Extreme Violence against Civilians As a Method of War in Spain (1936-1939): Photo Journalism and Double Potential of Photography
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
According to the three acts ozf violence practiced against the republican figure during the war in Spain (1936-1939), photojournalism developed a counter-narrative by making visible the ravages of the massacres on the civilian population. Although, the journalistic coverage carried out in the Badajoz massacre and the bombing of Gernika -both episodes paradigms of the two methods of war exercised against the republicans- revealed the double potential of photography, and the disparate uses that the different actors made of it; a fact that raises the need for a rereading, beyond what the visual document shows and its apparent testimonial character. Taking into account the latent danger in the handling of photography by power, the work of photojournalists demonstrated its usefulness and social value as an instrument of dignification, denunciation and vehicle for the reconstruction of a hidden, distorted and silenced history.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Photojournalism, Civil population, Methods of war, Plan of concealment, Badajoz, Gernika
AGAMBEN, Giorgio, Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo, Pre-textos, Valencia, 2000.
BARTHES, Roland, La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía, Paidós Ibérica, Barcelona, 1989.
BAHAMONDE, Antonio, Un año con Queipo de Llano, Espuela de Plata, España, 2005.
BALCELLS, Laila, “La muerte está en el aire: los bombardeos en Cataluña”,1936-1939”, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, nº136, octubre – diciembre, 2011, pp.25-48.
BERGALLI, Roberto y RIVERA Iñaki, Memoria colectiva como deber social, Anthropos, Barcelona, 2010.
COHN, Norman, El mito de la conspiración judía mundial. Los Protocolos de los Sabios de Sión, Madrid, Alianza Editorial, 1983, pp.200-207.
CHAVES, Óscar, “Madrid, 1936: violencia y cultura visual” en GÓMEZ, Gutmaro, Asedio. Historia de Madrid en la guerra civil (1936-1939), Ediciones Complutense, Madrid, 2018, p.404.
DEL RÍO, Víctor, Fotografía objeto. La superación de la estética del documento, Ediciones Universidad de Salamanca, Salamanca, 2008, p. 70.
DERRIDA, Jacques, Mal de archivo: una impresión freudiana, Trotta, Madrid, 1997.
DIDI-HUBERMAN, George, Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto, Paidós Ibérica, Barcelona, 2004.
DOUHET, Giulio, El dominio del aire, IHCA, Madrid, 1987.
DOMINGUEZ ARRIBAS, Javier, El enemigo judeo-masónico en la propaganda franquista (1936-1945), Marcial Pons Historia, Madrid, 2009, pp. 74-76.
ESPINOSA, Francisco, “Agosto de 1936: terror y propaganda. Los orígenes de la Causa General”, Pasado y memoria. Revista de Historia Contemporánea, nº 4, 2005, pp. 15-25.
ESPINOSA, Francisco, Violencia azul y roja. España, 1936-1950, Crítica, Barcelona, 2010, p. 62.
ESPINOSA, Francisco, La columna de la muerte, Planeta, Barcelona, 2017.
FONTCUBERTA, Joan, El beso de Judas. Fotografía y verdad, Gustavo Gili, Barcelona, 1997.
GONZALEZ CALLEJA, Eduardo, “El poder del miedo. El temor y la intimidación como instrumentos de acción política” en BERTHIER, Nancy, SÁNCHEZ BIOSCA, Vicente, Retoricas del miedo. Imágenes de la guerra civil española, Casa de Velazquez, Madrid.
HEIBERG, Morten, Emperadores del Mediterráneo. Franco, Mussolini y la guerra civil española, Diagonal, Barcelona, 2004.
IRUJO, Xabier, Gernika: 26 de abril de 1937, Crítica, Barcelona, 2017.
LINDQVIST, Sven, Historia de los Bombardeos, Turner Publicaciones, Madrid, 2002.
LLUCH-PRAT, Javier, “Donde habita la memoria: Testimonios históricos de la diáspora republicana entorno a los campos de Concentración franceses” en ALTED, Alicia y FERNÁNDEZ Dolores, Tiempos de exilio y solidaridad: La Maternidad Suiza de Elna, 1939-1944, UNED, Madrid, 2014, p. 143.
LÓPEZ MONDEJAR, Publio, Historia de la Fotografía en España, Lunwerg, Barcelona, 1997, p.162.
MAJADA, Jesús y BETHUNE, Norman, El crimen de la carretera Málaga-Almería (Febrero de 1937), Caligrama, Benalmádena, 2004.
ORTIZ-ECHAGÜE, Javier, “«Esto no es Guernica...». Fotografías en prensa de la destrucción de Guernica durante la guerra civil española”, Estudios sobre el Mensaje Periodístico, nº 16, 2010, pp.349-368, ISSN:1134-1629.
PATTERSON, Ian, Guernica y la Guerra Total, Turner armas y letras, Madrid, 2008.
PRESTON, Paul, La Guerra Civil Española, Plaza & Janes Editores, Barcelona, 1987.
PRESTON, Paul, La Guerra Civil Española, Barcelona. Debate, 2006.
PRESTON, Paul, Idealistas bajo las balas, Debate, Barcelona, 2007.
PRESTON, Paul, El holocausto español, Debate, Barcelona, 2011.
ROSSET, Clément, Fantasmagorías, seguido de lo real, lo inimaginario y lo ilusorio, Abada Editores, Madrid, 2008.
RICHARDS, Michael, Un tiempo de silencio. La guerra civil y la cultura de la represión en la España franquista, 1936-1945, Editorial Crítica, Barcelona, 1999, p.36-193.
SERRULLA, Fernando, Antropología forense de la Guerra Civil española, Tesis doctoral, Universidad de Granada, 2018, p. 240.
SMALLWOOD, William, El día en que Gernika fue bombardeada, Colección: Bombardeo de Gernika nº3. Fundación Museo de la Paz de Gernika, Centro de Documentación sobre el Bombardeo de Gernika y el Ayuntamiento de Gernika-Lumo, Gernika, 2013.
SONTAG, Susan, Ante el dolor de los demás, Suma de letras, Madrid, 2004.
SOUTHWORTH, Herbert, La destrucción de Guernica, Ibérica de ediciones y Publicaciones, Barcelona, 1977.
SANCHEZ, Gervasio, Desaparecidos, Barcelona, Blume, 2011, p.62.
TRULLÉN FLORÍA, Ramiro, España trastornada: La identidad y el discurso contrarrevolucionario durante la Segunda República y la Guerra Civil, Ediciones Akal, Madrid, 2016.
VIÑAS, Ángel, “La guerra de España, prólogo de la Guerra Mundial” en MORENTE, Francisco, España en la crisis Europea de entreguerras, Catarata, Madrid, 2011, p. 30.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors publishing in the journal Historia Contemporánea agree to the following terms:
- Authors retain full copyright of their papers, but also grant copyright to the academic publisher (UPV/EHU Press) for the purposes of copyright management, vigilance and protection.
- Papers are by default published with a non-restrictive Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0. You are free to: Share, copy and redistribute the material in any medium or format. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- If an author requires a more restricted CC license (e.g. CC-BY-SA), this can be provided by contacting our publisher at: publications@ehu.eus
- In particular, and without having to request additional permission, CC BY-NC-ND licensed papers can be deposited in institutional repositories and academic web sites.
- Postprints (i.e. accepted but non-edited versions of the manuscript) can also be pre-published online, providing acknowledgement of authorship and source is specified as above.
For non-standard uses of papers or materials published in Historia Contemporánea, please contact our publisher UPV/EHU Press at: publications@ehu.eus