La cuestión de la aserción en La Logique ou l'art de penser y la Grammaire générale et raisonnée
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Este artículo tiene como finalidad estudiar la noción de aserción en dos obras del siglo XVII francés: La Logique ou l'art de penser (conocida como Lógica de Port-Royal), de Antoine Arnauld y Pierre Nicole, y la Grammaire générale et raisonnée, de Antoine Arnauld y Claude Lancelot. Se ha dividido el artículo en dos apartados dedicados respectivamente a la concepción de Port-Royal acerca del juicio, y a la teoría del verbo. A lo largo de la reflexión en torno a estos importantes conceptos en la teoría del lenguaje de Port-Royal, pretendemos probar que sus autores efectuaron la distinción entre contenido proposicional y actitud proposicional antes de que Frege la estableciera de forma sólida y definitiva.
The present paper sets out to examine the notion of assertion within two French 17th century works: Antoine Arnauld and Pierre Nicole's La Logique ou l'art de penser (known as the Port-Royal Logic), and Antoine Arnauld and Claude Lancelot's Grammaire générale et raisonnée. This article has been divided into two sections. The first section is devoted to the Port-Royalian doctrine about judgment; the second section analyzes the theory of verb. On our account of these important notions of Port-Royal's theory of language, we intend to prove that its authors had made out the distinction between propositional content and propositional attitude before Frege could set it forth in a solid and definite way.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
noción de aserción, La Logique ou l'art de penser, Antoine Arnauld, Pierre Nicole, Grammaire générale et raisonnée, Claude Lancelot, Port-Royal, juicio, verbo, teoría del lenguaje, contenido proposicional, actitud proposicional, Frege
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License.