Pentsamenduaren psikologia

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Argitaratua 2024-06-12
Pello Huizi

Laburpena

Artikulu honek pentsamenduaren psikologiarako sarrera labur eta zuzena izan nahi du. Gisa honetako lanetan ohikoak diren gaiak biltzen ditu: pentsamenduaren kontzeptua, pentsamenduaren psikologiaren historia, eta pentsamenduaren azterketa psikologikoaren arazo metodologikoak. Kontzeptuaren atalak pentsamenduaren ezaugarriez, pentsamendu zuzenduaren eta ez-zuzenduaren arteko bereizketaz, eta Johnson-Lairden pentsamenduaren taxonomiaz dihardu. Psikologiaren historiari buruzko atalean honako hauek bildu dira: Wundten eta Würzburgeko Eskolaren arteko etabaida, ikuspegi konduktista eta Gestaltarena, eta informazio-prozesamenduaren eta konexionisten hurbilpenak. Arazo metodologikoei dagokienez, aztertu ditugun auziak
introspekzioaren eta “goraki pentsatzeko” metodoaren ingurukoak dira. Gainera, gai klasiko horiek aztertu baino lehen, auzitan jarri dugu ea jendeak gogoko ote duen pentsatzea.

Nola aipatu

Huizi, P. (2024). Pentsamenduaren psikologia. Gogoa, 24. https://doi.org/10.1387/gogoa.26076
Abstract 86 | pdf Downloads 52

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

pentsamendu estilo arrazionala eta esperientziala, primitibo semantikoak, introspekzioa, konexionismoa, pentsatze ozenaren metodoa

References
Adair, J. G. eta B. Spinner. 1981. “Subjects’ access to cognitive processes: Demand characteristics and verbal report”. Journal for Theory of Social Behavior 11: 31-52.

Baddele , A. 1999. Memoria humana: Teoría y práctica. Madril: McGraw-Hill.

Bourne, L. E., B. R. Ekstrand eta R. L. Dominowski. 1976. Psicología del pensamiento. Mexiko: Trillas.

Carretero, M. eta J. García Madruga. 1984. “Psicología del pensamiento: aspectos históricos y metodológicos”. In M. Carretero eta J.A. García Madruga (biltzaileak), Lecturas de Psicología del Pensamiento. Madril: Alianza Editorial.

Chater, N., E. Heit eta M. Oaksford. 2005. “Reasoning”. In K. Lamberts eta R. L. Goldstone, The Handbook of cognition. London: Sage, 297-320.

Domingo, J. M. 2005. “Pensar en contexto. Hacia una psicología del pensamiento contextualizado”. In F. Gabucio (koord.), Psicología del pensamiento. Bartzelona: UOC, 269-293.

Dominowski, R. L. eta L. E. Bourne. 1994. “History of research on thinking and problem solving”. In R. J. Sternberg (arg.), Thinking and problem solving. San Diego, California: Academic Press, 1-35.

Epstein, S. 1994. “Integration of the cognitive and the psychodynamic unconscious”. American Psychologist 49: 709-724.

Epstein, S. 2003. “Cognitive-experiential self-theory of personality”. In T. Millon eta M. J. Lerner (arg.), Comprehensive handbook of psychology, volume 5: Personality and social psychology. Hoboken, NJ: Wiley & Sons, 159-184.

Ericsson, K. A. eta H. A. Simon. 1980. “Verbal reports as data”. Psychological Review 87: 215-251.

Ericsson, K. A. eta H. A. Simon. 1984. Protocol analysis: Verbal reports as data. Cambridge: MIT Press.

Eysenck, M. W. 1993. Principles of Cognitive Psychology. Hillsdale, N.J.: LEA.

Eysenck, M. W. 2001. Principles of Cognitive Psychology. Hove, East Sussex: Psychology Press (2. argitalpena).

Eysenck, M. W. (arg.). 1994. The Blackwell Dictionary of Cognitive Psychology. Oxford, UK: Blackwell.

Eysenck, M. W. eta M. T. Keane. 2000. Cognitive psychology: a student’s handbook. Hove: Psychology Press.

Field, J. 2004. Psycholinguistics: The key concepts. London: Routledge.

García Madruga, J. A. 2006. Lectura y conocimiento. Bartzelona: Paidós.

García Madruga, J. A. eta S. Moreno Ríos. 1998. Conceptos fundamentales de psicología. Madril: Alianza.

Garnham, A. 2005. “Language comprehension”. In K. Lamberts eta R. L. Goldstone, The Handbook of cognition. London: Sage, 241-254.

Garnham, A. eta J. Oakhill. 1996/1994. Manual de psicología del pensamiento. Bartzelona: Paidós.

Gilhool , K. J. 1995. Thinking: Directed, undirected and creative. London: Academic Press (2. argitalpena).

Goddard, C. 2002. “The search for the shared semantic core of all languages”. In C. Goddard eta A. Wierzbicka (arg.), Meaning and universal grammar: Theory and empirical findings. Volume I. Amsterdam: John Benjamins, 5-40.

