Television Viewing Profile and Values: Implications for Moral Education El perfil de consumo televisivo y los valores: implicaciones para la educación moral

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Concepción Medrano Ana Aierbe Santos Orejudo

Abstract

Abstract: This study analyzed some aspects of the television viewing profile and personal
values of a sample of 1,318 people from the Basque Country (Spain). It also studied the
relationship between said values and profile. The instruments used were the Values and
Television Questionnaire (Val-TV 0.1) and the Television Habit Questionnaire (CH-TV.01).
In relation to values, the results revealed that the highest scores were obtained in benevolence,
conformity and self-direction. As regards the viewing profile, leisure and entertainment
programs were the most popular. The characters chosen by respondents were mainly
older, male, fictional characters with no profession. Furthermore, significant differences
were found between values and said aspects of the viewing profile. The results found enable
the relationships between values and television preferences to be viewed as an educational resource
for moral education.


 El trabajo analizó en una muestra de 1318 personas del País Vasco (España) algunos
aspectos del perfil de su consumo televisivo y sus valores personales. Igualmente se
estudió la relación entre los valores y dicho perfil. Los instrumentos utilizados fueron la Escala
de Dominios de Valores Televisivos (Val-TV 0.1) y el Cuestionario de Hábitos Televisivos
(CH-TV.01). En los resultados, respecto a los valores, se halló que las puntuaciones
más altas se obtuvieron en benevolencia, conformidad y autodirección. En cuanto al perfil
de consumo destacaron los programas lúdicos y de diversión. Los personajes elegidos por la
muestra fueron mayoritariamente masculinos, correspondieron a la edad madura, fueron personajes
de ficción y no tenían ninguna profesión. Asimismo, se encontraron diferencias significativas
entre los valores y dichos aspectos del perfil de consumo. Los resultados hallados
nos permiten plantear las relaciones entre los valores y las preferencias televisivas como un
recurso educativo para la educación moral.
Palabras clave: valores, personajes televisivos, programas de televisión, perfil de consumo,
educación moral.

Abstract 139 | PDF (Español) Downloads 1656

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