The scenography of the miracle in the consecration of the cathedral of Jaén (1660)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 12-06-2017
María José Cuesta García de Leonardo

Abstract

The Counter-Reformation uses surprising mechanisms to persuade towards a behavior also useful to the monarchy, justfying its military interventons like a defense of the religion. In a moment of fanatical mobilizatons who claim the Dogma of the Immaculate and the discovery of saint ́s relics, we focus in those mechanisms- its impressive ephemeral architecture, scenography, images- transmiters of messages to the citzens of Jaen, who lived the celebration of consecration of its new cathedral in an atmosphere of exaltation.

How to Cite

Cuesta García de Leonardo, M. J. (2017) “The scenography of the miracle in the consecration of the cathedral of Jaén (1660)”, Ars Bilduma, (7). doi: 10.1387/ars-bilduma.16328.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 540 | PDF (Español) Downloads 470

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Counter-Reformaton, festvity, cathedral, Jaen, theophany, ephemeral architecture, freworks

References
AGUIAR, P. de: Don Baltasar Moscoso y Sandoval por la gracia de Dios […] Cardenal de la Santa Iglesia de Roma […] Obispo de Jaen, del Consejo de su Majestad […] Por mandado del Cardenal mi señor, Pedro de Aguiar, Secretario. [Jaén, 1640].

ALCÁZAR, L. del: Rev. Patris Ludovico ab Alcasar Hispalenses e Societate Iesu Theologi et in Provincia Baetica sacrae scripturae professoris, Vestigatio Arcani Sensus in Apocalypsi cum Opúsculo de Sacris Ponderibus ac Mensuris. Amberes, 1614.

ATIENZA BALLANO, J. C. et alt.: Llena de Gracia. Iconografía de la Inmaculada en la Diócesis de Osma-Soria. Soria, Cabildo de la Catedral, Junta de Castilla y León, 2005.

BOUZA ÁLVAREZ, J. L.: Religiosidad Contrarreformista y Cultura Simbólica del Barroco. Madrid, C.S.I.C., 1990.

CORTIJO OCAÑA, A.: "La loa para el Auto Sacramental 'El Sacro Parnaso' de Calderón de la Barca", Revista de Filología Española. Vol. LXXXVII, nº 2º, 2007, pp. 255-271.

DOMÍNGUEZ ORTIZ, A.: Historia de Sevilla. La Sevilla del siglo XVII. Sevilla, Universidad, 2006.

ESCALERA PÉREZ, R.: La imagen de la sociedad barroca andaluza. Málaga, Universidad, 1994.

____: Inmaculada. Madrid. Conferencia Episcopal Española, 2005.

ESCUDERO, L.; ZAFRA, R.: Memorias de apariencias y otros documentos sobre los autos de Calderón de la Barca. Pamplona. Universidad de Navarra. Kasel Edition Reinchenberger. 2003.


ESTEBAN LORENTE, J. F.: Tratado de iconografía. Madrid, Ismo, 1990.

FERNÁNDEZ GRACIA, R.: La Inmaculada Concepción en Navarra. Pamplona. Eunsa, 2004.

FERRANDO ROIG, J.: Iconografía de los santos. Barcelona. Omega, S.A. 1950.

GALERA ANDREU, P. A.: "La fachada de la Catedral de Jaén y la consolidación de la 'Arquitectura efímera`". Estudios sobre literatura y arte. Dedicados al profesor Emilio Orozco Díaz. Vol. I, 1979, pp. 523-531.

GARCÍA BERNAL, J.: "El templo y el imaginario festivo del Barroco: a propósito de la descripción panegírica de Núñez de Sotomayor". Studia Historica. Historia Moderna. Vol. 30, 2008, pp.273-318.

GRIMAL, P.: Diccionario de Mitología Griega y Romana. Barcelona, Paidos, 1984.

HENRÍQUEZ DE JORQUERA, F.: Anales de Granada. Granada, Universidad-Ayuntamiento, 1987.

LEÓN-DUFOUR, X.: Vocabulario de teología bíblica. Barcelona, Herder, 1990.

LOPE DE VEGA, F.: El Divino Africano: tragicomedia famosa, Madrid, Biblioteca Nacional, 2002, [1623].

MARAVALL, J. A.: La cultura del Barroco, Barcelona, Ariel, 1980.

MARTÍNEZ-BURGOS GARCÍA, P.: "Imágenes del Paraíso (Notas a la iconografía de la fiesta religiosa del siglo XVI)". Boletín de Arte, nº 10, 1989, pp. 59-73.

NOËL, J. F. M.: Diccionario de Mitología Universal. Barcelona, Edicomunicación, S.A. 1987 [1801].

NÚÑEZ SOTOMAYOR, J.: Descripción Panegyrica de las insignes fiestas que la S. Iglesia Catedral de Jaen celebró en la translación del SS. Sacramento a su nuevo y sumptuoso Templo, por el mes de Octubre del año de 1660. Festivas y generosas demonstraciones de aquella nobilísima ciudad en esta solemne Dedicacion [...] Malaga [...] Mateo Lopez Hidalgo, Impresor […], 1661.

RIBADENEIRA, P. de: Flos Sanctorum o Libro de la Vida de los Santos. 1ª parte. Madrid, Luis Sánchez impresor del Rey, 1666.

RUBIO LAPAZ, J.: Pablo de Céspedes y su círculo. Humanismo y Contrarreforma en la cultura andaluza del Renacimiento al Barroco. Granada, Universidad, 1993.

RUIZ RODRÍGUEZ, A., MOLINOS MOLINOS, M., HORNOS MATA, F.: Arqueología en Jaén (Reflexiones desde un proyecto arqueológico no inocente). Jaén, Diputación, 1986.

TERRONES DE ROBRES, A.: Vida, Martirio, Translación y Milagros de san Euphrasio Obispo y Patron de Andujar. Origen, Antigüedad y excelencias desta ciudad [...] Granada [...] Imprenta Real […] Francisco Sanchez [...]1657.

TRENS, M.: María. Iconografía de la Virgen en el arte español. Madrid. Plus Ultra, 1947.

VILLEGAS, B. de: Memorial sobre la calificación de las reliquias de los santos Martyres de Arjona […] por [...] Bernardino de Villegas. Baeza […] Juan de la Cuesta [...] 1639.
Section
ARTICLES