Medieval images of the end of times An iconographic study of the eschatological scenes in the crypt of saint Mangus in Anagni

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 01-10-2025
Víctor Rojo Gómez

Abstract

The objective pursued in the following lines is to offer an approach to the artistic manifestations of an apocalyptic nature displayed in the crypt of Saint Magnus in Anagni. To this end, we employ the iconographic method, which allows us to consult the textual sources of the passages as well as to relate the iconographic types to their conventionalized cultural tradition. Nevertheless, the images associated with the apocalyptic theme in Anagni exhibit significant differences from their counterparts and stand out as remarkable cases within the medieval apocalyptic imaginary.

How to Cite

Rojo Gómez, V. (2025) “Medieval images of the end of times: An iconographic study of the eschatological scenes in the crypt of saint Mangus in Anagni”, Ars Bilduma, (15). doi: 10.1387/ars-bilduma.27513.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 132 | pdf (Español (España)) Downloads 167

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Crypt of Saint Magnus, Anagni, Apocalypse, medieval art, iconography

References
ANEIROS LOUREIRO, M.: “La iconografía del cuarto jinete del Apocalipsis en las miniaturas de los Beatos y su conexión con el mundo clásico”, Románico: Revista de arte de amigos del románico, n.º 23, 2016, pp. 24-31.

ANEIROS LOUREIRO, M.: “Los Cuatro Jinetes del Apocalipsis de Juan (Ap 6, 1-8): de la teopneustia piadosa a una visión no teándrica de la exégesis”, Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia, n.º 17, 2017, pp. 25-38.

BIANCHI, A.: “I Dipinti”, en BIANCHI, A. (Dir.): Il restauro della cripta di Anagni. Roma, Artemide Edizioni, 2003, pp. 79-181.

CASTAÑEDA MARULANDA, W.: “Los cuatro jinetes del Apocalipsis de Durero, aspectos simbólicos y pertinencia temporal”, KEPES, n.º 6, 2010, pp. 37-60.

CHRISTE, Y.: L'Apocalypse de Jean. París, Picard éditeur, 1996.

DE SILVA Y VERÁSTEGUI, S.: Iconografía del siglo X en el reino de Pamplona-Nájera. Pamplona, Institución Príncipe de Viana, 1984.

DE SILVA Y VERÁSTEGUI, S.: Los Beatos. Madrid, Cuadernos de Arte Español, n.º 100, 1993.

FRANCO, A.: “La diáspora de los apóstoles y relaciones de los beatos con el islam”, en PÉREZ, M. (coord.): Seis estudios sobre beatos medievales. León, Universidad de León, pp. 131-203.

GAEHTGENS, T. W. y FOERSCHNER, A.: “Ernst Ludwig Kirchner’s Drawings of the Apocalypse”, Getty Research Journal, n.º 6, 2014, pp. 83-102.

GARCÍA MAHÍQUES, R.: Iconografía e iconología. Cuestiones de método, vol. 2. Madrid, Ediciones Encuentro, 2009.

GARCÍA MAHÍQUES, R.: “El retablo de San Estanislao de Kostka en San Luis de los franceses de Sevilla”, Archivo español de arte, tomo 93, n.º 371, 2020, pp. 239-258.

GONZÁLEZ HERNANDO, I.: “Los ángeles”, Revista digital de iconografía medieval, vol. 1, n.º 1, 2009, pp. 1-9. https://www.ucm.es/bdiconografiamedieval/los-angeles (Consultado el 12/01/2025).

HARTMANN, D. A.: “The Apocalypse and Religious Propaganda: Illustrations by Albrecht Dürer and Lucas Cranach the Elder”, Marginalia, n.º 11, 2010, pp. 1-10.

HAUKNES, M. B.: “Painting against Time: Spectatorship and Visual Entanglement in the Anagni Crypt”, The Art Bulletin, vol. 103, 2021, pp. 7-36.

KLEIN, P. K.: “The Apocalypse in Medieval Art”, en EMMERSON, R. K. y MCGINN, B. (eds.): The Apocalypse in the Middle Ages. Nueva York, Cornell University Press, 1992, pp. 159-200.

MARTIGNY, J. A.: Diccionario de Antigüedades Cristianas. Madrid, Establecimiento tipográfico Sucesores de Rivadeneyra, 1894.

MARTÍNEZ DE LAGOS FERNÁNDEZ, E.: “La femme aux serpents. Evolución iconográfica de la representación de la lujuria en el Occidente europeo medieval”, Clío & Crímen: Revista del Centro de Historia del Crimen de Durango, n.º 7, 2010, pp. 137-158.

MAZZON, A.: “I testi epigrafici”, en GIAMMARIA, G. (ed.): Un universo di simboli. Gli affreschi della cripta nella cattedrale di Anagni. Roma, Viella, 2001, pp. 105-113.

MELERO MONEO, M. L.: “Aproximación a la iconografía del 4º jinete del Apocalipsis”, Lambard: Estudis d’art medieval, n.º 2, 1981-1983, pp. 125-128.

MÜLLER, K.: “Profane knowledge, sacred insights the cosmological diagrams in the crypt of Anagni Cathedral”, Codex aquilarensis: Cuadernos de investigación del Monasterio de Santa María la Real, n.º 33, 2017, pp. 55-72.

PIJOAN, J. (Dir.): Historia del Arte, vol. 3. Barcelona, Salvat Editores, 1970.

PRUDENCIO, A.: Aurelio Prudencio. Obras completas en latín y castellano. Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos, 1950.

RAMÍREZ-ALVARADO, M.: “Imágenes del fin del mundo: el Apocalipsis en las xilografías del artista alemán Alberto Durero”, Alpha: revista de artes, letras y filosofía, n.º 36, 2013, pp. 159-176.

RÉAU, L.: Iconografía del arte cristiano. Iconografía de la Biblia. Nuevo Testamento, tomo 1, vol. 2. Barcelona, Ediciones del Serbal, 1996.

REVILLA, F.: Diccionario de iconografía y simbología. Madrid, Cátedra, 2012.

RIPA, C.: Iconología, vol. 2. Madrid, Akal, 2007.

RUIZ LARREA, E.: “La iconografía apocalíptica en los beatos”, en DE LA IGLESIA DUARTE, J. I. (coord.): Milenarismos y milenaristas en la Europa medieval. Nájera, Instituto de Estudios Riojanos, 1999, pp. 101-136.

SEBASTIÁN LÓPEZ, S.: Iconografía medieval. San Sebastián, ETOR, 1988.

SMITH, M. Q.: “Anagni: An Example of Medieval Typological Decoration”, Papers of the British School at Rome, vol. 33, 1965, pp. 1-47.

STIERLIN, H.: Los Beatos de Liébana y el Arte Mozárabe. Madrid, Editora Nacional, 1983.

VALERI, M. T.: “La Storia della Salvezza negli affreschi della cripta del Duomo di Anagni. Il Duomo di Anagni e il vescovo S. Pietro da Salerno”, Salesianum, vol. 72, n.º 1, 2010, pp. 377-411.

WILLIAMS, J. y MARTIN T.: Visions of the End in Medieval Spain. Amsterdam, Amsterdam University Press, 2017.

YOON, R.: “Distribution and Sales of Dürer’s Apocalypse”, Gutenberg-Jahrbuch, vol. 85, 2010, pp. 138-142.
Section
ARTICLES