literature on the 
matter. These files contain mostly confidential and secret communications 
between the dictatorship’s censorship services and the different periodical 
publications, and, ultimately, as we will argue, they allow us to see how 
censorship had a grip on media. To get a better picture of this matter, this 
study will address both major and minor sports publications, as well as re-
gional ones, in order to provide the full scope of the censorship services’ 
actions back then. To do this, this study will mainly analyse the timeframe 
during the height of the Portuguese dictatorial regime2, that is, from 1935 
to 1960, thus starting two years after the 1933 Constitution, and ending in 
1960, just one year before the start of the colonial war and the subsequent 
changes of censorship rules3 (further altered years later with the succession 
of power after the fall of dictator Oliveira Salazar in 1968).

While this study’s purpose is to tackle the many aspects of censor-
ship services towards sports publications, both through control and sur-
veillance, it should be noted that the monetary fines and suspensions will 
not be addressed here since it was felt that this matter should be addressed 

1  Consider: Serrão & Marques, 1992, Azevedo, 1999, Rosas, 2013 & Barros, 2022, to 
name a few.

2  We should note that Rosas (2020, pp. 45-47) argues that the dictatorship actually be-
gins to fall after 1945 as it faces its first crisis (the worker’s revolts after the end of the 2nd 
World War) followed by its second crisis (the political and students uprising from 1958 to 
1962). However, Rosas also argues that it is the colonial war that foreshadows the end of 
the dictatorship, although this conflict lasted for 13 years.

3  These include, but are not limited to, the confidential Bulletin n.º 3/61 of the Direc-
torate of Censorship Services of 14 July 1961, at the time referred as the New General Di-
rectives of Censorship, translated from the original Novas Directivas Gerais da Censura; 
as well as Decree n.º 44:278, 14 April 1962.



https://doi.org/10.1387/hc.23903� 957

Sports Journalism at the Height of Portugal’s Dictatorship

in a separate essay4. At the same time, while this study does not aspire to 
mention all available reports from the censorship services that targeted 
sports publications, we do hope to be able to analyse the many different 
and notable aspects of journalistic scrutiny and bureaucracy. In fact, it 
should be said that not all archives concerning censorship cuts and control 
over media have survived5 and it is known that an unspecified number of 
records were actually destroyed during the April 25th revolution and its 
aftermath6. Still, as we will show during this study, there is still a lot of 
public information to explore and there is a wide range of data that indeed 
proves the hardships and tribulations of these varied journalistic sports 
publications. By researching these archives, we can get closer to under-
standing the true impact of the censorship services, as well as these publi-
cations reluctant compliance and, at times, efforts to refute them. 

Finally, we should also point that all of the archives studied for this 
essay belong to the Directorate of Censorship Services and not to the se-
cret police PVDE/PIDE, whose practices were increasingly more ruthless 
and violent in comparison. With that said, we should also point out that 
this study will intentionally not mention most of the names of those in-
volved in these reports, both those working at the censorship services and 
those employed by the targeted newspapers. While this is public informa-
tion and it is freely accessible to anyone who seeks it, it still seemed that, 
for the most part, it was possible to analyse these archives and moments 
in history without mentioning the names of the real individuals involved. 
Sometimes, however, the reals names will be included when it is an es-
sential information to keep in mind, given the matter being discussed.

2.  �Context and timeframe: Instability and the rise of Portugal’s 
dictatorial regime

Since its beginning in 1910, after the revolution that put an end to 
the Portuguese Monarchy, Portugal’s 1st Republic faced many chal-

4  This means that, for the purposes of this research, the censorship files of some major 
sports publications —such as Record and O Norte Desportivo— as well as regional publi-
cations —like A Voz Desportiva and Correio Desportivo— will not be mentioned here, al-
though these include suspensions and monetary fines.

5  Gomes, 2014, p. 8.
6  Carvalho, 2009.



958	 Historia  Contemporánea,  2024, 76,  955-981

Manuel Carvalho Coutinho

lenges that continuously threatened its existence. Indeed, the young 
democratic regime was incessantly in deep crisis, particularly due 
to its political and economic instability further accentuated with the 
tragic participation in the First World War7. By 1920-21 Portugal 
faced its biggest inflation rate in its history8 and as the political tur-
moil accentuated9 it was clear to its people that the Portuguese democ-
racy had failed its promises10. On 28 May 1926 a revolution broke out 
in Portugal and, after three failed coup attempts just the year prior, the 
army was finally able to succeed in implementing a military dictator-
ship.

But this new regime proved uncapable to deal with a country in dis-
array and further revolutions followed, all unsuccessful: on 3 Febru-
ary in Porto and 7 in Lisbon both in 1927, on 20 July of 1928 in Lisbon, 
throughout April of 1931 in Madeira and Guiné, and on 26 August of 
1931 again in Lisbon. It was only due to the strength of its military that 
the new government was able to control the country and quell all revolu-
tions. And so, as the threat grew so did the military expenses, with Portu-
gal, at the time, having the third most expensive army in Europe per cap-
ita11. In face of a growing financial deficit, higher than the Republic’s last 
two years in power, the country desperately searched for a solution. In 
1929, amid the start of the depression and just one year after taking office 
as Minister of Finance, Oliveira Salazar was able to balance the budget 
and stabilize the Portuguese currency, even achieving budgetary sur-
pluses12. This economic success continued throughout the financial crisis, 

7  Historian Aniceto Afonso remarked, on the Portuguese participation in the First 
World War, that “Only one word defines the Portuguese situation after the war-crisis” 
translated from the original: “Só uma palavra define a situação portuguesa depois da gue-
rra-crise”. Afonso, 2007, p. 102.

8  Ramos, 2009, p. 862.
9  To further explain this turmoil, we should mention two other aspects: the short-lived 

dictatorship of Sidónio Pais (1917-18), as well as the 19 October 1921 tragic events in Lis-
bon, known as the Bloody Night.

10  Page, 2008, p. 253.
11  Ramos, 2009, 624.
12  Dictator Salazar’s economic policies led many to see him as the “boss”, the “finan-

cial wizard”, the “professorial dictator” and the “father devoted to the nation”, translated 
from the original: “chefe (…) mago das finanças (…) ditador catedrático (…) pai (…) de-
votado à nação.” Rosas, 2020, p.  45. To further consider Salazar’s effort to balance the 
troubled Portuguese economy during this timeframe, as well as how it began to shift in the 
later decades of the dictatorship, see Louça, 2020, pp. 126-170 & 176-200.



https://doi.org/10.1387/hc.23903� 959

Sports Journalism at the Height of Portugal’s Dictatorship

and thus, after some internal turmoil with competing powers, Salazar was 
then able to cement his position as a de facto dictator.

The years that followed saw the implementation of the new politi-
cal constitution of 1933 and the establishment of a corporatist regime 
that would be known as New State (translated from the original: Estado 
Novo). With the growth of the New State’s influence so did its politi-
cal institutions that sought to enforce its ideology, such as the censorship 
services and the secret police PVDE (renamed to its commonly referred 
name PIDE in 1945 and again in 1968 to DGS). The Directorate of Cen-
sorship Services, how its name indicates, focused on editing and cutting 
publications and, if need be, they would impose punishments to those that 
broke the law. In this way, the censorship services established prior cen-
sorship and, through it, effectively controlled periodical publications’ 
contents and news bulletins, including sports news media, the focus of 
this study.

3.  �Starting a sports publication: Editors, frequency and the censorship 
laws

It took less than one month for the new military dictatorship to address 
press freedom and when it did, it was through a letter sent to all publica-
tions, on 22 June 1926, stating that censorship was the new rule: “By supe-
rior order, I inform that from today onwards censorship of the Press is es-
tablished. No newspaper can publish without first sending 4 copies to the 
General Command of the GNR, for that purpose”13. From then on periodi-
cal publications had to send copies of each number to be revised by the cen-
sorship services and each new print now included a small note that read: 
“This issue was checked by the censorship commission”. With this notice it 
was then effectively known by the general public that censorship indeed ex-
isted and thus the new regime’s promises of freedom and opportunity were 
constantly challenged by this very notion.

