Cortesi Connection. Vatican Policy in the Argentine Republic (1926-1936)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 19-10-2017
José Ramón Rodríguez Lago

Abstract

The government of Filippo Cortesi as Nuncio in Buenos Aires for ten years enables us to enter in the vision of the Papal curia about the development of events in Argentina during the interwar  period and the implementation of various ecclesiastical strategies adopted in pursuit of their interests. The analysis of the documentation generated by the Nunciature and by the Vatican Secretary of State brings to light how the internal dynamics of the Church in the Platense Republic were conditioned by a complex and dialectical interplay that it was experienced for a corporation increasingly global and centralized. 

The Ralliement policy, previously favored by Benedict XVI and by Bishop De Andrea, was replaced by the conservative revolution of Pius XI, Pietro Gasparri and Vlodimir Ledochowski, who supported the restoration of an alliance with the oligarchies in a context of liberalism's crisis, and emergence of authoritarian states. The coup of General Uriburu in September 1930 and the subsequent government of General Justo had been supported by the nuncio and his greatest ally, Santiago Copello, who was soon appointed as archbishop and extolled as cardinal. The International Eucharistic Congress held in 1934 in Buenos Aires would certify the success of that strategy to cardinal Pacelli.

Abstract 487 | PDF (Español) Downloads 417

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Church, Argentina, Vatican, Agustín Pedro Justo, International Eucharistic Congress

References
BOTTI, Alfonso, Luigi sturzzo e gli amici spagnoli. Carteggi (1924-1951), Rubbetino Editore, 2012.

DEVOTO, Fernando, Nacionalismo, fascismo y tradicionalismo en la Argentina moderna: una historia, Siglo XXI, Buenos Aires, 2002.

DI ESTEFANO, Roberto y ZANATTA, Loris, Historia de la Iglesia argentina: Desde la Conquista hasta fines del siglo XX, Editorial Sudamericana, Buenos Aires, 2009.

DOLAN, Jay P, In search of an American Catholicism. A history of religion and culture in tension, New York, Oxford University Press, New York, 2002.

DOMÍNGUEZ MÉNDEZ, Rubén, "El viaje del Cardenal Benlloch por Iberoamérica en 1923. Los intereses de España e Italia en la correspondencia diplomática del Archivio Segreto Vaticano", Confluenze. Rivista di Studi Iberoamericani, 2013, 5, pp. 218-233.

FATTORINI, Emma, Pio XI, Hitler e Mussolini. La solitudine di un papa, Eiunadi, Torino, 2007; (a cura di). 2013.

FATTORINI, Emma, Diplomazia senza eserciti. La relazioni internazionali della Chiesa di Pio XI, Carocci Editore, Roma, 2013.

FINCHELSTEIN, Federico, Fascismo trasatlántico. Ideología, violencia y sacralidad en Argentina e Italia, 1919-1945, Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires, 2010.

GENTILE, Emilio, Il culto del littorio. La sacralizzazione della politica nell'Italia fascista, Roma-Bari, Laterza; Roma-Bari, 1993.

GENTILE, Emilio, Le religioni della politica. Fra democrazie e totalitarismi, Laterza, Roma-Bari, 2001.

GONZÁLEZ CALLEJA, Eduardo, "El Hispanismo autoritario español y el movimiento nacionalista argentino: balance de medio siglo de relaciones políticas e intelectuales (1898-1946)", Hispania, 2007, 67, 226: 599-642.

KERTZER, David I, Il patto col Diavolo. Mussolini e Papa Pío XI. Le relazioni segrete fra il Vaticano e l'Italia fascista, Saggi Rizzoli, Milano, 2014.

LEONARDIS, Massimo de, Fede e diplomazia. Le relazioni internazionali della Santa Sede nell'età contemporanea, Educatt, Milano, 2014.

MAURO, Diego, "La Mujer Católica y la sociedad de masas en la Argentina de entreguerras. Catolicismo social, consumo e industria cultural en la ciudad de Rosario (1915-1940)", Hispania Sacra, 2014, 66, 133: 235-262.

MAURO, Diego, "Popolari en la Argentina. Luigi Sturzo y el antifascismo católico de entreguerras", Anuario IEHS, 2014-2015, 29-30, pp. 267-287.

MAURO, Diego, "El mutualismo católico en Argentina: el Círculo de Obreros de Rosario en la primera mitad del siglo XX", Historia crítica, 2015, 55, pp. 181-205.

MENOZZI, Daniele y MORO, Renato, Cattolicesimo e totalitarismo. Chiese e culture religiose tra le due guerre mondiali (Italia, Spagna, Francia), Morcelliana, Brescia, 2004.

MIRANDA, Lida, "Una modernización en clave de cruzada. El diario católico de Buenos Aires en la década de 1920: El Pueblo", Escuela de Historia, 2008, 7.

MIRANDA, Lida, "Los orígenes del catolicismo de masas en la Argentina, 1900-1934, Anuario de Historia de América Latina, 2009, 46, 345-370.

MIRANDA, Lida, "¡A Luján! Las comunidades de inmigrantes y el naciente catolicismo de masas, 1910-1934", Revista de Indias, 2010, 250, pp. 809-836.

MIRANDA, Lida, "Iglesia católica, sociabilidad y canto gregoriano en Buenos Aires en el primer tercio del siglo XX", Anuario de Historia de la Iglesia, 2012, 21, pp. 401-422.

MIRANDA, Lida, Monseñor Miguel De Andrea. Obispo y hombre de mundo (1877-1960), Buenos Aires, Edhasa, Buenos Aires, 2013.

MIRANDA, Lida y MAURO, Diego (coord.), Catolicismo y sociedad de masas en Argentina: 1900-1950, Protohistoria, Rosario, 2009.

POLLARD, John F, The Unknown Pope. Benedict XV (1914-1922) and the Pursuit of Peace, Geoffrey Chapman, London, 1999.

POLLARD, John F, Money and the Rise of the Modern Papacy, Cambridge University Press, Cambridge, 2005.

POLLARD, John F, The Papacy in the Age of Totalitarianism, 1914-1958, Oxford, Oxford University Press, Oxford, 2014.

ZANATTA, Loris, Del Estado liberal a la nación católica. Iglesia y ejército en los orígenes del peronismo (1930-1944), Universidad Nacional de Quilmes, Buenos Aires, 1996.

ZANATTA, Loris, Perón y el mito de la nación católica. Iglesia y ejército en los orígenes del peronismo (1943-1946), Editorial Sudamericana, Buenos Aires, 1999.
Section
Articles