Incoherent arts and cut out in the pioneers of animation: Une excursion incohérente and Le peintre neo-impressionniste

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 22-06-2022
Carlos Salas González

Abstract

The Incoherent Arts was an artistic movement that emerged in France in 1882. The fact that it was ahead of its time made its existence fleeting. However, later movements such as Dadaism or Surrealism had a clear precursor in the Incoherent Arts. On the other hand, the cut out has been one of the most used animation techniques. Analyzing the role of this technique and the imprint of the Incoherent Arts in two specific films –Une excursion incohérente (Segundo de Chomón, 1909) and Le peintre neo- impressionniste (Émile Cohl, 1910)– is the main objective of this study.

How to Cite

Salas González, C. (2022) “Incoherent arts and cut out in the pioneers of animation:: Une excursion incohérente and Le peintre neo-impressionniste”, Ars Bilduma, (12). doi: 10.1387/ars-bilduma.23258.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 392 | PDF (Español) Downloads 1084

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
ABÉLÈS, L. y CHARPIN, C.: Arts Incohérents. Academie du dérisoire. Catálogo exposición en el Musée d ́Orsay. París, Reunión des Musées Nationaux, 1992.

BENDAZZI, G.: Cartoons. 110 años de cine de animación. Madrid, Ocho y medio, 2003. CHARPIN, C.: Les arts incoherents. París, Editions Syros Alternatives, 1999.

CRAFTON, D.: Emile Cohl, Caricature, and Film. Princeton, Princeton University Press, 1990.

DELGADO, P. E.: El cine de animación. Madrid, JC Clementine, 2000.

ENCINAS SALAMANCA, A.: Animando lo imposible. Los orígenes de la animación stop-motion. Madrid, Diábolo, 2017.

GROJNOWSKI, D.: “Une avant-garde sans avancée. Les Arts incohérents 1882-1889”, Actes de la recherche en sciences sociales, n° 49, 1981, pp. 73-86.

HERSZKOWICZ, S.: Les Arts incohérents. Arles, Les Editions de la Nuit, 2010.

KAENEl, P.: “Une esthétique du bricolage: la caricature d’Émile Cohl face aux beaux-arts”, 1895. Mille huit cent quatre-vingt-quinze, No 53, 2010, pp. 58-85.

LOPE SALVADOR, V.: Rasgos de vanguardia en las Artes Incoherentes. Tesis doctoral, Uni- versidad de Zaragoza, 2017.

LÓPEZ GUILLERMO, A.: Desarrollo y evolución de las técnicas de animación e influencia en la significación fílmica. Tesis doctoral, Universidad Católica de Murcia, 2017.

LORENZO HERNÁNDEZ, M.: La imagen animada. Una historia imprescindible. Madrid, Diábolo ediciones, 2021.

SÁNCHEZ VIDAL, A.: “Segundo de Chomón: Compás de espera para un turolense uni- versal”, Artigrama, n° 2, 1985, pp. 269-278.
Section
ARTICLES