Oteiza and Architecture from his Library: Gaudí, the Bauhaus, Le Corbusier

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 27-05-2020
José Javier Azanza López

Abstract

The private Library of Jorge Oteiza, located inside the Foundation Museum Jorge
Oteiza (Alzuza, Navarra), is composed of more than 6,000 volumes, around a
hundred of which correspond to texts related to Contemporary Architecture,
where the Basque sculptor shows a particular interest in Gaudí and the
Sagrada Familia, the school of the Bauhaus and Le Corbusier and the Modulor. Their
study makes possible a direct approach to the thought of the artist, who considers the
book as an effective instrument through which he dialogues with their authors
through annotations and comments that provide the keys to his own work.

How to Cite

Azanza López, J. J. (2020) “Oteiza and Architecture from his Library: Gaudí, the Bauhaus, Le Corbusier”, Ars Bilduma, (10). doi: 10.1387/ars-bilduma.21388.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 389 | PDF (Español) Downloads 753

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Jorge Oteiza, library of artists, 20th Century art, aesthetics and art theory, Antoni Gaudí, Bauhaus, Max Bill, Le Corbusier.

References
AGUIRRE MARTÍNEZ, G.: “Prometeo de Oteiza, un modelo para la desocupación espacial”, Ars Bilduma. Revista del Departamento de Historia del Arte y Música de la Universidad del País Vasco, 4, 2014, pp. 129-147. http://www.ehu.es/ojs/index.php/ars–bilduma/article/
view/7110 (Consultado el 20/08/2018).

ANDRÉS VIERGE, M.: Fernando Remacha. El compositor y su obra. Madrid, Instituto Complutense de Ciencias Musicales, 1998.

ANDRÉS VIERGE, M.: “Cuatro cartas de Fernando Remacha (1898-1984) a Jorge Oteiza (1908-2003)”, Revista Príncipe de Viana, 249, 2010, pp. 75-85.

ARGAN, G. C.: El concepto del espacio arquitectónico desde el Barroco a nuestros días. Buenos Aires, Nueva Visión, 1973.

ARNAIZ, A.: “Entre escultura y monumento. La estela del Padre Donostia para Agiña del escultor Jorge Oteiza”, Ondare. Cuadernos de Artes Plásticas y Monumentales, 25, 2006, pp. 305-325.

AZANZA LÓPEZ, J. J.: Crónica de un fracaso: Jorge Oteiza, Felipe IV y el VIII Centenario de San Sebastián (1950). Cuadernos del Museo Oteiza, 8. Alzuza, Fundación Museo Jorge Oteiza, 2013.

AZANZA LÓPEZ, J. J.: “Arte y estética en los Minutogramas de Jorge Oteiza”, Archivo Español de Arte, 361, 2018, pp. 48-51.

AZANZA LÓPEZ, J. J.: “Tratados, fuentes y textos teóricos del arte contemporáneo en la biblioteca personal del escultor Jorge Oteiza”, en ALONSO RUIZ, B., GÓMEZ MARTÍNEZ, J., POLO SÁNCHEZ, J. J., SAZATORNIL RUIZ, L. y VILLASEÑOR SEBASTIÁN, F. (eds.): La formación artística: creadores, historiadores, espectadores, Vol. 2. Santander, Universidad de Cantabria, 2018, pp. 1303-1316.

AZANZA LÓPEZ, J. J.: “Jorge Oteiza: el Barroco y Velázquez vistos desde Hispanoamérica”, en FERNÁNDEZ VALLE, M. Á., LÓPEZ CALDERÓN, C. y RODRÍGUEZ MOYA, I. (eds.): Pinceles y gubias del barroco iberoamericano. Santiago de Compostela y Sevilla, Andavira, 2019, pp. 405-426.

BADIOLA, TX.: Oteiza. Catálogo razonado de escultura. Alzuza, Fundación Museo Jorge Oteiza y Editorial Nerea, 2016.

CAMPO ARGOTE, M.: “Debako Arte Eskola. Una experiencia singular”. Ondare, 26, 2008, pp. 177-190.

DÍAZ EREÑO, G.: “Mi piedra de catalejo”, en Exposición Oteiza 1935-1975. La casa del Ser. Valladolid, Caja de Burgos, 2010, s.p.

ETXEPARE IGIÑIZ, L. y GARCÍA NIETO, F.: Luis Vallet de Montano (1894-1982). Arquitecto de frontera. San Sebastián, COAVN Delegación de Gipuzkoa, 2015.

FERNÁNDEZ SALIDO, L. M.: Fernando Redón Huici, arquitecto. Pamplona, Gobierno de Navarra, 2006.

FULLAONDO, J. D.: “Max Bill”, Nueva Forma, 92, 1973. p. 3.

GARCÍA ÁLVAREZ, C.: Gaudí. Símbolos del éxtasis. Madrid, Siruela, 2017.

