The SEAT 600, A Social Symbol of Spains´s Developmentalism
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
One of the most emblematic symbols of the second half of the 20th century in Spain is the SEAT 600. This vehicle, which received multiple popular names, such as pelotilla (small ball), garbancito (small chickpea) and Seílla, is part of the Spanish collective memory and influenced several generations. This is caused not only by its high demand and outreach, but also due to its long time of production comprising 16 years (from May 1957 up until August 1973), during the course of which a total of 794,406 units were manufactured.
Besides, the SEAT 600 was a symbol of the 'developmentalism' of the 1960s, in which Spain underwent a deep economic, social and cultural transformation. This vehicle stood for a higher social status: that of the middle class which had emerged as a result of the economic growth.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
SEAT 600, Developmentalism, Franco Regime, Social and Economic History
ANDRÉ-BAZZANA, Bénédicte, Mitos y mentiras de la Transición, Barcelona, El Viejo Topo, 2006.
Anuario Estadístico de Accidentes de Circulación, Dirección General de Tráfico, Ministerio de Gobernación. Años 1961 a 1973.
BALFOUR, Sebastian et al., Barcelona malgrat el franquisme: la SEAT, la ciutat i la represa sense democrà cia, Sebastian Balfour (ed.), Ajuntament de Barcelona, 2012.
BARRERA, Carlos, El diario 'Madrid'. Realidad y símbolo de una época, Pamplona, EUNSA, 1995.
CALABRESE, Omar, "Il loughi della memoria. Simboli e mitti dell'Italia unita", en L'utilitaria, Bari, Laterza, 1996.
CAÑELLAS MAS, Antonio, "La tecnocracia franquista: el sentido ideológico del desarrollo económico", en Studia Historica Contemporánea, nº 24, 2006, pp. 257-288.
CARR, Raymond y FUSI, Juan Pablo, España de la dictadura a la democracia, Barcelona, Planeta, 1979.
CASANOVA, Julián, "Modernización y democratización: reflexiones sobre la transición española a la democracia", en Modernización, desarrollo político y cambio social, Carneto Abat (ed.), Madrid, Alianza Universidad, 1992.
CASSANY, Lluís y LÓPEZ, Isabel, El SEAT 600: símbolo de una época, Madrid, Susaeta Ediciones, 1996.
CATALAN, Jordi, "La creación de la ventaja comparativa en la industria automovilística española, 1898-1996", en Revista de Historia Industrial, Nº 18, 2000, pp. 113-155.
CATALAN, Jordi, "La SEAT del Desarrollo, 1948-1972", en Revista de Historia Industrial, Nº 30, 2006. 1, pp. 143-192.
DE LA TORRE, Joseba, "España como mercado: oportunidades de negocio, desarrollo económico y franquismo", en HISPANIA. Revista Española de Historia, Nº 237, 2011, vol. LXXI, pp. 181 – 206.
ESLAVA GALÁN, Juan, De la alpargata al seiscientos, Barcelona, Planeta, 2010.
FELIÚ, José, Atlas ilustrado del SEAT 600, Madrid, Susaeta, 2007.
FERNÁNDEZ DE LA MORA, Gonzalo, El crepúsculo de las ideologías, Madrid, Espasa Calpe, 1965.
FERNÁNDEZ NAVARRETE, Donato, "La política económica exterior del franquismo: del aislamiento a la apertura", en Historia Contemporánea, Nº 30, 2005, pp. 49 – 78.
FUENTES ARAGONÉS, Juan Francisco, Luis Araquistáin y el socialismo español en el exilio, Madrid, Biblioteca Nueva, 2002.
FUENTES QUINTANA, Enrique, "El modelo de economía abierta y el modelo castizo en el desarrollo económico de la España de los 90", en Anales de la Real Academia de las Ciencias Morales y Políticas, 1995, nº 72, pp. 255-332.
FUSI, Juan Pablo et al., Franquismo. El juicio de la Historia, José Luis García Delgado (Coord.), Madrid, Temas de Hoy, 2005.
FUSI, Juan Pablo y PALAFOX, Jordi, España 1808 – 1988. El desafío de la modernidad, Madrid, Espasa Calpe, 1997.
FUSI, Juan Pablo, "La reaparición de la conflictividad en la España de los sesenta", en J. Fontana, (ed.), España bajo el franquismo, Barcelona, Crítica, 1986.
GARCÍA RUIZ, José L., Sobre ruedas: una historia crítica de la industria del automóvil en España, Madrid, Síntesis, 2003.
GELI, Carles y HUERTAS CLAVERÍA, J.M., Las tres vidas de 'Destino', Barcelona, Anagrama, 1991.
GIMENO VALLEDOR, Pablo, El SEAT 600… y España ya no fue la misma, Madrid, CIE Inversiones Editoriales Dossat, 2000.
GÓMEZ BENITO, Cristóbal, "Una revisión y una reflexión sobre la política de colonización agraria en la España de Franco", en Historia del Presente, Nº 3, 2004, pp. 65 – 86.
