The tabernacle of Durana (Álava). An exemplary Eucharistic microarchitecture c.1595
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
12-06-2017
Aintzane Erkizia Martikorena
Abstract
This article focuses on a Romanist a tabernacle which, due to its architectural, sculptural and iconographic characteristcs, could be considered exemplary of the artistic context of Alava at the end of the 16th century. At this moment, new regulations from Trento prevailed in the Calahorra-La Calzada diocese, demanding more atention upon Eucharistc furniture, and artsts were capable of answering to these devotional demands through a new artistic style. This style, which we call Romanism, was triumphant, showing a clear infuence of Michelangelo.
How to Cite
Erkizia Martikorena, A. (2017) “The tabernacle of Durana (Álava). An exemplary Eucharistic microarchitecture c.1595”, Ars Bilduma, (7). doi: 10.1387/ars-bilduma.16893.
Downloads
Download data is not yet available.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
Tabernacle, 16th century, Romanism, Trento, Alava, Eucharist, Microarchitecture
References
AIZPÚN BOBADILLA, J.: "Ubicación de los enterramientos y el sagrario. El caso de Estella (Siglos XV y XVI)". Príncipe de Viana, nº 228, año 64, 2003, pp. 91-126
ANDRÉS ORDAX, S.: El escultor Lope de Larrea. Vitoria-Gasteiz, Diputación Foral de Álava, 1976
ANDRÉS ORDAX, S.: El foco de escultura romanista de Miranda de Ebro: Pedro López de Gámiz y Diego de Marquina. Valladolid, 1984
ARIAS MARTÍNEZ, M.: "El diseño del sagrario contrarreformista: estructura formal, símbolo e iconografía", en CALVO DOMÍNGUEZ, M. (coord.): Camino de paz. Mane nobiscum domine. Santiago de Compostela, Xunta de Galicia, Consellería de Cultura, Comunicación Social e Turismo, S.A. de Xestión do Plan Xacobeo, 2005, pp. 71-87
BALLESTEROS IZQUIERDO, T.: "El retablo del Santo Ángel de la Guarda en la Iglesia de San Pedro de Vitoria", Kultura, 2ª época, nº 4, 1992, pp. 19-27
BARRÓN GARCÍA, A.Á. y POLO SÁNCHEZ, J.J.: "Los tabernáculos para retablos en el Romanismo burgalés. García de Arredondo", en RUIZ DE LACANAL, Mª D. y GARCÍA PAZOS, M. (ed.): La catalogación de retablos. Catalogación, restauración y difusión. Actas de los VIII Encuentros de Primavera en El Puerto. El puerto de Santa María, Ayuntamiento, 2007, pp. 243-278
BARTOLOMÉ GARCÍA, F.: La policromía barroca en Álava. Vitoria-Gasteiz, Diputación Foral de Álava, 2001
CASTIÑEIRAS, M.: "San Vicentejo de Treviño, un edificio excepcional en la encrucijada del tardorrománico hispánico", en GONZÁLEZ DE VIÑASPRE GONZALO, R. y GARAY OSMA, R. (ed.): Viaje a Íbita. Estudios Históricos del Condado de Treviño. Treviño, Ayuntamiento del Condado de Treviño, 2011, pp. 249-256
DÍEZ JAVIZ, C.: "El escultor romanista Diego de Marquina (1542-1604)", López de Gámiz, nº XXXII, 1998, pp. 15-60
ECHEVERRÍA GOÑI, P. L.: Policromía del Renacimiento en Navarra. Pamplona, Gobierno de Navarra, 1990
ECHEVERRÍA GOÑI, P.L.: "Contribución del País Vasco a las artes pictóricas del Renacimiento: la pinceladura norteña". Ondare, Cuadernos de Artes Plásticas y Monumentales, nº 17, 1998, pp. 73-106
ECHEVERRÍA GOÑI, P. L.: "Las policromías del complejo siglo XVI en el País Vasco, Navarra y La Rioja", en FERNÁNDEZ GRACIA, R. (coord.): Pulchrum. Scripta varia in honorem Mª Concepción García Gainza. Pamplona, Gobierno de Navarra, Universidad de Navarra, 2011, pp. 283-292
ECHEVERRÍA GOÑI, P. L. y VÉLEZ CHAURRI, J. J.: "La aportación de Esteban de Velasco al romanismo alavés", en ZALAMA, M.Á. y MOGOLLÓN CANO-CORTÉS, P. (coord.): Ars. Estudios de Arte e Historia en homenaje al Dr. Salvador Andrés Ordax. Valladolid, Universidad de Valladolid, Universidad de Extremadura, 2013, pp. 111-120