Still, while the censorship services did target periodical publica-
tions from the start, it was after 1933 that its power structure truly be-

13  Translated from the original: “Por ordem superior levo ao conhecimento de V. que a 
partir de hoje é estabelecida a censura à Imprensa, não sendo permitida a saída de qualquer 
jornal sem que 4 exemplares do mesmo não sejam presentes ao Comando Geral da GNR, 
para aquele fim”. Soares, et al., 1997, p. 52.



960	 Historia  Contemporánea,  2024, 76,  955-981

Manuel Carvalho Coutinho

came well-defined and pervasive14. Indeed, we can see how the new gov-
ernment sought to define press media in April of that year by, in theory, 
“guaranteeing freedom of expression for any publication” while at the 
same time “periodical publications will be under censorship (...) if they 
focus on political or social matters”15. This last point, however, seems to 
indicate that sports publications were seen as exceptions, due to their sub-
ject of analysis, and that they were thus free from censorship16. And yet, 
while newspapers and periodical bulletins that defined themselves as pub-
lishing only sports related issues were, in theory, free to publish, they still 
needed to send copies of each publication to the censorship services, for 
what was described as “archival purposes”. It was through these require-

14  Interestingly, the neighbouring Spanish Dictatorship would take less time to ex-
ert control over its press, with the end of the Spanish civil war accelerating this process 
immensely. Indeed, as Viuda-Serrano states (2022, p. 55-56), this was achieved, in part, 
through the control of media via the Cadena de Prensa del Movimiento in 1940, as well 
as through a process of obligatory listings in order to work as a journalist via the Official 
Registry of Journalists (Registro Oficial de Periodistas) that took place right after the end 
of the civil war, on 2 April 1939, and also through a sort of “indoctrination” of the craft 
as a whole, by creating the Official School of Journalism (Escuela Oficial de Periodismo) 
starting in 1941. Portugal, on the other hand, would take a different approach to the edu-
cation and professionalization of journalists. While there were efforts to create a similar 
educational project in 1941, these did not succeed (Sobreira, 2003, pp.  70-72), and the 
first official higher education course in journalism would only happen in 1971, with it 
only lasting 3 years, ending, coincidently, after the 1974 revolution (Sousa et al., 2010, 
p. 357).

15  As seen in Article 1 of Decree n.º 22:469, 11 April 1933, translated from the ori-
ginal: “É garantida a expressão do pensamento por meio de qualquer publicação” and Ar-
ticle 2 “Continuam sujeitos a censura prévia as publicações periódicas definidas na lei de 
imprensa (...) sempre que delas se versem assuntos de carácter político ou social”, Decree 
n.º 22:469, 1933.

16  Indeed, at one point the law specifically indicated sports, along with other sub-
jects, as being legally exempt from prior censorship. In fact, this exemption, for example, 
was defined in the confidential Memo 238, directed to the censorship services on 11 Oc-
tober 1945, that “sought to reduce the financial constraints of censorship on news media”, 
translated from the original “com o fim de reduzir, ao mínimo os prejuízos que a interven-
ção destes Serviços causam às Empresas jornalísticas”, Memo 238, 1945. Coincidentally, 
years prior a similar directive was given to censors in neighbouring Spain in hopes of giv-
ing some freedom to sports reporters. This was the ““Rules for sports writers”, published 
in the first issue of the Official Bulletin of the National Sports Delegation in 1943”, trans-
lated from the original: ““Normas para los redactores deportivos”, publicadas en el primer 
número del Boletín Oficial de la Delegación Nacional de Deportes en 1943” Viuda-Ser-
rano, 2022, p. 60. Both directives, however, did little to change the status quo and sports 
reporters and sports publications continued to be censored in the years that followed.



https://doi.org/10.1387/hc.23903� 961

Sports Journalism at the Height of Portugal’s Dictatorship

ments and other regulations, as this study will argue, that governmental 
censorship found a way to tackle every aspect of these publications’ exist-
ence, and, soon enough, sports journalism became just like any other pub-
lication: regularly censored and, at times, severely punished.

Indeed, from the start sports publications in Portugal were in constant 
scrutiny since there were several requirements before even being allowed 
to publish their first issue. To start off, anyone intending to begin a new 
publication had to first send a letter to the director of the censorship ser-
vices where the would-be proprietor had to provide, among other things: 
the name of the periodical, the frequency of publication, the proprietor’s 
name and family members, the appointed director and editor (sometimes 
the same individual), where it was going to be printed; etc. This informa-
tion complied with the law initially published on 2 August 1926 that spec-
ified that: “All periodical publications need to have, in the first page of 
each issue, the name of its director, editor, owner, the location of its ad-
ministration and where it is printed” with its absence possibly meaning 
“jail time of three to thirty days and a corresponding monetary penalty”17. 
This meant that new publications had to be precise when providing infor-
mation to the censorship services, since any possible mistake or misun-
derstanding could hinder them heavily.

An example of how some periodical publications suffered from this 
can be see with Arte e Sport, whose proprietor requested authorization 
to publish on 20 October 1942, stating that the monthly news magazine 
would be centred on the topics of “art, sports, cinema, literature, poetry 
and advertising”18. With no answer from the censorship services, or at 
least no answer is included in this specific file, the proprietor sent an-
other letter on 27 November again requesting authorization, but this time 
the frequency of publication was quarterly. This change was noted by the 
censor that received the letter since the word “quarterly” is visibly un-
derlined with a red pencil. A month later, on 21 December, perhaps due 
to still having no answer from the censorship services (since again no 

17  As seen in Article 4 of Decree n.º 12:008, 2 August 1926, translated from the origi-
nal: “Nenhum periódico poderá publicar-se sem que no alto da primeira página e em todos 
os seus números insira o nome do diretor, o do editor, o do proprietário e a indicação da 
sede de administração do periódico e a do estabelecimento onde for impresso, sob pena de 
prisão correcional de três a trinta dias e multa correspondente”. Decree n.º 12:008, 1926.

18  Translated from the original: “arte, sport, cinema, teatro, literatura, poesia e publici-
dade”. Arte e Sport, Cf. Processo n.º 32 (caixa 711).



962	 Historia  Contemporánea,  2024, 76,  955-981

Manuel Carvalho Coutinho

answer is included in the file at this point), the hopeful owner of Arte e 
Sport filed an intellectual property request with the legal authorities con-
cerning the new magazine, and in it the intended printing frequency is 
quarterly. And yet, just too weeks later, on 6 January 1943 in another let-
ter to the censorship services, again asking for approval for the new pub-
lication, the mentioned frequency is now “monthly”, with this word being 
once more underlined in pencil by the censor, clearly pointing out the dis-
crepancy in requests. Finally, three days later, on 9 January there is a let-
ter by the censorship services rejecting the authorization for the publica-
tion of Arte e Sport. This file then includes a number of other requests, all 
rejected, and the proprietor finally gives up on the magazine in February, 
less than four months after the first letter.

While frequency was just one of the many important aspects to take 
into account, another important feature with every initial request for pub-
lication was having a clearly defined subject of analysis. Since sports 
newspapers were, in theory, not the main target of the censorship ser-
vices, newer publications tended to be intentionally clear in their area of 
focus in an effort not to draw attention. For example, when sports club 
Graça initially asked for authorization to publish a monthly news bulle-
tin titled O Graça, on 27 March 1961 concerning internal club affairs and 
their members, it was approved the following month, on 17 April 1961, 
with the censorship services stating that the new publication was “author-
ized (...) and is exempt from prior censorship (...) as long as it does not 
cover political, economic or social issues, but it must, however, send this 
commission one copy of each issue, for archive”19. Note that this type of 
language by the censorship services to new publications was recurrent 
and indeed to be expected.