GONZÁLEZ, Carmen y ORTIZ, Manuel, "Control social y control policial en la dictadura franquista", en Historia del Presente, Nº 9, 2007, pp. 27 - 47.
GONZÁLEZ CUEVAS, Pedro Carlos, "La derecha tecnocrática", en Historia y Política, Nº 18, 2007, pp. 23- 48.
GOÑI APESTEGUÍA, Carlos, Teoría de la razón política. El pensamiento político de Gonzalo Fernández de la Mora, Tesis doctoral, Universidad de Navarra, 2011.
HOBSBAWM, Eric, Historia del siglo XX, Barcelona, Crítica, 2006.
LAFUENTE SOLER, Myriam, La ideología del diario 'Madrid': historia del cierre de un periódico en la época franquista, Murcia, Universidad Católica de San Antonio, 2002.
MIGUÉLEZ LOBO, Faustino, SEAT, la empresa modelo del régimen, Barcelona, Dopesa, 1977.
MOLINERO, Carme e Ysàs, Pere, Productores disciplinados y minorías subversivas, Madrid, Siglo XXI, 1998.
MONTERO, Feliciano, "Las derechas españolas y el catolicismo español: del integrismo al socialcristianismo", en Historia y Política, Nº 18, 2007, pp. 101 – 128.
MORÁN, Gregorio, Miseria, grandeza y agonía del Partido Comunista de España (1939-1985), Madrid, Akal, 2017.
OTAOLA GONZÁLEZ, Paloma, "La música en la España franquista: rock, ye-ye y beat en la primera mitad de los años 60", en ILCEA. Revue de l'Institut des langes et cultures d'Europe, Amérique, Afrique, Asie at Australie, (En línea), 16, 2012. Publicado el 4 de julio de 2012. https://journals.openedition.org/ilcea/1421
PRESTON, Paul, España en crisis: la evolución y decadencia del régimen de Franco, Madrid, FCE, 1978.
PUIG, Nuria y ÁLVARO, Adoración, "Estados Unidos y la modernización de los empresarios españoles, 1950 – 1975: un estudio preliminar", en Historia del Presente, Nº 1, 2002, pp. 8-29.
REIG CRUAÑES, José, Identificación y alienación. La cultura política y el tardofranquismo, Publicacions de la Universitat de València, 2007, pp. 197 – 205.
ROCA MASEDA, Ramón, Nuestro SEAT, Gerona, Benzina, 2006.
SAN ROMÁN, Elena, "El nacimiento de SEAT: autoarquía e intervención del INI", en Revista de Historia Industrial, nº 7, 1995, pp. 141 – 165.
SÁNCHEZ RECIO, Glicerio, "La percepción de los cambios en los años sesenta", en Studia Historica. Historia contemporánea, Nº 21, 2003, pp. 213 - 229.
SANZ NEIRA, José, Historia de SEAT, Barcelona, Arant, 2017.
SOLÉ, Eulàlia, SEAT, 1950 – 1993, Barcelona, Ediciones de la Tempestad, 1994.
SOLÉ, Eulàlia, SEAT 600: un coche de leyenda, Barcelona, Benzina, 2001.
TAMAMES GÓMEZ, Ramón, "La modernización de la economía española (1929 – 2004)", en ICE 75 años de política económica española, Nº 826, Noviembre 2005.
TAPPI, Andrea, "El fordismo en la industria europea del automóvil y la SEAT (1950 – 1970)", en Revista de Historia Industrial, Nº 34, 2007. 2, pp. 97-128.
TAPPI, Andrea, SEAT, modelo para armar: fordismo y franquismo (1950 – 1980), Valencia, Germania, 2010.
TORTELLA, Gabriel, El desarrollo de la España contemporánea. Historia económica de los siglos XIX y XX, Madrid, Alianza, 1994.
TOWSON, Nigel et al., España en cambio. El segundo franquismo (1959 – 1975), Nigel Towson (Ed.), Madrid, Siglo XXI, 2007.
VALLEJO POUSADA, Rafael, "Turismo y desarrollo económico en España durante el franquismo, 1939 – 1975", en Revista de la Historia de la Economía y de la Empresa, VII, 2013, pp. 423 - 462.
VÁZQUEZ MONTALBÁN, Manuel, Crónica sentimental de España, Barcelona, Random House Mondadori, 2003.
Authors publishing in the journal Historia Contemporánea agree to the following terms:
- Authors retain full copyright of their papers, but also grant copyright to the academic publisher (UPV/EHU Press) for the purposes of copyright management, vigilance and protection.
- Papers are by default published with a non-restrictive Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0. You are free to: Share, copy and redistribute the material in any medium or format. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- If an author requires a more restricted CC license (e.g. CC-BY-SA), this can be provided by contacting our publisher at: publications@ehu.eus
- In particular, and without having to request additional permission, CC BY-NC-ND licensed papers can be deposited in institutional repositories and academic web sites.
- Postprints (i.e. accepted but non-edited versions of the manuscript) can also be pre-published online, providing acknowledgement of authorship and source is specified as above.
For non-standard uses of papers or materials published in Historia Contemporánea, please contact our publisher UPV/EHU Press at: publications@ehu.eus