Kidnappings, punishments and violence. Situations of the spectator in participatory art

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 18-12-2024
Sheila Portilla Prado

Abstract

Participatory art is made up of all those works that require the participation of the people who receive them in order to complete the work of art. If we think of this type of works, concepts such as fun, interaction, entertainment… come to mind. But this is not always the case. In this article we have carried out a small study of a series of works that play with the spectator, taking him to live extreme situations, making him question the frontiers of art.

How to Cite

Portilla Prado, S. (2024) “Kidnappings, punishments and violence. Situations of the spectator in participatory art”, Ars Bilduma, (14). doi: 10.1387/ars-bilduma.26156.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 9 | PDF (Español) Downloads 11

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

participatory art, violence, spectator, limits

References
“68 personas remuneradas para permanecer bloqueando el acceso a un museo” https://www.santiago-sierra.com/200010_1024.php (Consultado el 12/5/23)

“9 formas de 100x100x600 cm creadas para ser sostenidas en perpendicular a la pared” https://www.santiago-sierra.com/200208_1024.php (Consultado el 12/5/23)

“Entrada libre” https://www.maiderlopez.com/portfolio/entrada-libre/ (Consultado el 14/5/23)
“Espacio cerrado con metal corrugado”, https://www.santiago-sierra.com/200211_1024.php (Consultado el 17/5/23)

“Habitación de 9 metros cuadrados” https://www.santiago-sierra.com/200403_1024.php (Consultado el 19/5/23)

“La proyección 'Entrada libre', de Maider López este sábado en el MUSAC” El Mundo, 10 de diciembre de 2011, https://www.elmundo.es/elmundo/2011/12/10/leon/1323519111.html (Consultado el 17/5/23)

“Público transportado entre 2 puntos de la ciudad de Guatemala”, https://www.santiago-sierra.com/20001_1024.php (Consultado el 18/5/23)
(Consultado el 15/5/23)

AGUILAR RAMÍREZ, M. G.: El arte participativo: La participación como estrategia creativa en la instalación, el arte de acción y el arte público, Valencia, Universidad Politécnica de Valencia, Facultad de Bellas Artes, 2010

ALBERRO, A., & STIMSON, B.: Institutional Critique: An Anthology of Artists' Writings. Cambridge, MIT Press, 2009.

ARRAZOLA-OÑATE, T.: Creación colectiva: Teorías sobre la noción de autoría, modelos colaborativos de creación e implicaciones para la práctica y la educación del arte contemporáneo, Universidad del País Vasco, Departamento de Pintura, 2012.

AZNAR, Y., & MARTÍNEZ, P.: (2012). Lecturas para un espectador inquieto. Madrid, CA2M Centro de Arte Dos de Mayo, 2012.

BERNAT, R., & DUARTE, I.: Querido público. el espectador ante la participación: Jugadores, usuarios, prosumers y fans. Murcia, Centro Párraga, CENDEAC, Elèctrica Produccions, 2009.

BISHOP, C.: Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London, Verso, 2011.

BISHOP, C.: Participation, Londres, Whitechapel, 2006.

BLASCO, S., INSÚA, L., CARRIÓN, J., Y CRESPO, D.: Glosario imposible: Obra, Madrid, Hablarenarte, 2016.

BOURRIAUD, N.: Estética relacional. Buenos Aires, Adriana Hidalgo editora, 2006.

CLARAMONTE, J.: Arte de contexto, Donostia, Nerea, 2010.

IGLESIAS LUKIN, A.: “A Hostage Situation at the Museum of Modern Art: Marta Minujín’s 1973 Kidnappening”, MoMa, 22 de noviembre de 2017, https://post.moma.org/a-hostage-situation-at-the-museum-of-modern-art-marta-minujins-1973-kidnappening/ (Consultado el 20/5/23)

LACY, S.: Mapping the Terrain: New Genre Public Art. Washington, Bay, 1995.

LÓPEZ LANDABASO, P.: La performance como medio de expresión artística. Expresiones actuales en el País Vasco. País Vasco, Universidad del País Vasco, 2016.

LUCERO, M. E.: Archivos y voces en el Ciclo de Arte Experimental de Rosario: Ultra-vanguardia y ruptura institucional. Ponencia presentada en XIV Jornadas Estudios E Investigaciones
Interdisciplinariedad Y Abordajes Teórico-Metodológicos En La Historia De Las Artes, 14 – 16 de abril de 2021, Buenos Aires.

MATARASSO, F.: A Restless Art: How Participation Won, and Why it Matters. Londres, Calouste Gulbenkian Foundation, UK Branch, 2019.

MEDINA ESTUPIÑÁN, G. R.: “Imaginar la posibilidad. Entrevista con Graciela Carnevale”. ArtEz, Nº8, 2019, pp. 12-22.

MORAZA, J.L.: Cualquiera, todos, ninguno. Más allá de la muerte del autor: seminario sobre la experiencia moderna. San Sebastián, Diputación de Gipuzkoa, 1991 – 1992.

MORIENTE, D.: “Santiago Sierra: Ocultar y desvelar. una genealogía de la dominación”, Asociación Aragonesa De Críticos De Arte, Nº 7, 2009. http://www.aacadigital.com/contenido.php?idarticulo=190

PUELLES ROMERO, L.: Mirar al que mira: Teoría estética y sujeto espectador. Madrid, Abada, 2011
RANCIÈRE, J.: El espectador emancipado. Castellón, Ellago, 2010.

RIBEIRO DOS SANTOS, R.: “Casos de sociología del arte. Santiago Sierra: El arte como metáfora del trabajo”. Universitat Oberta De Catalunya, septiembre de 2021 http://arts.recursos.uoc.edu/casos-sociologia/es/santiago-sierra-el-arte-como-metafora-del-trabajo/ (Consultado el 16/5/23)

SAN MARTÍN, F. J: Guía para el arte del siglo XXI. Bilbao, BilbaoArte, 2019.

VV.AA.: Déjame que te cuente. Eduardo Favario. Argentina, Museo de la Memoria, 2021.

VV.AA.: DESINVENTARIO. Esquirlas de Tucumán Arde en el Archivo de Graciela Carnevale. Buenos Aires, Ocho Libros y Museo Nacional de Arte Reina Sofía, 2010.

VV.AA.: Marta Minujín. Happenings y Performances. Buenos Aires, Ministerio de Cultura del Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires, 2015.

VV.AA.: Marta Minujín. Obras 1959 - 1989. Buenos Aires, Malba - Fundación Constantini, 2010
Section
ARTICLES