The graphic work of Andrés Nagel in the seventies
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
12-06-2017
Leire Macazaga Lanas
Abstract
In the present article there is analyzed the graphic work of versatle artist Andrés Nagel during the seventies. We observe how in its engravings, as it happens in the rest of its artistic production, transgressor and innovator produces a constant search to him self across diferent materials, skills and styles that demonstrate its spirit. Its beginnings are analyzed in practice of the engraving, as well as the workshops to which it resorts to learn in the diverse skills that it applies with big tidiness. It is possible to end up by afirming that its engravings are a faithful example of its versatlity and the refex of its vital force and marked experimental character.
How to Cite
Macazaga Lanas, L. (2017) “The graphic work of Andrés Nagel in the seventies”, Ars Bilduma, (7). doi: 10.1387/ars-bilduma.14678.
Downloads
Download data is not yet available.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
Nagel, engraving, seventes, Basque Country.
References
ALONSO PIMENTEL, C.: "La pintura y las artes gráficas en el País Vasco entre 1939 y 1975". Ondare. Cuadernos de artes plásticas y monumentales, nº 25, Donostia-San Sebastián, Eusko Ikaskuntza, pp. 103-147, 2006, p. 144.
AMEZTOY, M.; MOYA, A. y HERRERO, Mª P.: Euskal grabatzaileak- Grabadores vascos [Cat. Exp.], Bilbao, Museo de Bellas Artes de Bilbao, Caja de Ahorros Vizcaína, 1979, p. 77.
AMÓN, S. y VIAR, J.: Erakusketa 79 [Cat. Exp.], Madrid, Palacio Velázquez, Parque del Retiro de Madrid, Dirección General de Patrimonio Artístico, Archivos y Museos, Ministerio de Cultura; Bilbao, Fundación Faustino Orbegozo,1979, p. 166.
BALLESTER, J. Mª: I Bienal Internacional de Obra Gráfica y Arte Seriado de Segovia [Cat. Exp.], Segovia, Fundación Enrique IV de Castilla, Promoción del Patrimonio Cultural, S. A., 1974, s. p.
BARANDIARAN, J y NAGEL, A.: Andrés Nagel 1971-1986. Obra gráfica completa [Cat. Exp.], Bilbao, Museo de Bellas Artes de Bilbao, 1987.
CALVO SERRALLER, F.: "Nagel y el zoopraxiscopio". Andrés Nagel (1974-1995) [Cat. Exp.], Bilbao, Bilbao Bizkaia Kutxa, pp. 11-19, 1995, p. 11.
GALLEGO, A.: Historia del grabado en España, Madrid, Cuadernos de Arte Cátedra, 1990.
GARCÍA, A.: "Donde la piel se abre al mundo". Andres Nagel [Cat. Exp.], Donostia – San Sebastián, Sala Kubo- Kutxa Espacio del Arte, 2006. (http: //andresnagel.com/textos.php?idioma=CAS&id=17).
GARRIDO, C.: El Grupo Quince: pintores que graban y algo más". Grupo Quince (1972-1975). Colección privada Antonio Lorenzo [Cat. Exp.], Sala de Exposiciones Ignacio Zuloaga y Museo del Grabado, Zaragoza, Diputación Provincial de Zaragoza, Ediciones de Fuendetodos, pp. 15-19, 2006, pp. 17-18.
GENER, M.: "En Colaboración". Grupo Quince (1972-1975). Colección privada Antonio Lorenzo [Cat. Exp.], Sala de Exposiciones Ignacio Zuloaga y Museo del Grabado, Zaragoza, Diputación Provincial de Zaragoza, Ediciones de Fuendetodos, 2006, pp.21-25.
LUCIE-SMITH, E.: Andrés Nagel, Barcelona, Ediciones Polígrafas, 1992, p. 11.
MALPARTIDA, J.: "Nagel: la imaginación y el espacio" (http: //andresnagel.com/textos.php?idioma=CAS&id=9).
OVIDIO: Metamorfosis de Ovidio, Madrid, Alianza, Editorial, 2001.
PUIG, A.: "Nagel. El simbolismo de sí mismo". Andrés Nagel [Cat. Exp.], Pabellones de Arte Ciudadela, Pamplona, Caja de Ahorros Municipal de Pamplona, 1979, s. p.
RODRÍGUEZ, A.: "Andrés Nagel: Palabra de artista". Andrés Nagel: exposición antológica [Cat. Exp.], Gijón, Museo Barjola, 2006, p. 22.
SARRIUGARTE, I.: "Sátira y mordacidad formal; herramientas vitales en la escultura del donostiarra Andrés Nagel en los años 80", Vitoria-Gasteiz, Sancho El Sabio, nº 28, pp. 11-38, 2008, p. 20.
