The collection of Josefa Marín (1807-1871), Countess of Velle
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
12-06-2017
Pedro José Martínez Plaza
Abstract
This article is focused in the collection of Josefa Marín, Countess of Velle, one of the most fascinating personalites among the collectors and connoisseurs during the reign of Isabella II. The nature of her collection difered remarkably from that of contemporary collectors. Untl now, there was no particular informaton available on the countess' interest in art afairs. However, her private archive and other diferent sources provided a real treasure of unpublished information about her art gallery.
How to Cite
Martínez Plaza, P. J. (2017) “The collection of Josefa Marín (1807-1871), Countess of Velle”, Ars Bilduma, (7). doi: 10.1387/ars-bilduma.16436.
Downloads
Download data is not yet available.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
Countess of Velle, literary salons, collectng, Spanish paintng, realism, Carlos de Haes, Eduardo Rosales, Víctor Manzano
References
ARAUJO SÁNCHEZ, C.: "Palmaroli y su tiempo. III", La España Moderna, 1-10-1897, pp. 94-98.
Catálogo de las obras que componen la Exposición Nacional de Bellas Artes de 1862. Madrid, Imprenta de Manuel Galiano, 1862.
Catálogo de la Exposición Nacional de Bellas Artes de 1864. Madrid, Imprenta y Litografía del Atlas, 1864.
Catálogo de la Exposición Nacional de Bellas Artes de 1866. Madrid, Imprenta del Colegio de Sordo-Mudos y de Ciegos, 1866.
Catálogo de la Exposición Nacional de Bellas Artes de 1871. Madrid, Imprenta del Colegio Nacional de Sordo-mudos y de Ciegos, 1871.
CAYUELA FERNÁNDEZ, J. G.: "Manuel Pérez Seoane y Domingo Norzagaray, banqueros madrileños", en BAHAMONDE MAGRO, Á. y OTERO CARVAJAL, L. E.: Madrid en la sociedad del siglo XIX. Madrid, Comunidad de Madrid-Alfoz, 1986.
CERVANTES, M. de: El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha. Argamasilla de Alba, 1863, tomo primero.
DÍEZ GARCÍA, J. L.: Federico de Madrazo y Kuntz (1815-1894). cat. exp., Museo Nacional del Prado, 1994.
____: Carlos de Haes (1826-1898). Santander, Fundación Marcelino Botín, 2002.
____: "Eduardo Rosales y la conquista del realismo por los pintores españoles en Roma (1855-1875)", en Del realismo al impresionismo. 2014, Madrid, Fundación Amigos del Museo del Prado, 2014, pp. 81-104.
EZQUERRA DEL BAYO, J., y PÉREZ BUENO, L.: Retratos de mujeres españolas del siglo XIX. Madrid, J. Cosano, 1924.
GARCÍA CARBALLO, A.; MADRAZO GARCÍA DE LOMANA, G.; MATO MIGUEL, J. F., La sede de la Real Academia de Ingeniería: Historia del Palacio de los Marqueses de Villafranca. Madrid, Real Academia de Ingeniería, 2009.
KASABAL (José Gutiérrez Abascal): "Madrid. Las damas de la Aristocracia", en La Ilustración Ibérica. 21-06-1890.
MARTÍNEZ PLAZA, P. J.: "Un encargo "cuadresco" para el marqués de Salamanca: correspondencia entre José María Huet y Manuel López Cepero en 1848", Cartas Hispánicas, 004, 18 de noviembre de 2015.
____: "Manuel López Cepero (1778–1858) and the trade in paintings between Madrid and Seville in the first half of the nineteenth century", Journal of the History of Collections, nº 28, 2016, pp. 73-84.
MÉLIDA, E.: "Vida y obras de Víctor Manzano", El Arte en España, tomo V, 1866, pp. 113-154.
MERCHÁN CANTISÁN, R.: El deán López-Cepero y su colección pictórica. Sevilla, Diputación Provincial, 1979.
MOLINS, Marqués de (Mariano Roca de Togores): Necrología de la Excma. Condesa Viuda de Velle. Madrid, 1871. Fundación Lázaro Galdiano, Biblioteca. Ejemplar manuscrito.
MONTE-CRISTO (Eugenio Rodríguez R. de la Escalera): Los salones de Madrid. Madrid, [1898].
____: "De casa y de fuera", La moda elegante ilustrada, 22-4-1900.
OSSORIO BERNARD, M.: Galería biográfica de artistas españoles del Siglo XIX. Madrid, 1883-1884.