Other publications, however, seemed to want to over clarify their in-
tentions to cover other topics from the start, even if their subject of analy-
sis was mainly sports related. This was the case, on 30 August 1955, with 
newspaper Voz do Desporto (initially referred to as Desportivo) and its in-
tention to cover subjects related to sports, radio and cinema. Because it was 
meant to be a regional publication the Director of the censorship services in 
Lisbon, on 10 September 1955, decided to first enquire on the regional au-

19  Translated from the original: “foi autorizada (...) com dispensa de censura prévia 
(...) desde que não trate de assuntos de natureza política, económica ou social, devendo, no 
entanto, enviar a esta Direção um exemplar do referido boletim para arquivo, por cada nú-
mero que sair”. O Graça, Cf. Processo n.º 143 (caixa 733).



https://doi.org/10.1387/hc.23903� 963

Sports Journalism at the Height of Portugal’s Dictatorship

thorities seeking their input and advice on the matter. The local government 
approved it in a letter signed on 16 September 1955, and, after an extended 
back and forth due to an apparent conflict with other binding regulations, 
the newspaper was finally approved on 5 November 1955, although due to 
the changes of its editorial focus, the publication was now “subject to prior 
censorship at the censorship delegation of its own city”20.

Because of the fear and risk of censorship, and all the technical ordeals 
and hurdles it presented, some sports publications would even specifically 
ask to be exempt from prior censorship during their initial request to pub-
lish. This was the case, for example, with Boletim do Clube Desportivo 
de Paço de Arcos, a news bulletin that belonged to the sports club Paço 
de Arcos. When it requested legal authorization to publish, in a letter to 
the censorship services on 13 July 1950, it stated that: “The Sports Club 
(...) wanting to publish a bulletin (...) with sports, recreational and cultural 
news (...) wishes to be granted the needed authorization, as well as an ex-
emption from censorship and exoneration from any other formalities”21. 
The answer from the secretary of the censorship services came the same 
day, wherein it stated that the new publication was approved and that it 
was indeed “exempt from prior censorship”, although in the same letter it 
then clarifies that “a copy of each issue must be sent to these services for 
later censorship and archive”22. This somewhat odd and contradictory lan-
guage is present in many of the censorship files consulted for this study, 
and it does show, in part, how the censorship operated during this period: 
a sports publication could be specifically granted exemption from censor-
ship, according to the law, while at the same time being reminded that cen-
sorship could still come after the fact (and it often did).

Another aspect to take into consideration when starting a newspa-
per, magazine or news bulletin during the Portuguese dictatorial regime, 
was that any appointed editors also had to explicitly confirm that they 

20  Translated from the original: “ficando sujeito a censura prévia, na Delegação de 
censura, nessa cidade”. Voz do Desporto, Cf. Processo n.º 793 (caixa 546).

21  Translated from the original: “desejando publicar um boletim (...) de natureza despor-
tiva, recreativa e cultural (...) vem por esta forma requerer a V. Exa. a devida autorização as-
sim como a isenção de censura para esta publicação e dispensa das inerentes formalidades”. 
Boletim do Clube Desportivo de Paço de Arcos, Cf. Processo n.º 31 (caixa 746).

22  Translated from the original: “fica dispensado de censura prévia, devendo, contudo, 
ser sempre enviado a estes serviços um exemplar, por cada número que se publicar, para 
censura posterior e arquivo”. Boletim do Clube Desportivo de Paço de Arcos, Cf. Processo 
n.º 31 (caixa 746).



964	 Historia  Contemporánea,  2024, 76,  955-981

Manuel Carvalho Coutinho

did not work for any other publication, in accordance with the legal De-
cree n.º 12:008, on 2 August 192623. This assurance came through a let-
ter signed by the newly selected editor at the start of a publication and 
each time it would change editors. Editors, however, were free to collabo-
rate/work with other periodical publications, as was the case with Boletim 
do Bairro de Inglaterra Atlético Clube, a news bulletin that belonged to 
a recreational, cultural and sports association. In the proposal letter sent 
to the censorship services on 9 March 1956 it is mentioned that the fu-
ture director and editor (the same individual fulfilling both positions) also 
worked “in the weekly publications O Benfica and Cartaz”24. Despite 
this, the publication was still approved the following week, on 13 March. 
Thus, while editors could not simultaneously edit two or more publica-
tions at the same time, they could still share other managerial roles25, with 
this matter typically being expressed up front when requesting authoriza-
tion to publish a new periodical publication.

With that in mind, we will continue to analyse the back-and-forth dia-
logue between publications and the censorship services since by analysing 
these we are able to have a glimpse of the many aspects of sports publica-
tions’ struggles during the dictatorship.

4.  �Managing a newspaper: Ownership, extras issues and the printing 
offices

After a newspaper or news bulletin was approved for publication, the 
censorship services continued to oversee any changes by making sure that 
the rules were followed. And, while some of these rules might seem bu-

23  As seen in § of Article 3 of Decree n.º 12:008, 2 August 1926: “No one can simultane-
ously be an editor of more than one periodical publication” translated from the original “Nin-
guém poderá ser simultaneamente editor de mais de um periódico”. Decree n.º 12:008, 1926.

24  Translated from the original: “exercendo a sua atividade nos semanários O Benfica e 
Cartaz”. Boletim do Bairro de Inglaterra Atlético Clube, Cf. Processo n.º 119 (caixa 733).

25  Indeed, there are other examples of editors and proprietors working for different 
publications. This was the case on 28 October 1949 with newspaper Patim, a monthly 
sports magazine whose proprietor also owned the magazine Alma Nacional, as seen in: 
Patim, Cf. Processo n.º 718 (caixa 709). Another example can be seen on 31 August 1955 
with newspaper Voz do Desporto whose proprietor also owned newspapers O Distrito de 
Setúbal and Jornal de Estremoz, and its director also worked as an editor for newspaper O 
Distrito de Setúbal, as seen in: Voz do Desporto, Cf. Processo n.º 793 (caixa 546). 



https://doi.org/10.1387/hc.23903� 965

Sports Journalism at the Height of Portugal’s Dictatorship

reaucratic in nature and of no structural importance, these still had a ma-
jor impact in a publication’s continued existence. In this way, the censor-
ship services continuously impacted news media, so much so that they 
even had legal say on who was allowed to own each publication. This 
was the case, for example, with newspaper A Bola, one of Portugal’s ma-
jor sports publications to this day. Having printed its first issue back on 
29 January 1945, shortly afterwards A Bola wanted to change ownership, 
but in order to do it, it had to first request the censorship’s approval to do 
so. And so, on 30 August, in a letter to the censorship services, the new 
newspaper’s owner informed of the recent changes and requested “author-
ization to continue publishing the bi-weekly newspaper A Bola”26. The re-
quest was accompanied with all the legal documentation, including the 
proof of purchase, with the change in ownership being accepted the fol-
lowing week, on 3 September.

At the same time, the censorship services also had a say on the ap-
proval of other aspects, such as when a publication needed to change its 
printing focus —like with newspaper A Marca27— or if, for whatever rea-
son, it wanted to print an extra issue. Printing an extra edition of a news-
paper or a news bulletin was usually done to cover a momentous event or 
to celebrate a significant date, but it also seemed to be a way for publica-
tions to circumvent the law at the time. That is because it was established 
on 14 May 1936, through article 1 of the legal Decree 26:589, that: “No 
daily newspaper may publish, in relation to the series of numbers each 
week, more than 70 pages, or the equivalent each month, of the largest 

26  Translated from the original: “se digne autorizar a continuação da publicação dos 
Jornal bissemanário desportivo A Bola”. A Bola, Cf. Processo n.º 417 (caixa 689). 

27  Given that A Marca was a sport illustrated magazine that printed only for one year 
in the 1960s, and because it is outside of the timeframe of this study, its censorship file 
and data will be mentioned here briefly as a footnote. With that in mind, we should note 
that this publication requested to change its printing focus on 28 June 1963, “given the fact 
that printing about sports is not enough to guarantee the minimum sales necessary to sus-
tain this publication, and so we request, as briefly as possible, to authorize (...) [A Marca] 
to publish about other matters: sports, entertainment and current events”. This was ap-
proved on 3 July with the censorship services reminding the publication that, despite this, 
it still needed to continue following censorship guidelines. Translated from the original: 
“atendendo a que a matéria Desportiva não é suficiente para garantir o mínimo de venda 
necessária a subsistência desta publicação, requer a V. Ex.ª que, com a possível brevidade, 
se digne autorizar que (...) [A Marca] possa tratar de assuntos: desportivos, espetáculos e 
atualidades”. A Marca, Cf. Processo n.º 963 (caixa 527). 



