Ken Loach: a long career and some insights into age

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 18-12-2024
Manuel Herrería Bolado

Abstract

Since in 1964 he began directing some episodes for BBC series such as Teletales, Z Cars, or The Wednesday Play, going
through his first feature films in the 70s and some documentaries during the most aggressive Thatcherism of the 80s
‒which brought him problems with censorship and even banishment from the film industry for more than a decade‒,
until his resurgence with Hidden Agenda in 1990, Ken Loach has directed twenty-eight feature films (not counting
more than twenty TV episodes and as many documentaries). Attending to such a long career from an age perspective,
has led us to the determination to face it from two angles; the first referred to a general framework, where
the biographical factor has been revealing the different stages throughout his career; the second, inquiring about the
age relationships that occur between the characters of two of his fictions: Family Life (1971) and I, Daniel Blake
(2016).

How to Cite

Herrería Bolado, M. (2024) “Ken Loach: a long career and some insights into age”, Ars Bilduma, (14). doi: 10.1387/ars-bilduma.25123.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 7 | PDF (Español) Downloads 6

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Cinema; generation; ideology; cohort; Loach.

References
ADORNO, T. W. y HORKHEIMER, M. (1944). Dialéctica de la Ilustración. Juan José Sánchez (trad.). Madrid: Ed. Trotta (9º Edición, 2009).

BENJAMIN, W.: La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica (1936). México D.F., Ítaca, 2003 (1º ed.).

BOLLAÍN, I.: Ken Loach: Un observador solidario. Madrid, Ed. Aguilar, 1996, p. 84.

CASETTI, F.: Teorías del cine (1993). Pepa Linares (trad.). Madrid, Cátedra, 1994 (1.ª ed.), p. 212.

COOPER, D.: Psiquiatría y antipsiquiatría (1967). Jorge Piatigorsky (trad.). Barcelona, Paidós, 1985 (1ª ed.).

ECO, U.: Apocalípticos e integrados (1965). Andrés Boglar (trad.). Barcelona, Editorial Lumen, 1999 (12ª edición).

FOUCAULT, M.: Historia de la locura en la época clásica (1961). Juan José Utrilla (trad.). México D.F., Fondo de Cultura Económica, 1979 (2ª ed.; 2ª reimpresión).

Microfísica del poder (1978). Julia Varela y Fernando Álvarez-Uría (trads.). Madrid: Ediciones de la Piqueta, 1979 (2ª ed.), p. 157.

FULLER, G. (ed.): Ken Loach por Ken Loach (1998). Breixo Viejo Viñas (trad.), Barcelona, Aba, 1999.

GARCÍA GÓMEZ, A.: “«Quiero ser mi propio jefe»: la crítica de la autonomía en Sorry We Missed You de Ken Loach”. Revista Internacional de Comunica-ción, n.º 55, 2022, pp. 114-130. https://revistascientificas.us.es/index.php/Ambitos/article/view/18101 (Con-sultado 14/3/2023).

GULLETTE, M.M.: “Los estudios etarios como estudios culturales. Más allá del slice-of-life” (2004). Ariadna Molinari (trad.). Debate Feminista, vol. 21, n. º42, 2010, p. 82. https://debatefeminista.cieg.unam.mx/df_ojs/index.php/debate_feminista/issue/view/31 (Consultado 14/3/2023).

HILL, J. Ken Loach: The politics of film and television. London, Bloomsbury Publis-hing, 2017.

IZQUIERDO, J. y LATORRE, T.: “Oferta de contenidos de las plataformas audio-visuales. Hacia una necesaria conceptualización de la programación strea-ming”. Profesional de la Información, vol. 31, n.º 2, 2022, pp. 1-13. https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/86473 (Consultado el 14/3/2023)

LAMONT, T.: “The film that changed my life: Ken Loach. The Guardian. 16-5-2010. https://www.theguardian.com/film/2010/may/16/bicycle-thieves-ken-loach (Consultado el 14/3/2023).

MARTÍNEZ GONZÁLEZ, V. H.: “Formas contemporáneas de explotación laboral en el cine de Ken Loach”. Andamios, vol. 19, n.º 48, 2022, pp. 207-225. https://www.redalyc.org/journal/628/62872876010/html/ (Consultado el 14/3/2023)

MEDINA VICENT, M.ª: “Serás dueño de tu destino, es la diferencia entre perdedores y luchadores. La subjetividad neoliberal en Sorry We Missed You (Ken Loach, 2019)”. Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura, vol. 198, n.º 805, 2022, pp. 13-25. https://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/issue/view/191 (Consultado el 14/3/2023)

NICHOLS, B.: Introducción al documental (2010). Miguel Bustos García (trad.). Coyoacán, Universidad Autónoma de México, 2013, (2ª ed.), p. 199.

O’BRIEN, R. (productora) y Osmond, L. (director).: Versus: The Life and Films of Ken Loach [en Filmin]. GB, BBC Films y Sixteen Films, 2016, 1:24:09.

PRENSKY, M.: “Digital natives, digital immigrants. Part 2: Do they really think differently?” On the horizon, vol. 9, n.º 6, 2001, pp. 1,3-6. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/10748120110424843/full/html (Consultado el 14/3/2023).

REISZ, B. (productor) y REISZ, T. (director): Carry on Ken [en DVD]. GB, Feasi-ble Films, 2006.

RIAMBAU, E. (2011).: “La producción cinematográfica en el seno de los conglome-rados multimediáticos”. Portal de comunicación InCom-UAB: Lecciones del portal, 2011, pp. 1-12. https://incom.uab.cat/portalcom/wp-content/uploads/2020/01/47_esp.pdf (Consultado el 14/3/2023).

SÁNCHEZ FERLOSIO, C.: El ser. En Contratiempo [Disco]. Madrid, Dial Discos, 1978.

ÚBEDA-PORTUGUÉS, A.: “Ken Loach: un cineasta de izquierdas en plenitud”. Claves de razón práctica, n.º 49, 1995. pp. 79-80.
Section
ARTICLES