González Labra, M. J. 1998. Introducción a la psicología del pensamiento. Madril: Trotta.

Guitton, J. 2000. Nuevo arte de pensar. Madril: Ediciones Encuentro [Jatorrizko lana: Nouvel art de penser. Paris: Aubier].

Hoffmann, J. eta A. Stock. 2004. The Würzburg School. http://www.psychologie.uniwuerz-burg.de/w_schule/WSCHOOL2a.pdf [2004ko apirilaren 17an atzitua].

Huizi, P. 2004. “Hizkuntzalaritza eta psikologia: Wundten garaia”. Gogoa IV: 253-308.

Johnson-Laird, P. N. 1993. El ordenador y la mente. Bartzelona: Paidós.

Johnson-Laird, P. N. 1993. “How the mind thinks”. In G. Harman (arg.), Conceptions of the human mind: Essays in honor of George A. Miller. Hillsdale, N.J.: LEA, 173-215.

Kempton, W. 1986. “Two theories used of home heat control”. Cognitive Science 10: 75-91.

Koenig, O. 2003. “Conexionismo”. In O. Houdé, D. Kayser, O. Koenig, J. Proust eta F. Rastier (zuzk.), Diccionario de ciencias cognitivas. Buenos Aires: Amorrortu.

Lamberts, K. 2005. “Mathematical modelling of cognition”. In K. Lamberts eta R. L. Goldstone, The Handbook of cognition. London: Sage, 407-421.

Marina, J. A. 1992. Teoría de la inteligencia creadora. Bartzelona: Anagrama.

Marina, J. A. 2004. La inteligencia fracasada: Teoría y práctica de la estupidez. Bartzelona: Anagrama.

Martin, R. C. eta D. H. Wu. 2005. “The cognitive neuropsychology of language”. In K. Lamberts eta R. L. Goldstone, The Handbook of cognition. London: Sage, 382-406.

McClelland, J. L. 1981. “Retrieving general and specific information from stored knowledge of specifics”. In Proceedings of the Third Annual Conference of the Cognitive Science Society, 170-172.

McClelland, J. L. eta D. E. Rumelhart. 1986. Parallel distributed processing. Exploration in the microstructure of cognition. Cambridge, MA: The MIT Press.

Newell, A. 1980. “Physical symbol systems”. Cognitive Science 4: 135-183.

Newell, A. eta H. A. Simon. 1972. Human problem solving. Englewood Cliffs, N. J.: Prentice-Hall.

Nisbett, R. E. eta T. D. Wilson. 1977. “Telling more than we can know: verbal reports on mental processes”. Psychological Review 84: 231-259.

Nisbett, R. E. 2003. The geography of thought: How Asians and Westerners think differently… and why. New York: The Free Press.

Robertson, S. I. 1999. Types of thinking. New York: Routledge.

Sapir, A., G. D’Avossa, M. McAvoy, G. L. Shulman eta M. Corbetta. 2005. “Brain signals for spatial attention predict performance in a motion discrimination task”. PNAS: Proceedings of the National Academy of the Sciences 102: 17810-17815.

Sloman, S. A. 1996. “The empirical case for two systems of reasoning”. Psychological Bulletin 119: 3-22.

Sloman, S. A. 2002. “Two systems of reasoning”. In T. Gilovich, D. W. Griffin eta D. Kahneman (arg.), Heuristics and biases: The psychology of intuitive judgment. New York: Cambridge University Press, 379-396.

Slovic, P. 2007. “If I look at the mass I will never act: Psychic numbing and genocide”. Judgment and Decision Making 2: 79-95.

Stanovich, K. E. eta R. F. West. 2002. “Individual differences in reasoning: Implications for the rationality debate?” In T. Gilovich, D. W. Griffin eta D. Kahneman (arg.), Heuristics and biases: The psychology of intuitive judgment. New York: Cambridge University Press, 421-444.

Steiner, G. 2007. Diez (posibles) razones para la tristeza del pensamiento. Madril: Siruela.

Sternberg, R. 1996. Cognitive psychology. Fort Worth Texas: Harcourt Brace College.

Tavris, C. eta C. Wade. 1995. Psychology in perspective. New York: Harper Collins.

Van Someren, M. W., Y. F. Barnard eta J. A. C. Sandberg. 1994. The Think Aloud method: A practical guide to modelling cognitive processes. London: Academic Press.

Vega, M. de. 1984. Introducción a la psicología cognitiva. Madril: Alianza.

Villasante, L. 1962. Kristau fedearen sustraiak: I. Jainkoa. Arantzazu: Jakin.

Wierzbicka, A. 1996. Semantics: Primes and universals. Oxford: Oxford University Press.

Wierzbicka, A. 2001. What did Jesus mean? Oxford: Oxford University Press.

Wierzbicka, A. (2002), “The semantics of metaphor and parable: Looking for meaning in the Gospels”. Theoria et Historia Scientiarum 4: 85-106.
Atala
Zabal-zehatz begiratuz