The incursion of Bonifacio Alfonso in the engraving and its link with the so called school of Cuenca
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
19-09-2019
Leire Macazaga Lanas
Abstract
The present article analyzes the incursión of Bonifacio Alfonso in the engraving thanks to its relation with Fernando and its link to the Spanish Abstract Art Museum of Cuenca. In the city of Cuenca the artist vizcaíno has the opportunity topenetrate into this discipline imposible practise in the Basque Country due to noexistence of workshops for such an end. We wil account for how it penetrates into the engranving calcográfico as well al for the different workshops to wich it comes to perfectthe above mentioned skills going so faras to turn into as authentic artista-engraver.
How to Cite
Macazaga Lanas, L. (2019) “The incursion of Bonifacio Alfonso in the engraving and its link with the so called school of Cuenca”, Ars Bilduma, (9). doi: 10.1387/ars-bilduma.17200.
Downloads
Download data is not yet available.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
Bonifacio Alfonso, graphic work, Cuenca, sixties, seventies.
References
AMEZTOY, M.; MOYA, A. y HERRERO, M.a P.: Euskal grabatzaileak. Grabadores vascos. Bilbao, Museo de Bellas Artes de Bilbao, Caja de Ahorros Vizcaína, 1979.
ARÓSTEGUI BARBIER, J. de: La pintura vizcaína de la posguerra. Del Grupo del Suizo a la Asociación Artística Vizcaína, Bilbao, La Gran Enciclopedia Vasca, 1972.
ARRIBAS, M.a J.: 40 años de Arte Vasco (1937-1977). Historia y documentos, San Sebastián, Erein, 1979.
BARAÑANO, K. M.a de; GONZÁLEZ de DURANA, J. y JUARISTI, J.: Arte en el País Vasco. Madrid, Cuaderno Arte Cátedra, 1987.
BONET, J. M.: "Bonifacio o el combate por la expresión", Bonifacio en los campos de batalla. Madrid, Ediciones Exposición, 2007.
BOZAL, V.: "Grabado y obra gráfica en el siglo XX", Summa Artis. Historia General del Arte, Vol. XXXII, Madrid, Espasa-Calpe, 1978.
FERNÁNDEZ, A.: "Gotzone Echevarría, directora de la Galería Mikeldi: 'Siempre estuve al lado de los artistas'", Bilbao, no 182, Bilbao, mayo de 2004, p. 16.
GALLEGO, A.: Historia del grabado en España. Madrid, Cuadernos de Arte Cátedra, 1990.
GARRIDO, C.: "El Grupo Quince: pintores que graban y algo más", en LORENZO, A. et. al.: Grupo Quince (1972-1975). Colección privada Antonio Lorenzo, Zaragoza, Diputación Provincial de Zaragoza, 2006, pp. 15-19.
GENER, M.: "En Colaboración". Grupo Quince (1972-1975). Colección privada Antonio Lorenzo, Zaragoza, Diputación Provincial de Zaragoza, 2006, pp. 21-25.
GENER, M.: La actividad gráfica del Grupo Quince [Tesis doctoral], Universidad Complutense de Madrid, 2013.
GUASCH A. M.a: Arte e ideología en el País Vasco: 1940-1980, Madrid, Akal, 1985.
INSTITUTO NACIONAL DE LA ESTAMPA, MUSEO NACIONAL DE LA ESTAMPA: Atelier Clot, Bramsem & George, http://www.cultura.gob.mx/micrositios/atelir_clot/ (consultado el 28/02/2016).
MACAZAGA LANAS, L.: "Talleres de grabado en el País Vasco durante el tardo franquismo y la transición", Aacadigital, no 23, 2013. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=4530301 (consultado el 20/02/2016).
MACAZAGA LANAS, L.: "El difícil panorama artístico al que debieron hacer frente los grabadores vascos durante el tardofranquismo y la transición", Aacadigital, no 27, 2014. http://www.aacadigital.com/contenido.php?idarticulo=974 (consultado el 21/02/2016) .
MUÑOZ MARQUINA, A.: "El arte de las dos últimas décadas del siglo XX en Cuenca", Añil, 21, pp. 31-34.
MUSEO DE ARTE ESPAÑOL DE CUENCA: Colección de Arte Abstracto Español. Casas Colgadas. Museo Cuenca [Cat. Exp.], Museo de Arte Abstracto Español de Cuenca, 1966.
MUSEO DE BELLAS ARTES DE BILBAO.: Bonifacio Alfonso. Obra gráfica completa. 1968- 1982, Bilbao, Museo de Bellas Artes de Bilbao, 1983.
ORTUÑO, P.: "Crece el Museo de Arte Abstracto de Cuenca", Guadalimar, no 35, Madrid, 1978, pp. 32-34.
PÉREZ MADERO, R.: Zóbel. Obra gráfica completa, Diputación Provincial de Cuenca. Departamento de Cultura, 1999.
PÉREZ HERNANDO, R.: "Composición-descomposición-composición", Bonifacio (1970- 1990). Madrid, Galería Rafael Pérez Hernando, 1998, p. 20.
RUIZ QUINTANO, I.: Bonifacio. Madrid, Ediciones Turner, 1992.
SAURA, A.: Bonifacio Alfonso. Óleos, grabados y dibujos. Durango, Salas Municipales de Cultura de Durango, 1971, s. p.
