Without Facundo there is no "Nunca Más". Trajectories, moral strives and opacities in the social production of an "non-innocent" victim in Cordoba (Argentina)
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Who are left out of the organizations that are constituted to demand justice? How are classifications and social hierarchies built around the relatives of victims? In what ways are some deaths and disappearances recorded as a problem and collective drama in Argentina? In this article, I show how the disappearance of a young man from the popular sectors in the city of Córdoba (Argentina) and the claims of his family began to take shape politically, by analyzing the trajectories involved and the particular arrangement of the networks with human rights organizations. In the framework of this process I analyze, on the one hand, the way in which kinship happens to be constituted as an organizing principle that enables to establish the articulations of repertoires and demands between a recent past and a democratic present. And, on the other hand, I wonder how the disappearance was legitimized in various social, academic and political spaces, managing to transcend the construction of the judicial case, linked to horizontal violence, private order. Beyond the opinion of Justice, the disappearance, as an unfinished death, constantly updates the struggle and re-emphasizes the responsibility of state agencies. Finally, based on ethnographic work and from a class perspective, I problematize the implications of the inclusions, exclusions and frontiers that the categories of kinship institute.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
disappearance, family, moralities, identities, Argentina
Papeles del CEIC is distributed under the licence Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES)
Usted es libre de:
- copiar, distribuir y comunicar públicamente la obra
Bajo las condiciones siguientes:
- Reconocimiento — Debe reconocer los créditos de la obra de la manera especificada por el autor o el licenciador (pero no de una manera que sugiera que tiene su apoyo o apoyan el uso que hace de su obra).
- No comercial — No puede utilizar esta obra para fines comerciales.
- Sin obras derivadas — No se puede alterar, transformar o generar una obra derivada a partir de esta obra.
Entendiendo que:
- Renuncia — Alguna de estas condiciones puede no aplicarse si se obtiene el permiso del titular de los derechos de autor
- Dominio Público — Cuando la obra o alguno de sus elementos se halle en el dominio público según la ley vigente aplicable, esta situación no quedará afectada por la licencia.
- Otros derechos — Los derechos siguientes no quedan afectados por la licencia de ninguna manera:
- Los derechos derivados de usos legítimos u otras limitaciones reconocidas por ley no se ven afectados por lo anterior.
- Los derechos morales del autor;
- Derechos que pueden ostentar otras personas sobre la propia obra o su uso, como por ejemplo derechos de imagen o de privacidad.
- Aviso — Al reutilizar o distribuir la obra, tiene que dejar bien claro los términos de la licencia de esta obra.
The author can use his/her article freely always indicating that it has been published in Papeles del CEIC. International Journal on Collective Identity Research. Any re-edition of the article must be approved by the journal editorial team.