Identities in longstanding disasters. Transnational scenarios from Sahrawi refugee camps
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
03-03-2018
Silvia Almenara Niebla
Carmen Ascanio Sánchez
Carmen Ascanio Sánchez
Abstract
This article analyzes the construction of memories and identities in longstanding refugee camps. The prolongation of conflicts radically changes the perception of refugee camps as temporary settlements. This situation transforms such spaces, according to some authors, into "waiting spaces", "anomalous spaces", or "places lost in time and space". Through the concept of "chronotope" developed by Bajtín, we argue, on the one hand, that what we define as "chronotope of disaster" passes through time (generations) and spaces of settlement (refugee camps and diasporic spaces), entangling with memories and identities; and, on the other hand, that the cohabitation of several generations, mobility of people, goods, and information change refugee camps into transnational spaces, reconfiguring this chronotope and the politics of belonging from the local to the global. Looking at the Sahrawi case through a multi-situated ethnographic approach (face-to-face and virtual), as well as interviews and visual analysis, we analyze two stages of identity construction: the first one, related to exile and the national project; the second one, clearly influenced by mobility processes and the impact of new technologies where new subjectivities emerge.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
refugee camps, chronotope of disaster, transnationalism, identities, Western Sahara
Section
Research Articles
Papeles del CEIC is distributed under the licence Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES)
Usted es libre de:
- copiar, distribuir y comunicar públicamente la obra
Bajo las condiciones siguientes:
- Reconocimiento — Debe reconocer los créditos de la obra de la manera especificada por el autor o el licenciador (pero no de una manera que sugiera que tiene su apoyo o apoyan el uso que hace de su obra).
- No comercial — No puede utilizar esta obra para fines comerciales.
- Sin obras derivadas — No se puede alterar, transformar o generar una obra derivada a partir de esta obra.
Entendiendo que:
- Renuncia — Alguna de estas condiciones puede no aplicarse si se obtiene el permiso del titular de los derechos de autor
- Dominio Público — Cuando la obra o alguno de sus elementos se halle en el dominio público según la ley vigente aplicable, esta situación no quedará afectada por la licencia.
- Otros derechos — Los derechos siguientes no quedan afectados por la licencia de ninguna manera:
- Los derechos derivados de usos legítimos u otras limitaciones reconocidas por ley no se ven afectados por lo anterior.
- Los derechos morales del autor;
- Derechos que pueden ostentar otras personas sobre la propia obra o su uso, como por ejemplo derechos de imagen o de privacidad.
- Aviso — Al reutilizar o distribuir la obra, tiene que dejar bien claro los términos de la licencia de esta obra.
The author can use his/her article freely always indicating that it has been published in Papeles del CEIC. International Journal on Collective Identity Research. Any re-edition of the article must be approved by the journal editorial team.