RINCÓN GARCÍA, W.: Ponciano Ponzano (1813-1877). Zaragoza, Caja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón, 2002.
RUBIO GIL, L.: Eduardo Rosales. Madrid, Molina, 2002.
____: Eduardo Rosales y Madrid. Madrid, Molina, 2015.
VÁZQUEZ, O. E.: Inventing the Art Collection. Patrons, Markets, and the State in Nineteenth-Century Spain. Pennsylvania, Pennsylvania State University Press, 2001.
Catálogo de las obras que componen la Exposición Nacional de Bellas Artes de 1862. Madrid, Imprenta de Manuel Galiano, 1862.
Catálogo de la Exposición Nacional de Bellas Artes de 1864. Madrid, Imprenta y Litografía del Atlas, 1864.
Catálogo de la Exposición Nacional de Bellas Artes de 1866. Madrid, Imprenta del Colegio de Sordo-Mudos y de Ciegos, 1866.
Catálogo de la Exposición Nacional de Bellas Artes de 1871. Madrid, Imprenta del Colegio Nacional de Sordo-mudos y de Ciegos, 1871.
CAYUELA FERNÁNDEZ, J. G.: "Manuel Pérez Seoane y Domingo Norzagaray, banqueros madrileños", en BAHAMONDE MAGRO, Á. y OTERO CARVAJAL, L. E.: Madrid en la sociedad del siglo XIX. Madrid, Comunidad de Madrid-Alfoz, 1986.
CERVANTES, M. de: El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha. Argamasilla de Alba, 1863, tomo primero.
DÍEZ GARCÍA, J. L.: Federico de Madrazo y Kuntz (1815-1894). cat. exp., Museo Nacional del Prado, 1994.
____: Carlos de Haes (1826-1898). Santander, Fundación Marcelino Botín, 2002.
____: "Eduardo Rosales y la conquista del realismo por los pintores españoles en Roma (1855-1875)", en Del realismo al impresionismo. 2014, Madrid, Fundación Amigos del Museo del Prado, 2014, pp. 81-104.
EZQUERRA DEL BAYO, J., y PÉREZ BUENO, L.: Retratos de mujeres españolas del siglo XIX. Madrid, J. Cosano, 1924.
GARCÍA CARBALLO, A.; MADRAZO GARCÍA DE LOMANA, G.; MATO MIGUEL, J. F., La sede de la Real Academia de Ingeniería: Historia del Palacio de los Marqueses de Villafranca. Madrid, Real Academia de Ingeniería, 2009.
KASABAL (José Gutiérrez Abascal): "Madrid. Las damas de la Aristocracia", en La Ilustración Ibérica. 21-06-1890.
MARTÍNEZ PLAZA, P. J.: "Un encargo "cuadresco" para el marqués de Salamanca: correspondencia entre José María Huet y Manuel López Cepero en 1848", Cartas Hispánicas, 004, 18 de noviembre de 2015.
____: "Manuel López Cepero (1778–1858) and the trade in paintings between Madrid and Seville in the first half of the nineteenth century", Journal of the History of Collections, nº 28, 2016, pp. 73-84.
MÉLIDA, E.: "Vida y obras de Víctor Manzano", El Arte en España, tomo V, 1866, pp. 113-154.
MERCHÁN CANTISÁN, R.: El deán López-Cepero y su colección pictórica. Sevilla, Diputación Provincial, 1979.
MOLINS, Marqués de (Mariano Roca de Togores): Necrología de la Excma. Condesa Viuda de Velle. Madrid, 1871. Fundación Lázaro Galdiano, Biblioteca. Ejemplar manuscrito.
MONTE-CRISTO (Eugenio Rodríguez R. de la Escalera): Los salones de Madrid. Madrid, [1898].
____: "De casa y de fuera", La moda elegante ilustrada, 22-4-1900.
OSSORIO BERNARD, M.: Galería biográfica de artistas españoles del Siglo XIX. Madrid, 1883-1884.
RINCÓN GARCÍA, W.: Ponciano Ponzano (1813-1877). Zaragoza, Caja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón, 2002.
RUBIO GIL, L.: Eduardo Rosales. Madrid, Molina, 2002.
____: Eduardo Rosales y Madrid. Madrid, Molina, 2015.
VÁZQUEZ, O. E.: Inventing the Art Collection. Patrons, Markets, and the State in Nineteenth-Century Spain. Pennsylvania, Pennsylvania State University Press, 2001.
Issue
Section
ARTICLES
Articles published in Ars Bilduma are published © UPV/EHU Press with a CC BY-NC-ND 4.0 license