Esa pareja feliz (1951) of Berlanga and Bardem and their cinematographic and literary references

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 27-05-2020
Kepa Inazio Sojo Gil

Abstract

Esa pareja feliz is a key film to understand the dissident cinema to Francoism that
reacts to the cinematographic panorama of the Spanish post-war period. Much has
been said about this film, but no one has analyzed the cinematographic and literary
references that inspired Berlanga and Bardem. Only those references quoted by
the directors themselves have appeared in some old publications. This article tries to
analyze the degree of cinematographic and literary influence received by Esa pareja
feliz, as well as the repercussion exerted by this film in subsequent works.

How to Cite

Sojo Gil, K. I. (2020) “Esa pareja feliz (1951) of Berlanga and Bardem and their cinematographic and literary references”, Ars Bilduma, (10). doi: 10.1387/ars-bilduma.21394.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 366 | PDF (Español) Downloads 614

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Berlanga, Bardem, Francoism, Spanish cinema, communism, censure, secrecy.

References
ALSINA THEVENET, H.: Historia del cine americano /1. (1893-1930). Desde la creación al primer sonido, Barcelona, Laertes, 1993.

ARANZUBIA COB, A.: Carlos Serrano de Osma. Historia de una obsesión. Madrid, Filmoteca Española, 2007.

CAÑEQUE, C. y GRAU, M.: Bienvenido Mr. Berlanga. Barcelona, Destino, 1993.

CASTRO, A.: El cine español en el banquillo. Valencia, Fernando Torres editor, 1974.

CERÓN GÓMEZ, J.F.: El cine de Juan Antonio Bardem. Murcia, Universidad de Murcia y Primavera cinematográfica de Lorca, 1998.

COMA, J.: El esplendor y el éxtasis. Historia del cine americano 2 (1930-1960), Barcelona, Laertes, 1993.

ECHART, P.: La comedia romántica del Hollywood de los años 30 y 40, Madrid, Cátedra, 2005.

FANÉS, F.: “Al voltant d’una sequencia de Esa Pareja Feliz”, en PÉREZ PERUCHA, J.: Berlanga II. Sobre Luis García Berlanga. Comunicaciones y debates, Valencia, Archivo Municipal y Ayuntamiento de Valencia, 1981.

GARCÍA LORENZO, L.: El teatro español hoy. Barcelona, Planeta, 1995.

GÓMEZ RUFO, A.: Berlanga. Contra el poder y la gloria. Escenas de una vida, Madrid, Temas de hoy, 1990.

GUBERN, R.: “Esa pareja feliz”, en PÉREZ PERUCHA, J.: Antología crítica del cine español (1906-1995), Madrid, Cátedra y Filmoteca Española, 1997.

HEREDERO, C. F.: Las huellas del tiempo. Cine español. 1951-1961, Madrid. Filmoteca española y Filmoteca de la Generalitat Valenciana, 1994.

HERNÁNDEZ LES, J. e HIDALGO, M.: El último austro-húngaro. Conversaciones con Berlanga. Barcelona, Anagrama, 1980.

JEANCOLAS, J.P.: Histoire du cinema français, París, Nathan Université, 1995.

MONTERDE, J.E.: “El cine de la autarquía”, en GUBERN, R. y otros.: Historia del cine español. Madrid, Cátedra, 2010.

RIAMBAU, E.: “La posguerra y el maccarthysmo”, en VV.AA.: Historia General del Cine. Volumen VIII. Estados Unidos (1932-1955). Madrid, Cátedra, 1996.

RIAMBAU, E., y TORREIRO, C.: Productores en el cine español. Madrid, Cátedra y Filmoteca Española, 2008.

SALVADOR MARAÑÓN, A.: De Bienvenido Mister Marshall a Viridiana. Historia de Uninci: una productora cinematográfica española bajo el franquismo. Madrid, Egeda y 8 y medio, 2006.

SOJO GIL, K.: Americanos os recibimos con alegría. Una aproximación a Bienvenido Mister Marshall. Madrid, Notorious, 2009.

SOJO GIL, K.: “El cine historicista del primer franquismo y su relación con la decimonónica Pintura de Historia: El caso del plano final de Locura de amor (1948)”, en VÉLEZ CHAURRI, J.J., ECHEVERRIA GOÑI, P. y MARTINEZ DE SALINAS, F.: Estudios de Historia del Arte en memoria de la profesora Micaela Portilla. Vitoria-Gasteiz, Diputación Foral de Álava, 2008, pp. 471-498.

SOJO GIL, K.: El verdugo. Guía para ver y analizar. Valencia, Nau Llibres, 2016.

SOJO GIL, K.: “Imagen translucida de la ciudad provinciana franquista a través del plano final de Calle Mayor (1956), de Juan Antonio Bardem”, en PEYRAGA, P., GAUTREAU, M., PEÑA, C y SOJO GIL, K.: La imagen translúcida en los mundos hispánicos. Villeurbanne, Orbis Tertius, 2016, pp.439-457.

SOJO GIL, K.: “La censura en el cine español del franquismo. El caso de Los jueves milagro (1957), de Berlanga”, en GUEREÑA, J.L. y ZAPATA, M.: Censures et manipulations dans les mondes ibérique et latino-américain, Tours, PUFR, 2013, pp.175-192.

SOJO GIL, K.: “Se vende un tranvía (1959), o el comienzo de la época dorada de Luis García Berlanga”, Cuadernos Cinematográficos. Vol. 10, Universidad de Valladolid, 1999, pp. 37-42.
Section
ARTICLES