ENCISO VIANA, E. (coord.): Catálogo Monumental Diócesis de Vitoria. Tomo IV: La Llanada alavesa occidental. Vitoria-Gasteiz, Obra Cultural de la Caja de Ahorros Municipal, 1975
GARCÍA GUINEA, M. Á. y PÉREZ GONZÁLEZ, J. Mª: Enciclopedia del Románico en el País Vasco: País Vasco. Aguilar de Campoo, Fundación Santa María la Real, Centro de Estudios del Románico, 2010
LÓPEZ DE OCÁRIZ ALZOLA, J. J.: "El Arte Románico alavés. La gran floración de iglesias románicas y la peculiar configuración de la Álava medieval", Jornadas Congresuales Homenaje a Micaela Portilla Vitoria. Vitoria-Gasteiz, Diputación Foral de Álava, Departamento de Euskera, Cultura y Deportes, 2007, pp. 131-140
PORTILLA VITORIA, M. y EGUÍA LÓPEZ DE SABANDO, J.: Catálogo Monumental Diócesis de Vitoria. Tomo II: Arciprestazgos de Treviño, Albaina y Campezo. Vitoria-Gasteiz: Obra Cultural de la Caja de Ahorros Municipal, 1968
PORTILLA VITORIA, M. J.: Catálogo Monumental Diócesis de Vitoria. Tomo V: la Llanada oriental y valles de Barrundia, Arana, Arraya y Laminoria. Vitoria-Gasteiz, Obra Cultural de la Caja de Ahorros Municipal de Vitoria, 1982
RAMÍREZ MARTÍNEZ, J.M.: "El relicario como destacado mueble litúrgico", en LABARGA GARCÍA, F. (ed.): Festivas demostraciones. Estudios sobre las cofradías del Santísimo Sacramento y la fiesta del Corpus Christi. Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, 2010, pp. 197-214
RAMÍREZ MARTÍNEZ, J.M.: Los talleres barrocos de Escultura en los límites de las provincias de Álava, Navarra y La Rioja. Logroño, Diputación Provincial, 1981
TABAR ANITUA, F. (coord.): Catálogo Monumental. Diócesis de Vitoria. Tomo X: Los valles occidentales entre el Zadorra, el Ayuda y el Inglares. La villa de La Puebla de Arganzón. Vitoria-Gasteiz, Fundación Caja Vital Kutxa, 2011
VÉLEZ CHAURRI, J.J. y BARTOLOMÉ GARCÍA, F.: La policromía de la primera mitad del siglo XVII en Álava. Pedro Ruiz de Barrón y Diego Pérez y Cisneros (1602-1648). Miranda de Ebro, Instituto Municipal de Historia, 1998
VÉLEZ CHAURRI, J.J. y ECHEVERRÍA GOÑI, P.L.: "El arte religioso del Renacimiento y el Barroco en Valdegobía", en VÉLEZ CHAURRI, J.J. (ed.): Las tierras de Valdegovía. Geografía, Historia y Arte. Actas de las Jornadas de Estudios sobre Geografía, Historia y Arte en Valdegovía. Vitoria-Gasteiz, Diputación Foral de Álava, 2003, pp. 125-177
ANDRÉS ORDAX, S.: El escultor Lope de Larrea. Vitoria-Gasteiz, Diputación Foral de Álava, 1976
ANDRÉS ORDAX, S.: El foco de escultura romanista de Miranda de Ebro: Pedro López de Gámiz y Diego de Marquina. Valladolid, 1984
ARIAS MARTÍNEZ, M.: "El diseño del sagrario contrarreformista: estructura formal, símbolo e iconografía", en CALVO DOMÍNGUEZ, M. (coord.): Camino de paz. Mane nobiscum domine. Santiago de Compostela, Xunta de Galicia, Consellería de Cultura, Comunicación Social e Turismo, S.A. de Xestión do Plan Xacobeo, 2005, pp. 71-87
BALLESTEROS IZQUIERDO, T.: "El retablo del Santo Ángel de la Guarda en la Iglesia de San Pedro de Vitoria", Kultura, 2ª época, nº 4, 1992, pp. 19-27
BARRÓN GARCÍA, A.Á. y POLO SÁNCHEZ, J.J.: "Los tabernáculos para retablos en el Romanismo burgalés. García de Arredondo", en RUIZ DE LACANAL, Mª D. y GARCÍA PAZOS, M. (ed.): La catalogación de retablos. Catalogación, restauración y difusión. Actas de los VIII Encuentros de Primavera en El Puerto. El puerto de Santa María, Ayuntamiento, 2007, pp. 243-278
BARTOLOMÉ GARCÍA, F.: La policromía barroca en Álava. Vitoria-Gasteiz, Diputación Foral de Álava, 2001