966	 Historia  Contemporánea,  2024, 76,  955-981

Manuel Carvalho Coutinho

format used at the time of this decree” then adding “except for any ex-
traordinary numbers for which special authorization is granted”28.

While the maximum number of pages allowed for each publication 
was revised throughout the years, extra issues continued to offer an op-
portunity to surpass this ruling. Interestingly, when researching this topic, 
all instances found seem to be somewhat uneventful, at least concern-
ing sports publications, with the censorship services seemingly approving 
extra issues quite quickly and without any formal constraints. This hap-
pened, for example, with O Benfica29, a weekly sports newspaper still in 
print today that focusses on the affairs of the Portuguese sports club with 
the same name. On 27 November 1954 there is a request to publish an ex-
tra issue of this newspaper to celebrate the inauguration of its new sta-
dium, and on 4 October 1955 there is another request, this time to com-
memorate the return of its football team that had recently travelled to 
Brazil and Venezuela. Both requests were accepted by the censorship ser-
vices the following day. A similar expediency can be seen with newspa-
per Mundo Desportivo30, one of four major sports publications in Portugal 
between the early 1950s to mid-1970s31. On 5 June 1956, Mundo Despor-
tivo requested authorization to publish an extra issue focusing on the in-
auguration of football club Sporting’s new stadium as well as the Portu-
guese national team’s football match with Hungary; then just two months 
later on 27 August there is another request, this time to report on Portu-
gal’s Cycling Tour; and again, the following month, on 12 September, 
another request this time for the inauguration of sports club Belenenses’ 
new football stadium. All three extra issues were accepted by the censor-
ship services the following day.

Another important aspect to consider when structuring a periodical 
publication at the time, while following in line with the laws of Portu-
gal’s dictatorial regime, was concerning the printing offices (or printing 
houses). The concept might seem somewhat foreign and administrative 

28  As seen in Article 1 of Decree n.º 26:589, 14 May 1936, translated from the ori-
ginal: “Nenhum jornal diário poderá publicar, em relação à série de números de cada se-
mana, mais de 70 páginas, ou o equivalente em cada mês, do maior formato utilizado à 
data deste decreto, salvo as de qualquer número extraordinário para que seja concedida au-
torização especial”. Decree n.º 26:589, (1936)

29  See: O Benfica, Cf. Processo n.º 452 (caixa 609). 
30  See: Mundo Desportivo, Cf. Processo n.º 340 (caixa 509). 
31  Pinheiro, 2011, p. 373-4.



https://doi.org/10.1387/hc.23903� 967

Sports Journalism at the Height of Portugal’s Dictatorship

in nature, given the many other aspects discussed at this point, but when 
researching this subject there are several mentions concerning the legal 
need to have and keep a contract with a printing office as an essential as-
pect in order to be able to publish. It should be noted that the printing of-
fice’s importance was asserted early on, right at the start of Portugal’s 
dictatorship. In fact, less than two months after the military took power 
the law specifically stated, on 2 August 1926 in Article 4 of Decree 
n.º 12:008, that all publications had to have the name of the printing of-
fice featured in the newspaper header, otherwise they risked severe penal-
ties32.

Interestingly, the importance of the printing offices, as well as the fo-
cus on the previously mentioned editors, seems to be two-folded: firstly, 
typographers’ unions were some of the first to exist in Portugal ever since 
late 19th century33 and in Lisbon, by the 1920s, the fight for typogra-
phers’ union rights was so successful that it was considered to be “one of 
the most important workers’ conquests of all time”34 in Portugal. While 
these achievements did not necessarily pan out to the rest of the country, 
and the dictatorship’s subsequent policies would eventually supress syn-
dicates and union strikes, still, typographers’ rights stood out during the 
start of the military regime, which might help explain their specific in-
clusion in the mentioned laws of 1926 regarding the printing of periodi-
cal news publications. Secondly, another strong argument to support the 
inclusion of the printing offices names in every publication can be attrib-
uted to the illegal production of political pamphlets and other revolution-
ary periodicals, such as communist newspaper Avante and the dictator-
ship’s efforts to stop it. Throughout the duration of the Portuguese New 
State, the ruling regime continuously tried to end the communist move-

32  As seen in Article 4 of Decree n.º 12:008, 2 August 1926: “All periodical publica-
tions need to have in the first page of each issue the name (...) of where it is printed, its 
absence meaning jail time (...) and a corresponding monetary penalty”. Also, in its § ad-
dendum, it reads: “The judge condemning the case can suspend the publication as long as 
these formalities are not met”. Translated from the original: “Nenhum periódico poderá 
publicar-se sem que no alto da primeira página e em todos os seus números insira o nome 
(...) do estabelecimento onde for impresso, sob pena de prisão (...) e multa correspon-
dente”. And “O juiz, na sentença condenatória, decretará a suspensão do periódico en-
quanto essas formalidades se não cumprirem”. Decree n.º 12:008, 1926.

33  See: Durão, 2002, para. 6.
34  Translated from the original: “uma das mais importantes conquistas operárias de to-

dos os tempos”. Barreto in Durão, 2002, para. 6.



968	 Historia  Contemporánea,  2024, 76,  955-981

Manuel Carvalho Coutinho

ment in Portugal35 and the dissemination of its unauthorized newspaper 
that was printed in several clandestine printing offices. These efforts were 
so pervasive that those who printed Avante were met with surveillance 
and repression, sometimes ending with death by the hands of the Portu-
guese secret police36.

Thus, given the legal obligation of mentioning where each periodi-
cal publication was printed, as well as their respective binding contracts, 
all files analysed for this study eventually make remarks on the matter. 
And, to this point, two particular cases stand out. The first took place with 
sports club Oriental de Lisboa’s newspaper Col, a recreational and sports 
publication whose target audience were its associates and members. On 
15 April 1950 the club’s management signed a contract with a printing of-
fice and, just a month later, on 25 May, the contract was changed to an-
other printing office. On 20 June, however, the censorship services sent a 
letter to the publication’s owner stating that they had not been informed 
of the new printing offices and that “this must be fixed (...) so that the 
publication does not have to be suspended”37. A week later Col’s man-

35  The efforts to stop communism in Portugal —efforts that grew exponentially during 
and after the Spanish Civil War (as seen in Rosas, 1998, p. IX & Serem, 2015, p. 210)— 
were always part of Salazar’s political agenda. At times, however, these efforts seemed to 
be somewhat of an obsession (Serem, 2015, p. 206), even if the Portuguese dictator sough 
to conceal it in his actions and speeches. In his ominous 11 March 1938 address to the Por-
tuguese Legion, for example, he remarked that it was important to know the positions of 
the enemy and that said enemy was everywhere: he is in “public offices, in education, in 
the press, he is also in the theatre and the cinema, in hearsay, in tittle-tattle and in the dis-
may of the defeatists (…) he moves around from the fields to the city and from the city 
to the villages in secrecy (…) and propaganda”, then adding that the watchful eye of the 
state is “also always there and everywhere”. Translated from the original: “na repartição 
pública, está ainda no ensino, está ainda na imprensa, está ainda no teatro e no cinema, no 
boato, na má-língua, no desalento dos derrotistas (…) vai do campo para a cidade e da ci-
dade para as aldeias em segredos (…) em propagandas (…) nós também estamos, estamos 
sempre e em toda a parte.” Salazar, 1944, pp. 20.

36  On the subject, of the many cases to mention, consider that of José Moreira and 
how in 1945 he became responsible for the communist party’s press apparatus. Five years 
later, on 22 January 1950, he was captured by the secret police in order to reveal the loca-
tions of the printing offices. Since he refused to reveal any information, he was then met 
with torture. He eventually succumbed to his injuries, just one or two days after being cap-
tured, and so in order to prevent inquiries, his death was staged as a suicide with his body 
being thrown out of the third-floor window of the secret police PIDE’s offices. As seen in 
the online archives of: “José Moreira”, Museu do Aljube-Resistência e Liberdade.