TORRE, A. de la y LUCAS RAMÍREZ, J. de: La poética de Cuenca: 40 años después, 1964- 2000 [Cat. Exp.], Centro Cultural de la Villa, Ayuntamiento de Madrid, 2004.
TORRE, A. de la: ¿Pero hubo alguna vez un grupo de Cuenca?, Madrid, Caja de Ahorros, 1998.
TORRE, A. de la: "El grupo Cuenca", Guadalimar, Madrid, junio de 1998, p. 22.
ZÓBEL, F.: "Debe acabar la incertidumbre laboral del artista español", El País, Madrid, 8 de marzo, 1978.
ARÓSTEGUI BARBIER, J. de: La pintura vizcaína de la posguerra. Del Grupo del Suizo a la Asociación Artística Vizcaína, Bilbao, La Gran Enciclopedia Vasca, 1972.
ARRIBAS, M.a J.: 40 años de Arte Vasco (1937-1977). Historia y documentos, San Sebastián, Erein, 1979.
BARAÑANO, K. M.a de; GONZÁLEZ de DURANA, J. y JUARISTI, J.: Arte en el País Vasco. Madrid, Cuaderno Arte Cátedra, 1987.
BONET, J. M.: "Bonifacio o el combate por la expresión", Bonifacio en los campos de batalla. Madrid, Ediciones Exposición, 2007.
BOZAL, V.: "Grabado y obra gráfica en el siglo XX", Summa Artis. Historia General del Arte, Vol. XXXII, Madrid, Espasa-Calpe, 1978.
FERNÁNDEZ, A.: "Gotzone Echevarría, directora de la Galería Mikeldi: 'Siempre estuve al lado de los artistas'", Bilbao, no 182, Bilbao, mayo de 2004, p. 16.
GALLEGO, A.: Historia del grabado en España. Madrid, Cuadernos de Arte Cátedra, 1990.
GARRIDO, C.: "El Grupo Quince: pintores que graban y algo más", en LORENZO, A. et. al.: Grupo Quince (1972-1975). Colección privada Antonio Lorenzo, Zaragoza, Diputación Provincial de Zaragoza, 2006, pp. 15-19.
GENER, M.: "En Colaboración". Grupo Quince (1972-1975). Colección privada Antonio Lorenzo, Zaragoza, Diputación Provincial de Zaragoza, 2006, pp. 21-25.
GENER, M.: La actividad gráfica del Grupo Quince [Tesis doctoral], Universidad Complutense de Madrid, 2013.
GUASCH A. M.a: Arte e ideología en el País Vasco: 1940-1980, Madrid, Akal, 1985.
INSTITUTO NACIONAL DE LA ESTAMPA, MUSEO NACIONAL DE LA ESTAMPA: Atelier Clot, Bramsem & George, http://www.cultura.gob.mx/micrositios/atelir_clot/ (consultado el 28/02/2016).
MACAZAGA LANAS, L.: "Talleres de grabado en el País Vasco durante el tardo franquismo y la transición", Aacadigital, no 23, 2013. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=4530301 (consultado el 20/02/2016).
MACAZAGA LANAS, L.: "El difícil panorama artístico al que debieron hacer frente los grabadores vascos durante el tardofranquismo y la transición", Aacadigital, no 27, 2014. http://www.aacadigital.com/contenido.php?idarticulo=974 (consultado el 21/02/2016) .
MUÑOZ MARQUINA, A.: "El arte de las dos últimas décadas del siglo XX en Cuenca", Añil, 21, pp. 31-34.
MUSEO DE ARTE ESPAÑOL DE CUENCA: Colección de Arte Abstracto Español. Casas Colgadas. Museo Cuenca [Cat. Exp.], Museo de Arte Abstracto Español de Cuenca, 1966.
MUSEO DE BELLAS ARTES DE BILBAO.: Bonifacio Alfonso. Obra gráfica completa. 1968- 1982, Bilbao, Museo de Bellas Artes de Bilbao, 1983.
ORTUÑO, P.: "Crece el Museo de Arte Abstracto de Cuenca", Guadalimar, no 35, Madrid, 1978, pp. 32-34.
PÉREZ MADERO, R.: Zóbel. Obra gráfica completa, Diputación Provincial de Cuenca. Departamento de Cultura, 1999.
PÉREZ HERNANDO, R.: "Composición-descomposición-composición", Bonifacio (1970- 1990). Madrid, Galería Rafael Pérez Hernando, 1998, p. 20.
RUIZ QUINTANO, I.: Bonifacio. Madrid, Ediciones Turner, 1992.
SAURA, A.: Bonifacio Alfonso. Óleos, grabados y dibujos. Durango, Salas Municipales de Cultura de Durango, 1971, s. p.
TORRE, A. de la y LUCAS RAMÍREZ, J. de: La poética de Cuenca: 40 años después, 1964- 2000 [Cat. Exp.], Centro Cultural de la Villa, Ayuntamiento de Madrid, 2004.
TORRE, A. de la: ¿Pero hubo alguna vez un grupo de Cuenca?, Madrid, Caja de Ahorros, 1998.
TORRE, A. de la: "El grupo Cuenca", Guadalimar, Madrid, junio de 1998, p. 22.
ZÓBEL, F.: "Debe acabar la incertidumbre laboral del artista español", El País, Madrid, 8 de marzo, 1978.
Issue
Section
ARTICLES
Articles published in Ars Bilduma are published © UPV/EHU Press with a CC BY-NC-ND 4.0 license