Postcards, Travelling and Tourism: the Experience of an Ecuadorian Traveller at the beginning of the 20th Century

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 01-06-2020
María Ángela Cifuentes Guerra

Abstract

As a means of communication, for correspondence or as a beloved item of collectors and travellers, the illustrated postcard has an importance to social and cultural history, and, with its representations and assessments, is also a rich source of visual culture. Through the analysis of the correspondence between an Ecuadorian traveller, in her diverse movements to places in Latin America and Europe, and her correspondents, at the beginning of the 20th century, this paper explores the practices of correspondence by postcards and its different uses among the travelling experience, the different modes of seeing, communicating and interacting. The relation between the visual and the textual is, thus, a central issue for the interpretative analysis.

Abstract 321 | PDF (Español) Downloads 391 XML (Español) Downloads 99

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

postcard, uses, appropriation, travelling experience, touristic seeing

References
AUGÉ, Marc, El viaje imposible. El turismo y sus imágenes, Gedisa, Barcelona, 2008.

APPADURAI, Arjun, La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización, Trilce/Fondo de Cultura Económica, Montevideo/Buenos Aires, 2001.

BEDOYA, María Elena, «Las imágenes (nos) cuentan: Usos sociales de la fotografía en Quito», en SALAZAR PONCE, Betty, et.al., El oficio de la fotografía en Quito, Fundación Museos de la Ciudad, Quito, 2011, pp. 58-83.

BENJAMIN, Walter, Libro de los Pasajes, Akal, Madrid, 2005a.

BENJAMIN, Walter, «Pequeña historia de la fotografía», en BENJAMIN, Walter, Sobre la fotografía, PRE-TEXTOS, Valencia, 2005b, pp. 21-53.

BERTONCELLO, Rodolfo, «Los imaginarios de espacios distantes a partir del turismo», en LINDÓN, Alicia y HIERNAUX, Daniel (dirs.), Geografías de lo imaginario, Anthropos/Universidad Autónoma Metropolitana–Iztapalapa, Barcelona/México, 2012, pp. 211-227.

BOYER, Marc, «El turismo en Europa, de la Edad Moderna al siglo XX», Historia Contemporánea, 25, 2002, 13-31. [Recuperado de internet: < http://www.ehu.eus/ojs/index.php/HC/article/viewFile/5916/5596>. Última consulta: 17 de junio de 2019].

BREA, José Luis, Las tres eras de la imagen. Imagen-materia, film, e-image, Akal, Madrid, 2010.

BURGOS CUTHBERT, Guillermo, Valparaíso. Joya del Pacífico a través de sus postales de la época, Ricaaventura, Santiago de Chile, 2006.

CLIFFORD, James, Itinerarios transculturales, Gedisa, Barcelona, 1999.

EBELING, Knut y GÜNZEL, Stephan, «Einleitung», en EBELING, Knut y GÜNZEL, Stephan (eds.), Archivologie. Theorien des Archivs in Philosophie, Medien und Künsten, Kadmos, Berlín, 2009, pp. 7-26.

FREUND, Gisèle, La fotografía como documento social, Gustavo Gili, Barcelona, 1983.

GUEREÑA, Jean-Louis, «Imagen y memoria. La tarjeta postal a finales del siglo XIX y principios del siglo XX», Berceo, 149, 2005, pp. 35-58. [Recuperado de internet: . Última consulta: 17 de junio de 2019].

IBARRA, Hernán, «Ambato, las ciudades y pueblos de la Sierra central ecuatoriana (1800-1930)», en KINGMAN GARCÉS, Eduardo (coord.), Ciudades de los Andes. Visión histórica y contemporánea, Ciudad, Quito, 1992, pp. 223-279. [Recuperado de internet: . Última consulta: 17 de junio de 2019].

LOIS, Carla y TRONCOSO, Claudia, «10x15. Las tarjetas postales como huellas en las prácticas de los turistas», Pasos, 15, 3, 2017, pp. 633-657. [Recuperado de internet: . Última consulta: 17 de junio de 2019].

LÓPEZ HURTADO, Mariana, La tarjeta postal como documento. Estudio de usuarios y propuesta de un modelo analítico. Aplicación a la colección de postales del Ateneo de Madrid, Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2013. [Recuperado de internet: . Última consulta: 17 de junio de 2019].

ONKEN, Hinnerk, «Visiones y visualizaciones: la nación en tarjetas postales sudamericanas a fines del siglo XIX y comienzos del siglo XX», Iberoamericana, XIV, 56, 2014, 47-69. [Recuperado de internet: . Última consulta: 17 de junio de 2019].

PALOU RUBIO, Saida, «La ciudad fingida. Representaciones y memorias de la Barcelona turística», Pasos, 4, 1, 2006, 13-28. [Recuperado en internet: . Última consulta: 17 de junio de 2019].

PASMIÑO YÁÑEZ, Jorge, Álbum de familia. En tiempo de vacaciones, Universidad de Concepción, Concepción, 2016.

POOLE, Deborah, Raza y modernidad. Una economía visual del mundo andino de imágenes, Sur, Lima, 2000.

PRIAMO, Luis, «Fotografía y vida privada (1870-1930)», en DEVOTO, Fernando y MADERO, Marta, Historia de la vida privada en la Argentina, Taurus, Buenos Aires, tomo 2: La Argentina plural: 1870-1930, 1999, pp. 275-299.

PUELLO SARABIA, Cielo Patricia, Álbumes de ciudad: Representaciones de procesos modernizantes en Cartagena de Indias y Santiago de Guayaquil a comienzos de siglo XX (1900-1930), Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar - sede Ecuador, 2008. [Recuperado de internet: . Última consulta: 17 de julio de 2019].

SANHUEZA, Carlos, «‹El problema de mi vida: ¡soy mujer!›. Viaje, mujer y sociedad», en SAGREDO, Rafael y GAZMURI, Cristián, Historia de la vida privada en Chile, Taurus, Santiago de Chile, tomo 2: El Chile moderno. De 1840 a 1925, 2015, pp. 333-347.

SANTILLAN, Vilma Leonora, «La fotografía como creadora de la imagen de un destino turístico. Buenos Aires a través de sus tarjetas postales», Pasos, 8, 1, 2010, pp. 71-82. [Recuperado de internet: < http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=88112836006>. Última consulta: 17 de junio de 2019].

SCHWARZ, Gudrun, «Cuadros de viajes. Postales», en MARX, Ursula, et. al., Archivos de Walter Benjamin. Imágenes, textos y dibujos, AECI-Círculo de Bellas Artes, Madrid, 2010, pp. 144-148.

SILVA, Armando, Álbum de familia. La imagen de nosotros mismos, Norma, Bogotá, 1998.

SONTAG, Susan, Sobre la fotografía, Edhasa, Barcelona, 1981.

VICUÑA, Manuel, La belle époque chilena. Alta sociedad y mujeres de élite en el cambio de siglo, Sudamericana, Santiago de Chile, 2001.
Section
Miscellany