37  Translated from the original: “se digne regularizar a situação do citado Boletim (...) 
a fim de que não tenha que sofre interrupção”. Col, Cf. Processo n.º 637 (caixa 690).



https://doi.org/10.1387/hc.23903� 969

Sports Journalism at the Height of Portugal’s Dictatorship

agement sent a letter to the censorship services where it included not only 
the contract with the new printing office, but also a document proving that 
all debts were paid to the previous printing office, with the situation be-
ing resolved three days later. While uneventful, this case goes to show 
that what could be perceived as a minor slip — not informing the cen-
sorship services of the new printing offices — was reason enough to risk 
reprimands and suspension if not fixed in time. Coincidentally, this pub-
lication would change printing offices again the next month, this time in-
forming about it in a timely manner.

The second case to take into account, and one that stands out the most 
among the documents considered for this study, took place with newspa-
per Os Belenenses, a monthly news sports publication that belonged to the 
sports club with the same name. On 10 August 1950, its printing office 
sent a letter to the censorship services making a complaint that Os Bele-
nenses management owned them a debt of 20.894$50 escudos (around 
11.000€ euros today, adjusted for inflation). This value included the pre-
viously agreed cost of printing the newspaper from December 1947 up 
until May 1950, when the typographers finally decided to stop printing 
until the growing debt was paid. Os Belenenses’ management, however, 
did not pay the debt and, shortly afterwards, they signed a contract with 
another printing office. As a result of this letter, the censorship services 
then decided, on 14 August, one day before the new issue of Os Belen-
enses came out, that the publication was to be suspended until the situa-
tion was resolved. 38

Strangely, this case seems to be somewhat unique, at least concern-
ing all other sports publications considered for this study, because in no 
other case was the censorship services seen as “mediators” or even prob-
lem solvers, and yet they were in this case. The negotiations between Os 
Belenenses and the printing office would continue in the following weeks, 
with the club arguing, on 21 August, that the debt was not 20.894$50 but 
actually 19.574$50. After some back and forth, and perhaps no longer 
wanting to get involved, the censorship services ended up deciding that 
the two entities should meet in person to figure out the debt value and, 
furthermore, whatever that final debt number was, that it accepted the 
club’s suggestion for it to be paid in monthly installments of 3.000$. The 
censorship services then lifted the publication’s suspension on the condi-

38  As seen in: Os Belenenses, Cf. Processo n.º 411 (caixa 706).



970	 Historia  Contemporánea,  2024, 76,  955-981

Manuel Carvalho Coutinho

tion that the problem be resolved in the following months. The last let-
ter on the matter came on 6 March 1951, with the printing office thanking 
the censorship services for their help, and adding that after three meet-
ings with the club’s management they finally reached a conclusion on the 
actual debt value, with it being different from what both parties had ex-
pected. Interestingly, the final debt value is never mentioned.

5.  �Structuring the editorial board: Directors, editors and exceptions 
to the law

While various decrees dictated the many aspects of how press was 
to conduct itself at the time39, it is perhaps Decree 26:589, 14 May 1936, 
that most impacted newspapers from the start, since it sought to regu-
late and standardize them as much as possible, by making mention of the 
maximum number of pages permitted, how advertisement should be pre-
sented, among other details. At the same time, this Decree also notes that 
those responsible with starting and maintaining a periodical publication 
had to be “intellectually and morally suitable”, as well as being able to 
offer all necessary “financial guarantees”40. While the latter seems logi-
cal, even if it did cause problems for some sports publications41, the need 
to prove one’s “suitability” is far more abstract and open to interpreta-

39  Besides the 1933 Constitution and its law requirements targeting press, consider 
also the 1926 Decree 12:008, the 1933 Decrees 22:469, 22:756 and 23:203 and, finally, the 
1936 Decree 26:589.

40  As seen in Article 2 of Decree n.º 26:589, 14 May 1936, translated from the origi-
nal: “idoneidade intelectual e moral (...) prova suficiente dos meios financeiros”. Decree 
n. 26:589, 1936.

41  Because of the high costs required to start a new periodical publication, some news-
papers’ proprietors tried to evade paying the required deposit. One of those newspapers 
was Remate, a weekly publication on sports and entertainment. When it asked for autho-
rization to start publishing back on 26 January 1960, the censorship services approved it, 
while also reminding it of the required deposit. In a letter to the Director of censorship ser-
vices, by Remate’s editor-in-chief, the latter asked to skip the deposit and instead offer a 
different sort of guarantees to prove solvency. A similar approach was made by newspaper 
O Ateneu back in late November, 1954, when this publication sought the approval to print 
on matters of culture and sports, while also suggesting alternatives to avoid paying the re-
quired deposit. Both publications were denied and, eventually, they too ended up deliver-
ing the necessary deposit. As seen in: Remate, Cf. Processo n.º 930 (caixa 589); and O Ate-
neu, Cf. Processo n.º 827 (caixa 746).



https://doi.org/10.1387/hc.23903� 971

Sports Journalism at the Height of Portugal’s Dictatorship

tion since, ultimately, it entailed whatever the government and the censor-
ship services wanted that to be. And indeed, while the need to present the 
proprietor, editor and director’s criminal record was a coherent and logi-
cal legal requirement, behind the scenes the censorship services were also 
preoccupied with what was not said, that is, the individual's secret or pub-
lic political affiliations and the possible danger that they could later repre-
sent, if given the opportunity to manage a news publication.

This was the case with sports club União de Coimbra when it re-
quested permission, on 11 April 1956, to publish a monthly news bulle-
tin titled O União. In its letter to the regional delegation of the censorship 
services in Coimbra, the club appointed two members of the team’s man-
agement to work as director and editor of the new publication. A week 
later Coimbra’s censorship delegation sent a letter to the censorship ser-
vices in the capital city of Lisbon, in accordance to the law42, asking them 
for their final decision to authorize or refuse the new publication. Not sure 
on the matter, the Lisbon censorship services thus decided to send a let-
ter asking the opinion of Coimbra’s civil governor, on 21 April. Upon 
receiving the letter, the civil governor decided then to enquire the local 
offices of the secret police PIDE, requesting the records of both individu-
als appointed as director and editor. The matter was then finally settled a 
month later, on 25 May, when the civil governor of Coimbra, in a letter 
to the censorship services in Lisbon, lays out PIDE’s findings: the indi-
vidual appointed to Director “opposes the current political regime and has 
already been convicted for communist activities”, and the one appointed 
to Editor has “signed the MUD list”43 (MUD being the Movimento de 
Unidade Democrática-Movement of Democratic Unity). Given this in-
formation, the censorship services then had enough reason to believe that 
both individuals could present as a serious problem and a risk. Firstly, as 
mentioned before, the communist movement and ideology were seen as a 
threat to the ruling dictatorship, so much so that even sports writing and 

42  As seen in Article 5 of Decree n.º 22:756, 29 June 1933: “Censorship commissions 
are subordinated to the Minister of the Interior, through the General Directorate of Censor-
ship Services”. Translated from the original: “As comissões de censura ficam subordinadas 
ao Ministro do Interior, por intermédio da Direção Geral dos Serviços de Censura”. Decree 
n.º 22:756, 1933.

43  Translated from the original: “[o diretor apontado] desafeto ao atual regime, tendo 
já sido condenado por atividades comunistas” and “[e o editor apontado] assinou a lista do 
MUD”. O União, Cf. Processo n.º 381 (caixa 538).



972	 Historia  Contemporánea,  2024, 76,  955-981

Manuel Carvalho Coutinho

sports in general in Portugal were affected by it44. Secondly, the MUD 
political movement, created legally in 1945, had strong ties with the com-
munist party and they heavily opposed the Portuguese authoritarian re-
gime, resulting in MUD being banned in 1948. Given this situation, on 
13 August, the censorship commission deemed the União de Coimbra’s 
hopeful new publication to be “considered ill-advised”45.

