Postcards, Travelling and Tourism: the Experience of an Ecuadorian Traveller at the beginning of the 20th Century
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
As a means of communication, for correspondence or as a beloved item of collectors and travellers, the illustrated postcard has an importance to social and cultural history, and, with its representations and assessments, is also a rich source of visual culture. Through the analysis of the correspondence between an Ecuadorian traveller, in her diverse movements to places in Latin America and Europe, and her correspondents, at the beginning of the 20th century, this paper explores the practices of correspondence by postcards and its different uses among the travelling experience, the different modes of seeing, communicating and interacting. The relation between the visual and the textual is, thus, a central issue for the interpretative analysis.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
postcard, uses, appropriation, travelling experience, touristic seeing
APPADURAI, Arjun, La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización, Trilce/Fondo de Cultura Económica, Montevideo/Buenos Aires, 2001.
BEDOYA, María Elena, «Las imágenes (nos) cuentan: Usos sociales de la fotografía en Quito», en SALAZAR PONCE, Betty, et.al., El oficio de la fotografía en Quito, Fundación Museos de la Ciudad, Quito, 2011, pp. 58-83.
BENJAMIN, Walter, Libro de los Pasajes, Akal, Madrid, 2005a.
BENJAMIN, Walter, «Pequeña historia de la fotografía», en BENJAMIN, Walter, Sobre la fotografía, PRE-TEXTOS, Valencia, 2005b, pp. 21-53.
BERTONCELLO, Rodolfo, «Los imaginarios de espacios distantes a partir del turismo», en LINDÓN, Alicia y HIERNAUX, Daniel (dirs.), Geografías de lo imaginario, Anthropos/Universidad Autónoma Metropolitana–Iztapalapa, Barcelona/México, 2012, pp. 211-227.
BOYER, Marc, «El turismo en Europa, de la Edad Moderna al siglo XX», Historia Contemporánea, 25, 2002, 13-31. [Recuperado de internet: < http://www.ehu.eus/ojs/index.php/HC/article/viewFile/5916/5596>. Última consulta: 17 de junio de 2019].
BREA, José Luis, Las tres eras de la imagen. Imagen-materia, film, e-image, Akal, Madrid, 2010.
BURGOS CUTHBERT, Guillermo, Valparaíso. Joya del Pacífico a través de sus postales de la época, Ricaaventura, Santiago de Chile, 2006.
CLIFFORD, James, Itinerarios transculturales, Gedisa, Barcelona, 1999.
EBELING, Knut y GÜNZEL, Stephan, «Einleitung», en EBELING, Knut y GÜNZEL, Stephan (eds.), Archivologie. Theorien des Archivs in Philosophie, Medien und Künsten, Kadmos, Berlín, 2009, pp. 7-26.
FREUND, Gisèle, La fotografía como documento social, Gustavo Gili, Barcelona, 1983.
GUEREÑA, Jean-Louis, «Imagen y memoria. La tarjeta postal a finales del siglo XIX y principios del siglo XX», Berceo, 149, 2005, pp. 35-58. [Recuperado de internet:
IBARRA, Hernán, «Ambato, las ciudades y pueblos de la Sierra central ecuatoriana (1800-1930)», en KINGMAN GARCÉS, Eduardo (coord.), Ciudades de los Andes. Visión histórica y contemporánea, Ciudad, Quito, 1992, pp. 223-279. [Recuperado de internet:
LOIS, Carla y TRONCOSO, Claudia, «10x15. Las tarjetas postales como huellas en las prácticas de los turistas», Pasos, 15, 3, 2017, pp. 633-657. [Recuperado de internet:
LÓPEZ HURTADO, Mariana, La tarjeta postal como documento. Estudio de usuarios y propuesta de un modelo analítico. Aplicación a la colección de postales del Ateneo de Madrid, Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2013. [Recuperado de internet:
ONKEN, Hinnerk, «Visiones y visualizaciones: la nación en tarjetas postales sudamericanas a fines del siglo XIX y comienzos del siglo XX», Iberoamericana, XIV, 56, 2014, 47-69. [Recuperado de internet:
PALOU RUBIO, Saida, «La ciudad fingida. Representaciones y memorias de la Barcelona turística», Pasos, 4, 1, 2006, 13-28. [Recuperado en internet:
PASMIÑO YÁÑEZ, Jorge, Álbum de familia. En tiempo de vacaciones, Universidad de Concepción, Concepción, 2016.
POOLE, Deborah, Raza y modernidad. Una economía visual del mundo andino de imágenes, Sur, Lima, 2000.
PRIAMO, Luis, «Fotografía y vida privada (1870-1930)», en DEVOTO, Fernando y MADERO, Marta, Historia de la vida privada en la Argentina, Taurus, Buenos Aires, tomo 2: La Argentina plural: 1870-1930, 1999, pp. 275-299.
PUELLO SARABIA, Cielo Patricia, Álbumes de ciudad: Representaciones de procesos modernizantes en Cartagena de Indias y Santiago de Guayaquil a comienzos de siglo XX (1900-1930), Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar - sede Ecuador, 2008. [Recuperado de internet:
SANHUEZA, Carlos, «‹El problema de mi vida: ¡soy mujer!›. Viaje, mujer y sociedad», en SAGREDO, Rafael y GAZMURI, Cristián, Historia de la vida privada en Chile, Taurus, Santiago de Chile, tomo 2: El Chile moderno. De 1840 a 1925, 2015, pp. 333-347.
SANTILLAN, Vilma Leonora, «La fotografía como creadora de la imagen de un destino turístico. Buenos Aires a través de sus tarjetas postales», Pasos, 8, 1, 2010, pp. 71-82. [Recuperado de internet: < http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=88112836006>. Última consulta: 17 de junio de 2019].
SCHWARZ, Gudrun, «Cuadros de viajes. Postales», en MARX, Ursula, et. al., Archivos de Walter Benjamin. Imágenes, textos y dibujos, AECI-Círculo de Bellas Artes, Madrid, 2010, pp. 144-148.
SILVA, Armando, Álbum de familia. La imagen de nosotros mismos, Norma, Bogotá, 1998.
SONTAG, Susan, Sobre la fotografía, Edhasa, Barcelona, 1981.
VICUÑA, Manuel, La belle époque chilena. Alta sociedad y mujeres de élite en el cambio de siglo, Sudamericana, Santiago de Chile, 2001.
Authors publishing in the journal Historia Contemporánea agree to the following terms:
- Authors retain full copyright of their papers, but also grant copyright to the academic publisher (UPV/EHU Press) for the purposes of copyright management, vigilance and protection.
- Papers are by default published with a non-restrictive Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0. You are free to: Share, copy and redistribute the material in any medium or format. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- If an author requires a more restricted CC license (e.g. CC-BY-SA), this can be provided by contacting our publisher at: publications@ehu.eus
- In particular, and without having to request additional permission, CC BY-NC-ND licensed papers can be deposited in institutional repositories and academic web sites.
- Postprints (i.e. accepted but non-edited versions of the manuscript) can also be pre-published online, providing acknowledgement of authorship and source is specified as above.
For non-standard uses of papers or materials published in Historia Contemporánea, please contact our publisher UPV/EHU Press at: publications@ehu.eus