Politics Through Science: Education Minister Manuel Lora Tamayo
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Manuel Lora Tamayo, chair of organic chemistry, was one of the scientists who defended the value of research to the State that emerged from the Spanish Civil War. His efforts enabled him to join in the setting up of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC). In collaboration with his secretary general, the soil scientist José María Albareda, he drove forward a science that, while vocational and disinterested, was to contribute to the economic development of Spain. Both took part in the political debate on the training of the new generations of Spaniards, in which they claimed the educational value of the experimental sciences and, ultimately, a potentially less nationalist and authoritarian idea of society. During his ministerial period (1962-1968), Lora Tamayo's project exemplified a de-ideologization of the State and education, although his confrontation with the veteran Interior Minister and dissident students showed its limits.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
State, educational policy, science policy, University, civics, authoritarianism
ALBAREDA, José María, Consideraciones sobre la investigación científica, CSIC, Madrid, 1951.
ALBAREDA, José María, “Idolatria e verità nella scienza”, Studi Cattolici, 45, 1964, pp. 68-70.
ALFONSO X, Las siete partidas. Antología, Castalia, Madrid, 1992.
ALTED VIGIL, Alicia, Política del nuevo Estado sobre el patrimonio cultural y la educación durante la guerra civil española, Ministerio de Cultura, 1984.
ANTOLÍN HOFRICHTER, Andrés, “’The Foreign Modernity’: Symbolic Order and Science Policy at the CSIC During Early Francoism”, en Science, Culture and National Identity in Francoist Spain, 1939-1959, Palgrave Macmillan, 2021, pp. 61-79.
[ARBOR], “IX Reunión plenaria del Consejo Superior de Investigaciones Científicas”, Arbor, 38, 1949, pp. 281-291.
BALDÓ, Marc, “La investigación y la enseñanza técnica en el ministerio de Lora-Tamayo (1962-1968)”, en PESET REIG, Mariano (pr.), Facultades y grados: X Congreso Internacional de historia de las Universidades Hispánicas, I, Universidad de Valencia, 2010, pp. 245-257.
BALDÓ, Marc, “Represión franquista del profesorado universitario”, CIAN. Revista de Historia de las universidades, 14, 1, 2011, pp. 31-51.
CUESTA, Raimundo, MAINER, Juan, MATEOS, Julio (coords.), Transiciones, cambios y periodizaciones en la historia de la educación, autoedición, Salamanca, 2009.
DELGADO GÓMEZ-ESCALONILLA, Lorenzo, LÓPEZ GARCÍA, Santiago M., “La emergencia de la política científica en España con el desarrollismo como telón de fondo”, en IBID., Ciencia en transición. El lastre franquista ante el reto de la modernización, Sílex, Madrid, 2019, pp. 11-22.
DELGADO GÓMEZ-ESCALONILLA, Lorenzo, “International Organizations and Educational Change in Spain during the 1960s”, Encounters in Theory and History of Education, 21, 2020, pp. 70-91.
DÍAZ HERNÁNDEZ, Onésimo, Rafael Calvo Serer y el grupo ‘Arbor’, Publicacions de la Universitat de València, 2008.
DÍAZ RICO, Javier Carlos, El cuerpo de profesores agregados de universidad: inventario de los concursos-oposición de Derecho (1967-1983), Dykinson, Madrid, 2023.
Escalafón de los catedráticos numerarios de las Universidades de la República en 31 de agosto de 1935, Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes, Madrid, 1935.
Escalafón de Catedráticos de Universidad, Ministerio de Educación y Ciencia, Madrid, 1974.
FERRARY, Álvaro, El franquismo: minorías políticas y conflictos ideológicos (1936-1956), Eunsa, Pamplona, 1993.
FORMENTÍN, Justo, CARRASCOSA, Alfonso V., RODRÍGUEZ FRAILE, Esther, José Ibáñez Martín y la ciencia española: el Consejo Superior de Investigaciones Científicas, CEU Ediciones, Madrid, 2015.
GONZÁLEZ CALLEJA, Eduardo, Rebelión en las aulas. Movilización y protesta estudiantil en la España Contemporánea, 1865-2008¸ Alianza Editorial, Madrid, 2009.
GUTIÉRREZ RÍOS, Enrique, José María Albareda. Una época de la cultura española, E.M.E.S.A., Madrid, 1970.
HERRADÓN GARCÍA, Bernardo, “La Química orgánica en la JAE y en los primeros años del CSIC: de Rodríguez Carracido a Lora Tamayo”, Ruiz-Berdún, Dolores, Ciencia y técnica en la universidad: trabajos de historia de las ciencias y de las técnicas, Sociedad Española de Historia de las Ciencias y de las Técnicas, I, 2018, pp. 199-211.
IBÁÑEZ MARTÍN, José, Hacia un nuevo orden universitario, Valladolid, 1940.
LÓPEZ GARCÍA, Santiago M., “El Patronato Juan de la Cierva (1939-1960). II”, Arbor, 625, 1998, pp. 1-44.