Censorship services, therefore, would continuously check the records 
of new publications’ appointed directors and editors, and the same logic 
applied to any editorial changes that occurred later on. Oftentimes, how-
ever, these sorts of changes would be approved with some expediency, 
like, for example, with the previously mentioned newspaper O Benfica. 
On 7 February 1946 the president and vice-president of the sports club in-
formed the censorship services of their newly appointed director and edi-
tor. The approval came immediately the following day, with the secretary 
of the censorship services requiring the usual obligatory documentation 
within a month, that is: a criminal record certificate, an editor’s declara-
tion of only having that editorial role for said publication, a residence cer-
tificate, a civil registry, a birth certificate, and all literary qualifications 
certificates.

If, however, a publication tried to appoint a new director or editor 
that raised doubts concerning their allegiance to the new regime —or 
lack thereof— then their refusal came quickly and with no justification 
needed. Indeed, the refusal to accept changes to the editorial board af-

44  Indeed, the communist movement forced some changes in sports writing at the time, 
one of them being the way that Sports Club Benfica was referred to by the press. Since 
the two club’s colors are red and white, and red is the color that is often associated with 
the communist party, this seemed to pose a problem to the censorship services. And so, in 
1938 with the escalation of the Spanish Civil War and the matter of the communist move-
ment in the neighboring country, the censorship services decided that when referring to 
Benfica’s players sports publications should use the word “encarnado” instead of the word 
“vermelho”, in order to avoid confusing headlines. This small change is understandably 
lost in translation since both Portuguese words are synonyms and they both mean “red”. 
This sort of concern also gave way to another change years later, in 1942, again with Ben-
fica, this time due to the club’s anthem being titled “Avante — Avante, Benfica”. The 
word “Avante”, meaning “onwards”, was also the same name as the communist’s party 
clandestine newspaper, created on 15 February 1931. Benfica was then forced to change 
its club musical anthem entirely, both the name and the lyrics. As seen in: Pinheiro, 2019, 
pp. 101-102.

45  Translated from the original: “foi considerada inoportuna”. O União, Cf. Processo 
n.º 381 (caixa 538).



https://doi.org/10.1387/hc.23903� 973

Sports Journalism at the Height of Portugal’s Dictatorship

fected all periodical publications, even smaller ones with a minor pres-
ence regionally. This was the case, for example, with the sports bulletin 
titled Boletim da Associação de Educação Física e Desportiva de Tor-
res Vedras, a free monthly publication that centred on covering the cul-
ture, philanthropy and sports activities of a social association in Torres 
Vedras. After receiving news that the director of said bulletin was leav-
ing his position, due to recent illness, the censorship services enquired, 
on 6 March 1965, on who would take his position46. The following week, 
on 13 March, Augusto Bastos Troni signed a letter stating that he was the 
one taking the role of both director and editor. Suspicious about his suit-
ability and background, the director of the censorship services then wrote 
a letter to the director of the secret police PIDE, on 22 March, request-
ing his background information. A month and a half went by with no an-
swer, and so again on 7 May the censorship services wrote another letter 
to PIDE, reminding them of the initial request. Finally, later that month, 
on 27 May, a letter arrived with a form filled with hand-written informa-
tion about Augusto Bastos Troni: his name, his parents’ name, birth date, 
job, civil status and residency. And then, right next to this information, in 
a small box, there is a red stamp where it reads: “He does not offer guar-
antees of cooperating in the desires of the higher purposes of the state”47. 
Unceremoniously, the censorship services informed of their refusal two 
weeks later, on 8 June, stating that “the authorization cannot be granted” 
and that, therefore, the publication should “state who they are appointing 
for the role of director and editor48”. To this effect, and after some back 
and forth, the sports bulletin then informs of their decision to reinstate the 
previous director and editor that had stepped down back in March of that 
year, with the censorship services later approving the decision on 15 Sep-
tember.

46  It should be noted that this specific case took place in 1965, five years after the 
main timeframe of this study, but its inclusion seemed logical given its special circum-
stances and details.

47  Translated from the original: “Não oferece garantias de cooperar na realização dos 
fins superiores do estado”. Boletim da Associação de Educação Física e Desportiva de To-
rres Vedras, Cf. Processo n.º 36 (caixa 746).

48  Both quotes are translated from the original: “não se pode conceder a autorização 
pedida, devendo ser indicado o nome de outra pessoa para o exercício dos cargos de diretor 
e editor do Boletim”. Boletim da Associação de Educação Física e Desportiva de Torres 
Vedras, Cf. Processo n.º 36 (caixa 746).



974	 Historia  Contemporánea,  2024, 76,  955-981

Manuel Carvalho Coutinho

While there is a large gap in each letter found in this file, most prob-
ably because it was a small regional publication, it is still noteworthy how 
the censorship services took a hold of the matter. The refusal to accept Au-
gusto Bastos Troni —and why we decided to include his full name here— 
can be better understood by analyzing other government documents that 
mention him. To this point, consider PIDE’s report from 18 March 1970, 
when a secret police agent spied on a round table meeting in Torres Ve-
dras, where “the intention was to debate the problems of the Secondary 
Education in the village”49. The meeting was, according to the agent, at-
tended by one hundred people and the topics discussed targeted a num-
ber of problems, some of them being, in his perspective, unfit for public 
discussion. Among those debating at the round table were two individu-
als referred by the PIDE agent as being communists, and then there was a 
third one: “Augusto Bastos Troni, chairman of the meeting, widely known 
for his ideas’ contrary to the current regime”50. This example further rein-
forces the dialogue between the censorship services and the secret police 
and how these entities, while working separately, would often collabo-
rate so that periodical publications were in line with the dictatorial govern-
ment’s ideology. In this manner, and at times through the use of force51, 
these agencies limited those they saw as enemies or as possible threats, by 
effectively following in line with the will of the dictatorial regime to keep 
things under control, predictable and without insurgencies.

Interestingly, newly appointed directors and editors were exempt 
from sending any legal documentation if the censorship services already 
possessed said information (as was the case if the new director or editor 
of a newspaper had previously worked for another publication, and had 
therefore already sent these documents earlier). Another example where 
these legal obligations seemed to be disregarded was if the censorship ser-
vices could, in any way, vouch for the individuals in question. While not 
necessarily legal, since the censorship agents’ words were not above the 

49  Translated from the original: “com o fim —dizia-se— de debater os problemas 
do Ensino Secundário daquela vila”. Venerando Ferreira de Mato, PIDE/DGS, Processo 
n.º 255/45 SR.

50  Translated from the original: “Augusto Bastos Troni, presidente da Assembleia Ge-
ral, sobejamente conhecido pelas suas ideias contrárias ao Regime Vigente”. Venerando 
Ferreira de Mato, PIDE/DGS, Processo n.º 255/45 SR.

51  Indeed, the Portuguese dictatorship would often use violence to assert its domi-
nance, thus quenching any form of revolt from within, whilst assuring its continuity in 
power. As seen in Rosas, 2020, pp. 48-51.



https://doi.org/10.1387/hc.23903� 975

Sports Journalism at the Height of Portugal’s Dictatorship

law, this did happen on occasion. One of such moments took place when 
publication O Benfica, on 26 May 1948, again sought to change its direc-
tor. In a letter, addressed to the censorship services asking for approval, 
there is also a hand-written note reading: “Captain David dos Santos52 is 
a friend of the new director and he guarantees his suitability”53. This note, 
written and signed by one of the censorship agents, was accompanied 
by another hand-written note effectively confirming that the new direc-
tor was therefore approved. This case does seem to show, in a sense, that 
while the censorship agents applied and enforced the law, they did, on oc-
casion, take some liberties with no clear consequences.

Similar exceptions can be seen in other cases relating to the chain of 
command, such as when newspaper Os Belenenses’s management, on 14 
March 1950, informed the censorship services that they had appointed 
an army captain as the newspaper’s new director. The censorship ser-
vices immediately raised legal concerns by stating that, according to “arti-
cle 41.º of the official army status, acting officers cannot manage a news-
paper that is not exclusive to army matters”54. On 22 March, however, the 
club’s management assured that the Ministry of War had accepted the ap-
pointment, and so the censorship services approved it. Coincidentally, just 
weeks later, on 10 April, the same newspaper requested the approval on a 
new editor, this time a military cadet.

