Does quality pay in the pharmaceutical industry? The mediating role of training of personnel between quality management and performance

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Publicado 22-03-2019
Julen Castillo-Apraiz Jesús Matey de Antonio

Resumen

[en]

The study aims to contribute to the quality and training-related literature by considering the later as a mediating variable between quality and company performance. Drawing on quality management literature, we demonstrate that quality plays still an important role in the pharmaceutical industry, where legal quality control related regulations ensure a minimum level of product quality, customer service's largest part falls on other stages of the value chain (i.e., physicians), and reputation is apparently guaranteed by strict legal requirements. Similarly, we include training of personnel in the analysis, which is a key element supporting successful performance in the pharmaceutical industry. The results suggest that training personnel does positively mediate the quality management-performance link in the pharmaceutical industry.

[es]

Este trabajo tiene por objeto contribuir a la literatura relacionada con la calidad y la formación, considerando a esta última como variable mediadora entre la calidad y el desempeño empresarial. Basándonos en la literatura sobre gestión de la calidad, demostramos que la calidad todavía juega un papel importante en el sector farmacéutico, donde la regulación legal sobre el control de la calidad asegura un nivel mínimo de calidad de producto, la mayor parte del servicio al cliente descansa sobre otras áreas de la cadena de valor (esto es, los facultativos) y la reputación está –al menos aparentemente– garantizada por estrictas exigencias legales. Así, incluimos en el análisis la formación de la mano de obra, que es un elemento fundamental para aumentar el desempeño empresarial en el sector farmacéutico. Los resultados sugieren que, en el sector farmacéutico, la formación de la mano de obra media positivamente en la relación entre la gestión de la calidad y el desempeño empresarial.

Abstract 220 | PDF Downloads 238

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Número
Sección
Artículos