LORA TAMAYO, Manuel, Investigación dirigida. Ideas sobre una ordenación nacional de la investigación científico técnica, Ayuntamiento de Sevilla, 1939.
LORA TAMAYO, Manuel, “Orientaciones para una posible reforma de la Facultad de Ciencias”, Revista Nacional de Educación, 2, 1941, pp. 41-50.
LORA TAMAYO, Manuel, “El estudio de las ciencias experimentales”, Revista Nacional de Educación, 36, 1943, pp. 78-82.
LORA TAMAYO, Manuel, En torno a la investigación técnica, CSIC-Patronato Juan de la Cierva, Madrid, 1949.
LORA TAMAYO, Manuel, Un clima para la ciencia, Gredos, Madrid, 1969.
LORA TAMAYO, Manuel, “Ibáñez-Martín y el Consejo Superior de Investigaciones Científicas”, Arbor, 289, CSIC, Madrid, 1970.
LORA TAMAYO, Manuel, “El magisterio universitario”, Arbor, 292, 1970, pp. 351-365.
LORA TAMAYO, Manuel, Política educacional de una etapa, Editora Nacional, Madrid, 1974.
LORA TAMAYO, Manuel, Lo que yo he conocido. Recuerdos de un viejo catedrático que fue ministro, Federico Joly y Cía, S.A. e INGRASA Artes Gráficas, Cádiz, 1993.
MARCO, Berta, “Algo más que un maestro. Entrevista a Manuel Lora-Tamayo”, Crítica, 836, 1996, pp. 16-19.
MARTÍNEZ NEIRA, Manuel, “La Facultad de Derecho en los años sesenta. Creación de departamentos y nuevos planes de estudios”, CIAN, 8, 2005, 117-178.
NIETO-GALÁN, Agustí, The Politics of Chemistry. Science and Power in Twentieth-Century Spain, Cambridge University Press, Cambridge, 2019.
D’ORS, Álvaro, Papeles del oficio universitario, Rialp, Madrid, 1961.
PÉREZ-DÍAZ, Víctor, RODRÍGUEZ, Juan Carlos, La educación general en España, Fundación Santillana, Madrid, 2003.
PÉREZ GÓMEZ, Rafael, Álvaro d’Ors. Sinfonía de una vida, Rialp, Madrid, 2020.
PÉREZ LÓPEZ, Pablo, “José María Albareda en los comienzos del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (1939-1949)”, en CASPISTEGUI, Francisco Javier, PEIRÓ, Ignacio (eds.), Jesús Longares Alonso: el maestro que sabía escuchar, Eunsa, Pamplona, 2016, pp. 203-229.
PESET REIG, Mariano, “La Ley de Ordenación Universitaria de 1943”, en CARRERAS, Juan José, RUIZ CARNICER, Miguel Ángel (eds.), La Universidad española bajo el régimen de Franco (1939-1975), Institución Fernando el Católico, Zaragoza, 1991, pp. 125-158.
PRADES PLAZA, Sara, España y su historia. La generación de 1948, Universitat Jaume I, Castellón, 2014.
RUIZ CARNICER, Miguel Ángel, El Sindicato Español Universitario (SEU), 1939-1965, Siglo Veintiuno de España Editores, S.A., Madrid, 1996.
RUIZ-GIMÉNEZ CORTÉS, Joaquín, Diarios de una vida (1967-1978), I, Cortes Generales-Defensor del Pueblo, Madrid, 2013.
SÁNCHEZ RON, José Manuel, El Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Una ventana al conocimiento (1939-2014), CSIC, Madrid, 2021.
The Pontifical Academy of Sciences, Deceased Academicians, https://www.pas.va/en/academicians/deceased.html [4-11-2022]
TORRES PARRA, María José, El ministro Lora Tamayo y la universidad, Dykinson, Madrid, 2021.
VALDEVIRA, Gregorio, La oposición estudiantil al franquismo, Síntesis, Madrid, 2006.
VECI LAVÍN, Carlos, MARTÍNEZ NEIRA, Manuel, La restauración de los colegios mayores en el siglo XX, Dykinson, Madrid, 2024.
VIÑAO, Antonio, Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del siglo XX, Marcial Pons, Madrid, 2004.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors publishing in the journal Historia Contemporánea agree to the following terms:
- Authors retain full copyright of their papers, but also grant copyright to the academic publisher (UPV/EHU Press) for the purposes of copyright management, vigilance and protection.
- Papers are by default published with a non-restrictive Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0. You are free to: Share, copy and redistribute the material in any medium or format. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- If an author requires a more restricted CC license (e.g. CC-BY-SA), this can be provided by contacting our publisher at: publications@ehu.eus
- In particular, and without having to request additional permission, CC BY-NC-ND licensed papers can be deposited in institutional repositories and academic web sites.
- Postprints (i.e. accepted but non-edited versions of the manuscript) can also be pre-published online, providing acknowledgement of authorship and source is specified as above.
For non-standard uses of papers or materials published in Historia Contemporánea, please contact our publisher UPV/EHU Press at: publications@ehu.eus