Now, it should be noted that relating to this last case, both appoint-
ments of director and editor lack all the regular legal documents seen in 
other cases (except for a single document on 13 April requesting the edi-
tor to state that he did not have the same role in other publications). While 
this is in some ways to be expected, since both individual’s records were 
already in the army archives, at the same time it does show that there was 

52  It should be noted, that Captain David dos Santos, here mentioned in passing, is 
a familiar face to the dictatorial regime’s power structure, since he eventually took the 
role of deputy director of the censorship services on 24 April 1953, at the time as a Colo-
nel. He left that position on 1 July 1957, then acting as a Lieutenant colonel. Interestingly, 
he would famously state, regarding the dictatorial regime and the censorship services, 
that: “Censorship prevents, it does not remedy” translated from the original: “A censura 
previne, não remedeia”. As seen in: Gomes, 2014, p. 6 & 21.

53  Translated from the original: “O Cap. David dos Santos é amigo do novo Diretor 
garantindo a sua idoneidade”. A Bola, Cf. Processo n.º 417 (caixa 689). 

54  Translated from the original: “pelo artigo 41.º do Estatuto Oficial do Exército, se 
torna vedado aos oficiais em efetivo serviço, dirigir qualquer jornal que não seja exclusiva-
mente de natureza técnica militar”. Os Belenenses, Cf. Processo n.º 411 (caixa 706).



976	 Historia  Contemporánea,  2024, 76,  955-981

Manuel Carvalho Coutinho

some expediency in their approval, despite the lack of the required proce-
dures and the usually requested legal documents. And indeed, another as-
pect to consider here are the censors themselves, the ones enforcing the 
law and seeking the periodical publications’ compliance. In fact, through-
out the dictatorial regime censors were “mostly military retirees”55 with 
the censorship services’ management positions of directors and subdirec-
tors being occupied only by members of the army up until late 1950s56.

6.  �Conclusion: How the Portuguese dictatorial regime changed sports 
journalism

When analysing the archival files mentioned in this study, concerning 
how the censorship services supervised and controlled sports publications 
during the dictatorial regime, it would seem that, from a certain perspec-
tive, censorship’s overall actions were somewhat bureaucratic in nature. 
And indeed, while it is true that the examples mentioned in this study do 
not represent the censorship services as a whole, they do, however, offer 
an unconventional look of how periodical publications were treated and 
what procedures they had to follow to continue to be allowed to print dur-
ing the Portuguese dictatorship. Through the many cases considered here, 
we can see clear examples of disruptions in the chain of command and, at 
times, some inconsistences when making sure that the law was followed. 
And yet, this also shows that, although at times disorganized and bureau-
cratic, the censorship services did actively and successfully disrupted and 
limited sports publications. In fact, censorship’s impact was so perva-
sive that right from the start there was discontent with this new reality. To 
this point, already back in 1926 several periodical publications, including 
sports newspaper Sport do Funchal57, voiced their displeasure of the new 
rules and changes, and soon remarked how these policies would hinder 
journalism58. But to no avail since these new rules would last for almost 
half a century.

55  Translated from the original: “quase todos militares na reforma”. Balsemão “Prefá-
cio” in Castanheira, 2009, p. 9.

56  As seen in: Gomes, 2014, p. 21.
57  Concerning the intricacies of newspaper Sport do Funchal’s case, see Pinheiro, 

2019 pp. 99-100. 
58  To consider this matter further, see the documentary Lápis Azul (2012).



https://doi.org/10.1387/hc.23903� 977

Sports Journalism at the Height of Portugal’s Dictatorship

Undeniably, the censorship services did actively impact news media 
every step of the way, sports media included, from the start of a publica-
tion and throughout all of its existence. This was achieved through sev-
eral imposing guidelines, that even included the power to dictate who 
owned periodical publications and who worked in the positions of di-
rectors and editors, according to their own records and information on 
their background, among many other regulations. Having said that, did 
the censorship services weaponize sports publications and did they effec-
tively control their contents, in such a way that ended up dictating what 
to print? While they only censored and did not necessarily impose con-
tent to sports publications —apart from legal documents or any important 
reports, which typically happened in more established and wide-ranging 
publications— the Portuguese dictatorial regime did, however, weaponize 
sports in their favour. While some argue that the sports clubs themselves 
were not weaponized by the regime59, there are, however, examples of 
how Portuguese specific sports performances, namely successful ventures 
abroad, were used for political propaganda purposes60.

And yet, while we here argue that the censorship services did not di-
rectly weaponize sports publications, they did, however, hinder they over-
all contents and limited their language by imposing its will every step of 
the way. Indeed, by showing its influence at every opportunity and by 
prohibiting sports publications of overreaching in their scope, the censor-
ship services were indeed successful in using bureaucracy, influence and 
control in their favour, if and when necessary. And, by effectively limit-
ing and penalizing each periodical publication to function only within the 
limits of their consent and approval61, the censorship services verdict and 

59  Concerning the weaponizing of clubs and the importance of sports see: Serrado, 
2009, p. 164-169.

60  As argued by Kumar, 2017 and Lourenço, 2015, specifically concerning the 
Portuguese football national team’s third place in 1966’s FIFA World Cup and how 
the dictatorship seized the opportunity to embolden itself and the nation. Interestingly, 
the weaponizing of international football achievements, as an opportunity for political 
rhetoric, was also part of the neighbouring Spanish dictatorship’s strategy, specifically 
with the European Nation Cup victory in 1964 by the its national team. See: Barnés, 
2016.

61  To this point, censorship’s arguments to cut and prohibit was in itself reason enough 
to comply and thus “journalists were simply told ‘this is not going to pass, the censorship 
cuts it... This cannot go out today, this fact is not news; this conference, for us, did not ex-
ist...’” Translated from the original: “Aos jornalistas dizia-se apenas ‘isso não passa, a cen-



978	 Historia  Contemporánea,  2024, 76,  955-981

Manuel Carvalho Coutinho

decision making was ultimately inescapable and thus it truly became what 
Portuguese journalist Raul Rêgo noted, that: “Real censorship is the one 
that is exercised just because censorship exists”62.

7.  Sources

Archival

Arquivo da Torre do Tombo, Lisbon

Periodical publications, news bulletins and censorship commission 
documents

A Bola, Pide, SC, PC 205/509, NT 5263
A Bola, Cf. Processo n.º 417 (caixa 689)
A Marca, Cf. Processo n.º 963 (caixa 527)
Arte e Sport, Cf. Processo n.º 32 (caixa 711)
Boletim da Associação de Educação Física e Desportiva de Torres Vedras, Cf. 

Processo n.º 36 (caixa 746)
Boletim do Bairro de Inglaterra Atlético Clube, Cf. Processo n.º 119 (caixa 733)
Boletim do Clube Desportivo de Paço de Arcos, Cf. Processo n.º 31 (caixa 746)
Col, Cf. Processo n.º 637 (caixa 690)
Mundo Desportivo, Cf. Processo n.º 340 (caixa 509)
O Ateneu, Cf. Processo n.º 827 (caixa 746)
O Benfica, Cf. Processo n.º 452 (caixa 609)
O Graça, Cf. Processo n.º 143 (caixa 733)
O União, Cf. Processo n.º 381 (caixa 528)
Os Belenenses, Cf. Processo n.º 411 (caixa 706)
Patim, Cf. Processo n.º 718 (caixa 709)
Remate, Cf. Processo n.º 930 (caixa 589)
Venerando Ferreira de Mato. PIDE/DGS, Processo n.º 255/45 SR
Voz do Desporto, Cf. Processo n.º 793 (caixa 546)

sura corta... Isso hoje não pode sair, este facto não é notícia; essa conferência, para nós, 
não existiu...’” Franco, 1993, p. 127.

62  Translated from the original: “A principal censura é que se exerce só pelo facto de 
existir censura”. Gomes, 2014, p. 1.



https://doi.org/10.1387/hc.23903� 979

Sports Journalism at the Height of Portugal’s Dictatorship

Others

“Bulletin n.º 3/61, ‘New General Directives of Censorship’, 14 July 1961”, Dire-
cção Geral dos Serviços de Censura <Available at: http://casacomum.org/
cc/visualizador?pasta=07419.002.003> [22 March 2023].