CASTIÑEIRAS, M.: "San Vicentejo de Treviño, un edificio excepcional en la encrucijada del tardorrománico hispánico", en GONZÁLEZ DE VIÑASPRE GONZALO, R. y GARAY OSMA, R. (ed.): Viaje a Íbita. Estudios Históricos del Condado de Treviño. Treviño, Ayuntamiento del Condado de Treviño, 2011, pp. 249-256
DÍEZ JAVIZ, C.: "El escultor romanista Diego de Marquina (1542-1604)", López de Gámiz, nº XXXII, 1998, pp. 15-60
ECHEVERRÍA GOÑI, P. L.: Policromía del Renacimiento en Navarra. Pamplona, Gobierno de Navarra, 1990
ECHEVERRÍA GOÑI, P.L.: "Contribución del País Vasco a las artes pictóricas del Renacimiento: la pinceladura norteña". Ondare, Cuadernos de Artes Plásticas y Monumentales, nº 17, 1998, pp. 73-106
ECHEVERRÍA GOÑI, P. L.: "Las policromías del complejo siglo XVI en el País Vasco, Navarra y La Rioja", en FERNÁNDEZ GRACIA, R. (coord.): Pulchrum. Scripta varia in honorem Mª Concepción García Gainza. Pamplona, Gobierno de Navarra, Universidad de Navarra, 2011, pp. 283-292
ECHEVERRÍA GOÑI, P. L. y VÉLEZ CHAURRI, J. J.: "La aportación de Esteban de Velasco al romanismo alavés", en ZALAMA, M.Á. y MOGOLLÓN CANO-CORTÉS, P. (coord.): Ars. Estudios de Arte e Historia en homenaje al Dr. Salvador Andrés Ordax. Valladolid, Universidad de Valladolid, Universidad de Extremadura, 2013, pp. 111-120
ENCISO VIANA, E. (coord.): Catálogo Monumental Diócesis de Vitoria. Tomo IV: La Llanada alavesa occidental. Vitoria-Gasteiz, Obra Cultural de la Caja de Ahorros Municipal, 1975
GARCÍA GUINEA, M. Á. y PÉREZ GONZÁLEZ, J. Mª: Enciclopedia del Románico en el País Vasco: País Vasco. Aguilar de Campoo, Fundación Santa María la Real, Centro de Estudios del Románico, 2010
LÓPEZ DE OCÁRIZ ALZOLA, J. J.: "El Arte Románico alavés. La gran floración de iglesias románicas y la peculiar configuración de la Álava medieval", Jornadas Congresuales Homenaje a Micaela Portilla Vitoria. Vitoria-Gasteiz, Diputación Foral de Álava, Departamento de Euskera, Cultura y Deportes, 2007, pp. 131-140
PORTILLA VITORIA, M. y EGUÍA LÓPEZ DE SABANDO, J.: Catálogo Monumental Diócesis de Vitoria. Tomo II: Arciprestazgos de Treviño, Albaina y Campezo. Vitoria-Gasteiz: Obra Cultural de la Caja de Ahorros Municipal, 1968
PORTILLA VITORIA, M. J.: Catálogo Monumental Diócesis de Vitoria. Tomo V: la Llanada oriental y valles de Barrundia, Arana, Arraya y Laminoria. Vitoria-Gasteiz, Obra Cultural de la Caja de Ahorros Municipal de Vitoria, 1982
RAMÍREZ MARTÍNEZ, J.M.: "El relicario como destacado mueble litúrgico", en LABARGA GARCÍA, F. (ed.): Festivas demostraciones. Estudios sobre las cofradías del Santísimo Sacramento y la fiesta del Corpus Christi. Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, 2010, pp. 197-214
RAMÍREZ MARTÍNEZ, J.M.: Los talleres barrocos de Escultura en los límites de las provincias de Álava, Navarra y La Rioja. Logroño, Diputación Provincial, 1981
TABAR ANITUA, F. (coord.): Catálogo Monumental. Diócesis de Vitoria. Tomo X: Los valles occidentales entre el Zadorra, el Ayuda y el Inglares. La villa de La Puebla de Arganzón. Vitoria-Gasteiz, Fundación Caja Vital Kutxa, 2011
VÉLEZ CHAURRI, J.J. y BARTOLOMÉ GARCÍA, F.: La policromía de la primera mitad del siglo XVII en Álava. Pedro Ruiz de Barrón y Diego Pérez y Cisneros (1602-1648). Miranda de Ebro, Instituto Municipal de Historia, 1998
VÉLEZ CHAURRI, J.J. y ECHEVERRÍA GOÑI, P.L.: "El arte religioso del Renacimiento y el Barroco en Valdegobía", en VÉLEZ CHAURRI, J.J. (ed.): Las tierras de Valdegovía. Geografía, Historia y Arte. Actas de las Jornadas de Estudios sobre Geografía, Historia y Arte en Valdegovía. Vitoria-Gasteiz, Diputación Foral de Álava, 2003, pp. 125-177
Issue
Section
ARTICLES
Articles published in Ars Bilduma are published © UPV/EHU Press with a CC BY-NC-ND 4.0 license