Women's Higher Education and New Identitarian Conformation: Juventud Universitaria Femenina (1919-1930).

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 19-10-2017
Luz Sanfeliu

Abstract

This article analyses the way the Juventud Universitaria Femenina (JUF) was set up in 1920, just a few years after women were allowed to take higher studies in Spain,with the main aims of building and giving meanings to the new identity of `female university students´.

In a social setting in which some tinycracks were being made in the model of household femininity, the JUF disseminated the discourse and action taken by these intellectually trained professional women who, from 1928, extended their social-political participation, also demanding equal rightsfor women.

By forming linguistic structures and with new life experience and practices, this was how the JUF trained a minority sector of university women to become anelite guiding the emancipation process, which gradually took on authority in public life. It similarly established an alliance with other feminist associations and with mixed groups of students to spread the identity model that they assigned themselves and in order to reach agreements on claims in respect of a more widespread group of female citizens, citizens who would partly become consolidated during the 2ndRepublic.   

Abstract 832 | PDF (Español) Downloads 1391

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

gender, domesticity, identity, cultural meanings, citizens

References
AGUADO, Ana y RAMOS, Mª Dolores, La modernización de España (1917-1939), Madrid, Síntesis, 2002.

AGUADO, Ana (Coord.), «Cultura política y feminismos», Historia Social, 67 (II) 2010, pp. 60-171.

AGUADO, Ana y SANFELIU, Luz, «Juventud, socialismo y compromiso político femenino: entre el asociacionismo y la militancia (1906-1931)», Ayer, 100, 2015, pp. 47-72.

ARCE PINEDO, Rebeca, Dios, patria y hogar. La construcción social de la mujer española por el catolicismo y las derechas en el primer tercio del siglo XX, Santander, Universidad de Cantabria, 2008.

ARESTI ESTEBAN, Nerea, Médicos, donjuanes y mujeres modernas. Los ideales de feminidad y masculinidad en el primer tercio del siglo XX, Bilbao, Universidad del País Vasco, 2001.

ARESTI ESTEBAN, Nerea, «Masculinidad y nación en la España de los años 1920-1930», Mélanges de la Casa de Velázquez, 42, 2, 2012, pp. 55-72.

BARBA PRIETO, Donato, «La Confederación Nacional de Estudiantes Católicos: orígenes, primeros pasos y consolidación (1920-1923)», Espacio, Tiempo y Forma, Historia Contemporánea, 12, 1999, pp. 117-131.

BE-AMI, Shlomo, «La rebellion universitaire en Espagne, 1927-1931», Revue d'Histoire Moderne et Contemporaine, julio-septiembre de 1979, pp. 365-390.

CAPEL MARTÍNEZ, Rosa, El trabajo y la educación de la mujer en España (1900-1930), Madrid, Ministerio de Cultura, 1982.

CARREÑO, Luciana, «La Federación Universitaria Hispanoamericana en Madrid», CIAN, Revista de Historia de las Universidades, 16/1, 2013, pp. 51-80.

COBO ROMERO, Francisco, «Moldes teóricos y paradigmas historiográficos para el estudio de los `nuevos movimientos sociales´», en ORTEGA LÓPEZ, Teresa María (ed.), Por una Historia Global. El debate historiográfico en los últimos tiempos, Granada, Universidad de Granada y Prensas Universitarias de Zaragoza, 2007, pp. 75-109.

CRESPO, Lola, «Introducción: La Juventud Universitaria Femenina (1920-1936)», en MAILLARD, María Luisa, Asociación Española de Mujeres Universitarias, 1920-1990, Madrid, A.E.M.U.- Instituto de la Mujer, 1990.

DEL MORAL VARGAS, Marta, Acción colectiva femenina en Madrid, 1909-1931, Santiago de Compostela, Universidad de Santiago de Compostela, 2012.

DÍAZ FERNÁNDEZ, Paloma, «La dictadura de Primo de Rivera. Una oportunidad para la mujer», Espacio, tiempo y forma. Serie V, Historia Contemporánea, 17, 2005, pp. 175-190.

DÍAZ FREIRE, José Javier, «Cuerpos en conflicto. La construcción de la identidad y la diferencia en el País Vasco a finales del siglo XIX», en NASH, Mary y MARRE Diana (Eds.), El Desafío de la diferencia: Representaciones culturales e identidades de género, raza y clase, Bilbao, Universidad del País Vasco, 2003, p. 64-65.

ELEY, Geoff, Un mundo que ganar. Historia de la izquierda de Europa (1850-2000), Barcelona, Crítica, 2003.

ESPINOSA, María, «Influencia del feminismo en la legislación contemporánea», en MARTÍN GAMERO, Amalia, Antología del feminismo. Introducción y comentarios, Madrid, Alianza, 1975, pp. 193-200.

