On the scenography of Falla's El retablo de maese Pedro in its historical representations

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 22-06-2022
Inés Ruiz Artola

Abstract

In this article, we try to reconstruct the staging of the Parisian (1923) and New York (1925) premieres of Manuel de Falla's El retablo de maese Pedro. Although widely analyzed from a musical and literary points of view, its scenography has been poorly researched, still lacks sufficient sources on its scenography. After reflecting much pondering on the aesthetics and narrative components, we provide information on the staging and the artists who performed it. We used sources such as correspondence, historical press and consultations with specialists, in order to illuminate and provide data for future research and performances on the eve of its centenary.

How to Cite

Ruiz Artola, I. . (2022) “On the scenography of Falla’s El retablo de maese Pedro in its historical representations”, Ars Bilduma, (12). doi: 10.1387/ars-bilduma.23118.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 240 | PDF (Español) Downloads 1129

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
ALLEN, J. J.: “Melisendra’s Mishap in Maese Pedro’s Puppet Show”, Hispanid Issue, The Johns Hopkins University Press, March 1973, pp. 330-335.

ÁLVAREZ CALERO, A. J.: El Neoclasicismo musical en España en torno a 1918-1936. Tesis doctoral, Universidad de Sevilla, enero 2004.

CASH, A.: Wanda Landowska and the revival of the harpsichord: a reassessment. PhD. University of Kentuchy, 1990.

CERVANTES, M. de: El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha. Madrid. Edición El País, 2005.

COLLINS, C.: “Falla in Britain”, The Musical Times, vol. 144 (verano 2003), núm. 1883, pp. 33-48.

DOMMERING-VAN RONGEN, L.: Wanda Landowska - Manuel de Falla, Correspondance (1922-1931): Mémé et le moine, une amitié précieuse, edición francesa, Create Space Independent Publishing Platform, 2016 (kindle).

DOWLING, J.: “En un mesón de la Mancha, en un salón de París: Cervantes y Manuel de Falla”, Hispanic Journal, vol. 18, núm. 1, spring 1997, pp. 23-36.

FALLA, M. de: El retablo de maese Pedro. Granada, Colección Facsímiles y manuscritos núm. 5, Archivo Manuel de Falla, 2011.

GALLEGO, A.: “Dulcinea en el prado (verde y florido)”, Revista de Musicología, vol. 10, núm. 2, Symposium Internacional: La música para Teatro en España, mayo-agosto 1987, pp. 685-699.

HESS, C.: “Entre tradición y vanguardia: el Retablo de Maese Pedro de Manuel de Falla”. Madrid. Ensayos de Teatro Musical Español, Fundación Juan March.

HESS, C., BONET, J.M., PERSIA, J. de: “Manuel de Falla y Manuel Ángeles Ortiz: El Retablo de Maese Pedro, Bocetos y figurines”. Anales de la literatura española contemporánea, vol. 22, núm. 3, Drama/Theater, 1997, pp. 611-618.

KAHAN, S.: Music’s Modern Muse. A Life of Winnaretta Singer, Princesse de Polignac. Nueva York, University of Rochester Press, 2011.

LATCHAN, M.: “Don Quixote and Wanda Landowska: Bells and Pleyels”, Early Music, vol. 34, núm. 1, febrero 2006, pp. 95-109.

NOMMICK, Y.: “El influjo de Felip Pedrell en la obra y el pensamiento de Manuel de Falla”, Recerca Musicològica, XIV-XV, 2004-2005, pp. 289-300.

MARTÍNEZ GONZÁLEZ, F.: El pensamiento musical de María Zambrano. Tesis doctoral, Universidad de Granada, 2008, p. 513-514.

ORTEGA Y GASSET, J.: Meditaciones del Quijote. Madrid, Residencia de Estudiantes, 1914.

PAHISSA, J.: Vida y obra de Manuel de Falla. Buenos Aires, Ricordi Americana, 1956.

RESTOUT, D., HAWKINS, R. (ed.): Landowska on Music. Nueva York, Stein & Day, 1964.

Un Retablo para Maese Pedro. Centenario Manuel Ángeles Ortíz. (Catálogo de exposición). Granada, Sala de Exposiciones Archivo Manuel de Falla, 1995.

El Retablo de Maese Pedro, Manuel de Falla: diseños para una puesta en escena (catálogo de exposición), compañía El Tridente, Junta de Andalucía, 2001.

SANTANA BURGOS, L.: “La traducción de un pregón callejero: la ópera El retablo de maese Pedro de Manuel de Falla”, El genio maligno, Universidad de Granada, núm. 3, septiembre 2008, pp. 130-137.

TORRES CLEMENTE, E.: Las óperas de Manuel de Falla. De La vida breve a El retablo de maese Pedro. Madrid, Sociedad Española de Musicología, 2007.

TORRES CLEMENTE, E.: “Manuel de Falla y el Retablo de Maese Pedro: una reinterpretación del romance español”, Revista de Musicología, XXVIII, 2005, pp. 839-856.

Títeres. 30 años de Etcétera. (Catálogo de exposición). Granada, Parque de las Ciencias, junio 2012-julio 2013.
Section
ARTICLES