“Decree n.º 12:008, 2 August 1926”, Diário da República <Available at: https://
files.dre.pt/1s/1926/08/16700/09050910.pdf> [22 March 2023].

“Decree n.º 22:469, 11 April 1933”, Hemeroteca Digital <Available at: http://he-
merotecadigital.cm-lisboa.pt/LeisdeImprensa/1933/N83/N83_master/DGo-
vernoN83_1933.pdf> [22 March 2023].

“Decree n.º 26:589, 14 May 1936”, Diário da República <Available at: https://fi-
les.dre.pt/1s/1936/05/11200/05190520.pdf> [22 March 2023].

“Decree n.º 44:278, 14 April 1962”, Diário da República <Available at: https://
files.dre.pt/1s/1962/04/08401/03570464.pdf> [22 March 2023].

“José Moreira”, Museu do Aljube-Resistência e Liberdade. <Available at: https://
www.museudoaljube.pt/doc/jose-moreira/> [22 March 2023].

“Lápis Azul-Documentário” [video] Universidade Lusófona, 2012 <Avai-
lable at: https://www.youtube.com/watch?v=bd05wvksvcY&t=1s&ab_
channel=jo%C3%A3oPimenta> [22 March 2023].

“Memo n.º 238, 11 October 1945”, Direção dos Serviços de Censura <Available 
at: http://casacomum.org/cc/visualizador?pasta=07419.017.004> [22 March 
2023].

8.  References

Afonso, Aniceto, Grandes Batalhas da História de Portugal: 1914-1918. 
Grande Guerra, Expresso, Lisbon, 2007.

Azevedo, Cândido de, A Censura de Salazar e Marcelo Caetano, Editorial Cam-
inho, Lisbon, 1999.

Barnés, Héctor, G. La “fúria española”: asi utilizó Franco el fútbol y así le res-
pondieron los nacionalistas, El Confidential, 2016. <Available at: https://
www.elconfidencial.com/alma-corazon-vida/2016-02-22/futbol-espanol-fu-
ria-espanola-franco-dictadura-antifranquismo-nacionalistas_1155164/> [22 
March 2023].

Barros, Júlia Leitão de, Censura-A Construção de uma arma política do Estado 
Novo, Tinta-da-China, Lisbon, 2022.

Carvalho, Alberto Arons. Como entrei na sede da censura, Expresso, 2009 
<Available at: https://expresso.pt/actualidade/como-entrei-na-sede-da-
censura=f530143> [22 March 2023].

Castanheira, José Pedro, O que a censura cortou, Expresso, Lisbon, 2009.



980	 Historia  Contemporánea,  2024, 76,  955-981

Manuel Carvalho Coutinho

Durão, Susana, Oficinas e tipógrafos: Cultura e quotidiano de trabalho. Etno-
gráfica Press, Lisbon, 2002 <Available at: https://books.openedition.org/
etnograficapress/2666?lang=en> [22 March 2023].

Franco, Graça, A Censura à Imprensa (1820-1974), INCM, Lisbon, 1993.
Gomes, Joaquim Cardoso, Os censores do 25 de Abril: o pessoal político da cen-

sura à imprensa, Clube de Jornalistas, Lisbon, pp. 6-34, 2014.
Kumar, Rahul, A pureza perdida do desporto: futebol no Estado Novo, Paqui-

derme, Lisbon, 2017.
Louça, Francisco, “A Jaula Oligárquica: A modernização conservadora ao longo 

do Século  xx”, in Rosas, Fernando, Louçã, Francisco, Lopes, João Tei-
xeira, Peniche, Andrea, Trindade, Luís & Cardina, Miguela, O Século xx 
Português, Tinta-da-China, Lisbon, 2020, pp. 117-203.

Lourenço, Luís Pedro Marques, O Estado Novo e o mundial de futebol de 1966, 
Masters dissertation, University Institute of Lisbon, 2015 <Available at: 
https://repositorio.iscte-iul.pt/handle/10071/10760> [22 March 2023].

Page, Martin, A Primeira Aldeia Global, Casa das Letras, Lisbon, 2008.
Pinheiro, Francisco, História da Imprensa Desportiva em Portugal, Afronta-

mento Editions, Porto, 2011.
Pinheiro, Francisco, “O ‘lápis azul’ no sport português: política, desporto e me-

dia”, FuLiA / UFMG, V. 4, n.º 3, 2019 <Available at: doi.org/10.17851/2526-
4494.4.3.97-114> [22 March 2023].

Rosas, Fernando, “Os Quatro Regimes”, in Rosas, Fernando, Louçã, Francisco, 
Lopes, João Teixeira, Peniche, Andrea, Trindade, Luís & Cardina, Mi-
guela, O Século xx Português, Tinta-da-China, Lisbon, 2020, pp. 17-115.

Ramos, Rui, História de Portugal, A Esfera dos Livros, Lisbon 2009.
Rosas, Fernando, Salazar e o Poder-A Arte de Saber Durar, Tinta-da-China, Lis-

bon, 2013.
Rosas, Fernando, “Introdução” in Rosas, Fernando (coord.), Portugal e a Gue-

rra Civil de Espanha, Colibri Editions, Lisbon, 1998, pp. VII-X.
Salazar, Oliveira, Discursos-Volume III, Coimbra Editora, Coimbra, 1944.
Serem, Ruben, “Portugal e a Guerra Civil de Espanha (1936-1939): Uma Intro-

dução”, Esboços, V. 21, n.º 32, 2015, pp. 204-223 <Available at: https://doi.
org/10.5007/2175-7976.2014v21n32p204> [22 March 2023].

Serrado, Ricardo, O Jogo de Salazar, Casa das Letras, Lisbon, 2009.
Serrão, Joel & Marques, A. H. de Oliveira (dir.), Portugal e o Estado Novo 

(1930-1960), Editorial Presença, Lisbon, 1992.
Soares, João, Carvalho, A. A., & Sousa, Osvaldo, A censura na iconografia e 

na caricatura portuguesa, Câmara Municipal de Lisboa, Lisbon, 1997.
Sobreira, Rosa Maria, “O Ensino do Jornalismo e a Profissionalização dos Jor-

nalistas em Portugal (1933-1974)”, Media & Jornalismo, N. 3, Ano 2, 2003, 
pp.  67-87 <Available at: http://fabricadesites.fcsh.unl.pt/polocicdigital/wp-
content/uploads/sites/8/2017/02/n3-05-Rosa-Sobreira.pdf> [22 March 2023].



https://doi.org/10.1387/hc.23903� 981

Sports Journalism at the Height of Portugal’s Dictatorship

Sousa, Jorge Pedro (coord.), Pinto, Mário, Pinto, Ricardo Jorge, Silva, Gabriel, 
Silva, Nair, Duarte, Carlos, Borba, Eduardo Zilles, Delicato, Mônica, 
Teixeira, Patrícia, Ciancio, Patrísia, O Pensamento Jornalístico Português: 
Das origens a abril de 1974-Vol. I, LabCom Books, Lisbon, 2010.

Viuva-Serrano, Alejandro, “Desportistas sumisas e invisibles: La censura del 
deporte femenino en la prensa española del primer Franquismo”, Revista In-
ternacional de Historia de la Comunicación, N. 19, pp. 54-72, 2022, <Avai-
lable at: https://dx.doi.org/10.12795/RIHC.2022.i19.04> [22 March 2023].

Author data

Manuel Carvalho Coutinho  is a Researcher and an Invited Assistant Pro-
fessor at Universidade Católica Portuguesa (UCP-FCH), Research Centre for 
Communication and Culture (CECC), (mccoutinho@ucp.pt, https://orcid.org/0000-
0001-6562-0188). He holds a Bachelor Degree in Philosophy, a Master Degree 
in Philosophy of Education, and a Master and a PhD Degree in Communication 
Sciences-Media and Journalism Studies. His main research subject is contem-
porary Portuguese literary journalism and the relationship between literature and 
journalism throughout the 20th and 21st century. His research interests also cover 
a number of other topics such as sports journalism, comics journalism and cultural 
journalism. 