FAGOAGA, Concha, La voz y el voto de las mujeres. El sufragismo en España 1877-1931, Barcelona, Icaria, 1985.

FLECHA, Consuelo, Las primeras universitarias en España, 1872-1912, Madrid, Narcea, 1996.

GONZÁLEZ CALLEJA, Eduardo, «Rebelión en las aulas: un siglo de movilizaciones estudiantiles en España», Ayer, 59, 2005, pp. 21-49.

GONZÁLEZ CALLEJA, Eduardo y SOUTO KUSTRÍN, Sandra, «Juventud y política en España: orientación bibliográfica», Ayer, 59, 2005, pp. 283-298.

MARGALLÓN PORTÓLES, Carmen, Pioneras españolas en las Ciencias. Las mujeres en el Instituto Nacional de Física y Química, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2014.

LOPÉZ-REY, José, Los estudiantes frente a la dictadura, Madrid, Javier Morata, 1930.

LUENGO LÓPEZ, Jordi, Gozos y ocios de la mujer moderna: transgresiones estéticas en la vida urbana del primer tercio del siglo XX, Málaga, Universidad de Málaga, 2008.

MANGINI, Shirley, Las modernas de Madrid. Las grandes intelectuales españolas de la vanguardia, Madrid, Península, 2001.

MONTERO, Mercedes, «El acceso de las mujeres españolas en la universidad y su proyección en la vida pública (1910-1936)», AHIg, 18, 2009, pp. 311-324.

MONTERO, Mercedes, «Los primeros pasos hacia la igualdad: Mujer y Universidad en España (1910-1936)», Historia Crítica, 40, abril 2010, pp. 148-166.

MORENO, Mónica y ORTUÑO, Bárbara (eds.), «Género, Juventud y compromiso», Ayer, 100, 2015, pp. 13-147.

NASH, Mary, «Maternidad, maternología y reforma eugénica en España 1900-1939», en DUBY Georges y PERROT Michelle (Dir.), Historia de las mujeres. El siglo XX, Taurus, Madrid, 1993, pp. 627-645.

NASH, Mary, Mujeres en el mundo. Historia, retos y Movimientos, Alianzaensayo, Madrid, 2004.

NASH, Mary, «De cultura política, cultura de género y aprendizaje del feminismo histórico en el Estado español», Desacuerdos, 7, 2012, pp. 18-41.

PIZZORNO, Alessandro, «Algún otro tipo de alteridad: una crítica a las teorías de la elección racional», Sistema, 88, 1989, pp. 27-42.

POVEDA SANZA, María, Mujeres y Segunda Enseñanza en Madrid (1931-1939), Tesis Doctoral inédita, Universidad Complutense de Madrid, 2013.

RAMOS PALOMO, Mª Dolores, «El informe del Congreso Internacional de Estudiantes de Praga o la huella de la Institución Libre de Enseñanza en Victoria Kent (1921)», Arenal, 5/2, 1998, pp. 413-431.

SANFELIU, Luz, «Del laicismo al sufragismo. Marcos conceptuales y estrategias de actuación del feminismo republicano entre los siglos XIX y XX», Pasado y Memoria, 7, 2008, pp. 59-78.

ROSE, Sonya O., ¿Qué es historia de Género?, Madrid, Alianza Editorial, 2012.

SASIAIN, Pamyra, «Federación Internacional de Mujeres Universitarias», en GALEANA, Patricia (coord.), Informe de las Instituciones gubernamentales dedicadas a la Mujer,México, D.F.,Universidad Nacional Autónoma de México, Federación Mexicana de Universitarias, 1996.

SCOTT, Joan W., Género e historia, México D.F., Fondo de Cultura Económica, Universidad Autónoma de la ciudad de México, 2008.

SCOTT, Joan W., «El eco de la fantasía: la historia y la construcción de la identidad», Ayer, 62, 2006, pp. 111-138.

SOUTO KRUSTÍN, Sandra, «Juventud, teoría e historia: la formación de un sujeto social y de un objeto de análisis», Historia Actual Online, 13, invierno 2007, pp. 171-192.

TARROW, Sydney, El poder en movimiento. Los movimientos sociales, la acción colectiva y la política, Madrid, Alianzaensayo, 2004.

VALCÁCER, Amelia, La política de las mujeres, Madrid, Cátedra, 1997.

VÁZQUES RAMIL, Raquel, Mujeres y educación en la España contemporánea. La Institución Libre de Enseñanza y la Residencia de Señoritas de Madrid, Madrid, Akal, 2012.

WHITE, Hayden, «Afterword», en BONNELL, Victoria E. y HUNT, Lynn (coords), Beyond the cultural turn. New directions in the study of society and culture, Berkeley, University of California Press, 1999, pp. 319-324.

XIRAU, Joaquín, Manuel B. Cossío y la educación en España, Barcelona, Ariel, 2ª ed., 1969.
Section
Articles