ULLÁN, J. M.: "Andrés Nagel: Lo menos perdonable en un cuadro es ser aburrido", El País, Madrid, 18 de febrero de 1981, p. 6.
URQUIJO ARANA, J.: "Crónica del País Vasco". Batik, nº 53, Barcelona, enero-febrero de 1980, p. 84.
ZUGAZA MIRANDA, M.: "Andrés Nagel. A propósito de una retrospectiva". Andrés Nagel (1974-1995) [Cat. Exp.], Bilbao, Bilbao Bizkaia Kutxa, pp. 21-30, 1995, p. 22.
AMEZTOY, M.; MOYA, A. y HERRERO, Mª P.: Euskal grabatzaileak- Grabadores vascos [Cat. Exp.], Bilbao, Museo de Bellas Artes de Bilbao, Caja de Ahorros Vizcaína, 1979, p. 77.
AMÓN, S. y VIAR, J.: Erakusketa 79 [Cat. Exp.], Madrid, Palacio Velázquez, Parque del Retiro de Madrid, Dirección General de Patrimonio Artístico, Archivos y Museos, Ministerio de Cultura; Bilbao, Fundación Faustino Orbegozo,1979, p. 166.
BALLESTER, J. Mª: I Bienal Internacional de Obra Gráfica y Arte Seriado de Segovia [Cat. Exp.], Segovia, Fundación Enrique IV de Castilla, Promoción del Patrimonio Cultural, S. A., 1974, s. p.
BARANDIARAN, J y NAGEL, A.: Andrés Nagel 1971-1986. Obra gráfica completa [Cat. Exp.], Bilbao, Museo de Bellas Artes de Bilbao, 1987.
CALVO SERRALLER, F.: "Nagel y el zoopraxiscopio". Andrés Nagel (1974-1995) [Cat. Exp.], Bilbao, Bilbao Bizkaia Kutxa, pp. 11-19, 1995, p. 11.
GALLEGO, A.: Historia del grabado en España, Madrid, Cuadernos de Arte Cátedra, 1990.
GARCÍA, A.: "Donde la piel se abre al mundo". Andres Nagel [Cat. Exp.], Donostia – San Sebastián, Sala Kubo- Kutxa Espacio del Arte, 2006. (http: //andresnagel.com/textos.php?idioma=CAS&id=17).
GARRIDO, C.: El Grupo Quince: pintores que graban y algo más". Grupo Quince (1972-1975). Colección privada Antonio Lorenzo [Cat. Exp.], Sala de Exposiciones Ignacio Zuloaga y Museo del Grabado, Zaragoza, Diputación Provincial de Zaragoza, Ediciones de Fuendetodos, pp. 15-19, 2006, pp. 17-18.
GENER, M.: "En Colaboración". Grupo Quince (1972-1975). Colección privada Antonio Lorenzo [Cat. Exp.], Sala de Exposiciones Ignacio Zuloaga y Museo del Grabado, Zaragoza, Diputación Provincial de Zaragoza, Ediciones de Fuendetodos, 2006, pp.21-25.
LUCIE-SMITH, E.: Andrés Nagel, Barcelona, Ediciones Polígrafas, 1992, p. 11.
MALPARTIDA, J.: "Nagel: la imaginación y el espacio" (http: //andresnagel.com/textos.php?idioma=CAS&id=9).
OVIDIO: Metamorfosis de Ovidio, Madrid, Alianza, Editorial, 2001.
PUIG, A.: "Nagel. El simbolismo de sí mismo". Andrés Nagel [Cat. Exp.], Pabellones de Arte Ciudadela, Pamplona, Caja de Ahorros Municipal de Pamplona, 1979, s. p.
RODRÍGUEZ, A.: "Andrés Nagel: Palabra de artista". Andrés Nagel: exposición antológica [Cat. Exp.], Gijón, Museo Barjola, 2006, p. 22.
SARRIUGARTE, I.: "Sátira y mordacidad formal; herramientas vitales en la escultura del donostiarra Andrés Nagel en los años 80", Vitoria-Gasteiz, Sancho El Sabio, nº 28, pp. 11-38, 2008, p. 20.
ULLÁN, J. M.: "Andrés Nagel: Lo menos perdonable en un cuadro es ser aburrido", El País, Madrid, 18 de febrero de 1981, p. 6.
URQUIJO ARANA, J.: "Crónica del País Vasco". Batik, nº 53, Barcelona, enero-febrero de 1980, p. 84.
ZUGAZA MIRANDA, M.: "Andrés Nagel. A propósito de una retrospectiva". Andrés Nagel (1974-1995) [Cat. Exp.], Bilbao, Bilbao Bizkaia Kutxa, pp. 21-30, 1995, p. 22.
Issue
Section
ARTICLES
Articles published in Ars Bilduma are published © UPV/EHU Press with a CC BY-NC-ND 4.0 license