GOLVANO GUTIÉRREZ, F.: Teoría estética, telos del arte y ley formal en Oteiza. Tentativas teóricas y praxis vanguardista en el contexto de la modernidad. Donostia-San Sebastián, Universidad del País Vasco, 2017. Tesis doctoral dirigida por M. Iriondo Aranguren y A. Casado da Rocha. http://hdl.handle.net/10810/24486 (Consultado el 22/10/2018).

GONZÁLEZ RIERA, B.: “El centro de Estudios del Museo Oteiza: descripción y reflexiones de una andadura”, Revisiones. Revista de crítica cultural, 7, 2011-2012, pp. 207-213.

LÓPEZ-BAHUT, E.: Jorge Oteiza y lo arquitectónico. De la estatua-masa al espacio urbano (1948-1960). A Coruña y Alzuza, Universidade da Coruña y Fundación Museo Jorge Oteiza,
2015.

LÓPEZ-BAHUT, E.: “De los collages y maquetas de vidrio de Oteiza al hormigón de Sáenz de Oíza”, VLC arquitectura. Research Journal, 3.1, 2016, pp. 55-83.

LÓPEZ-BAHUT, E.: “La lectura de Jorge Oteiza de Saber ver la Arquitectura a través de sus reflexiones dibujadas: influencia en sus trabajos arquitectónicos”, EGA. Revista de expresión gráfica arquitectónica, 21, 28, 2016, pp. 114-125.

MADERUELO RASO, J.: La idea del espacio en la arquitectura y el arte contemporáneos, 1960-1989. Madrid, Akal, 2008.

MAKAZAGA, L. y VADILLO, M.: La Escuela Experimental de Arte de Deba: una apertura hacia la vanguardia. Deba, Debako Ostolaza Kultur Elkartea, 2005.

MARTÍNEZ GORRIARÁN, C.: Jorge Oteiza, hacedor de vacíos. Madrid, Marcial Pons, 2011.

MATOS CASTAÑO, B.: Eduardo Chillida, arquitecto. Madrid, Universidad Politécnica de Madrid, 2015.

MONEO VALLÉS, R.: “Jorge de Oteiza, arquitecto”, Nueva Forma, 16, 1967, pp. 22-23.

MUÑOZ, M. T., “Prólogo. Arte, ciencia y mito”, en OTEIZA, J.: Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana. Carta a los artistas de América sobre el arte nuevo en la posguerra (coords. M. T. MUÑOZ, J. LIZASOAIN, y A. RUBIO). Alzuza, Fundación Museo Jorge Oteiza, 2007, pp. 13-68.

OTEIZA, J.: “Sobre el arte nuevo en la post-guerra: carta a los artistas de América”, Revista de la Universidad del Cauca, 5, 1944, pp. 75-109.

OTEIZA, J.: Libro de los plagios. Pamplona, Pamiela, 1991.

OTEIZA, J.: Estética del huevo. Huevo y laberinto. Mentalidad vasca y laberinto. Pamplona, Pamiela, 1995.

Oteiza. Propósito experimental. Madrid, Fundación Caja de Pensiones, 1988.

Oteiza y la arquitectura: múltiple reflejo. Pamplona, Pamiela, 1996.

PLAZAOLA, J.: El arte y el hombre de hoy: apuntes para una filosofía del arte contemporáneo. Valladolid, Diputación Provincial de Valladolid, 1978.

RACIONERO GRAU, L.: Antoni Gaudí: el so de la pedra. Barcelona, Edicions 62, 2009.

SÁNCHEZ SIMÓN, I.: Oteiza y los nuevos paradigmas científicos. Alzuza, Fundación Museo Oteiza, 2012.

SAN MARTÍN, F. J. y MORAZA J. L.: Oteiza. Laboratorio de papeles. Alzuza, Fundación Museo Oteiza, 2006.

SARASOLA RUBIO, F.: “Oteiza, escultor y arquitecto. Análisis de unos croquis inéditos para la Universidad Infantil Piloto e Ikastola Experimental en Elorrio. 1964”, Expresión Gráfica Arquitectónica, 26, 2015, pp. 100-109.

UBALDE MERINO, J.: La psicología entre la física y la ecología: la dialéctica de la energía como base de las ciencias. Santander, Jesús Ubalde Merino, 1973.

VADILLO, M. y MAKAZAGA, L.: Los proyectos educativos de Jorge Oteiza. El Instituto de Investigaciones Estéticas. Pamplona, Universidad Pública de Navarra, 2007.

ZEVI, B.: Saber ver la arquitectura. Buenos Aires, Poseidón, 1951.

ZUAZNABAR, G.: Piedra en el paisaje. Cuadernos del Museo Oteiza 2. Alzuza, Fundación Museo Jorge Oteiza, 2006.
Section
ARTICLES