Alternatives to Migration, Collaboration, and Postmigration: Origen by Maribel Sánchez-Maroto and Ana Pastor (2020), and No nacimos refugiados (2020) by Claudio Zulián
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Media representations and audio-visual products that focus on migration often simplify the phenomenon by presenting it solely as the consequence of lack of opportunity and persecution in the sending countries, and in terms of the immigrants’ anonymity, homogeneity, precarity, and victimization in the receiving countries. Two cultural products that provide a more complex vision are examined in this essay: Origen, by Maribel Sánchez Maroto and Ana Pastor (2020), and No nacimos refugiados, by Claudio Zulián (2020). They both challenge the myths of migration promoting national ventures in the countries of origin, and shy away from the negative connotations linked to the notion of refuge. This text examines the testimonial and collaborative approach of both documentaries, as well as their goal of generating «impact» and highlighting the counter-migrant experience or the «post-migrant condition» of their protagonists.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
migration, post-migration, collaboration, impact, refugees
Azoulay, G. (2008). The Civil Contract of Photography. New York: Zone Books.
Blanco, P. (2015). Prácticas colaborativas en la España de los noventa. En Desacuerdos 2. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español (pp. 192-193). Arteleku-Diputación Foral de Gipuzkoa, Museo d’Art y UNIA arteypensamiento.
Del Villar Toribio, M. (2017). Sistema sanitario y mujeres inmigrantes «nio far, ay diambar lagnou», estamos unidas, somos fuertes. El topo 22 (20 de mayo-20 de julio). Disponible en: https://eltopo.org/wp-content/uploads/2020/06/22.pdf
Federicci, S. (2016). Feminism and the Politics of the Commons. En M. Hlavajova y S. Sheikh (Eds.), Former West: Art and the Contemporary After 1989 (pp. 379-390) Utrecht: BAK, basis voor actuele kunst and Cambridge & MA: MIT Press.
Foroutan, N. (2016). Postmigrantische Gesellschaften. En H. U. Brinkmann y M. Sauer (Eds.), Einwanderungsgesellschaft Deutschlan (pp. 227-254). Wiesbaden: Springer.
Giansante Ghidoni, C. (2017). Repensando la economía: las tontines de las mujeres africanas. El Topo 22 (20 de mayo-20 de julio). Disponible en: https://eltopo.org/wp-content/uploads/2020/06/22.pdf
Mur Dean, M. (2016). Colaboración es inevitable. En M. Mur Dean, M. López y Democracia. Glosario Imposible: Colaboración (pp. 2-12). Disponible en: https://www.hablarenarte.com/capp/.
McLagan, M. (2012). Imagining Impact: Documentary Film and the Production of Political Effects. En M. McLagan y Y. McKee (Eds.), Sensible Politics: The Visual Culture of Nongovernmental Politics (pp. 304-319). New York: Zone Books.
Newtral (12 diciembre 2021). El documental «Origen» vuelve a las pantallas de Dakar. Disponible en: https://www.newtral.es/origen-dakar-newtral-aula-cervantes-senegal/20211212/
Newtral (12 noviembre 2020). «Origen» llega a las pantallas de Senegal. Disponible en: https://www.newtral.es/origen-newtral-estreno-senegal/20201112/
Ring Petersen, A., Schramm, M., y Wiegand, F. (2019a). Introduction: From Artistic Intervention to Academic Discussion. En M. Schramm et al. (Eds.), Reframing Migration, Diversity and the Arts: The Postmigrant Condition (pp. 3-10). New York: Routledge.
Ring Petersen, A., Schramm, M., y Wiegand, F. (2019b). Academic Reception. En M. Schramm et al. (Eds.), Reframing Migration, Diversity and the Arts: The Postmigrant Condition (pp. 11-16). New York: Routledge.
Rodas, G. (2020). Ana Pastor presenta en Palma «Origen»: «La solidaridad es la mejor ideología». El diario de Mallorca, 30 de julio. Disponible en: https://www.diariodemallorca.es/cultura/2020/07/30/ana-pastor-presenta-palma-origen-9014248.html
Sarriugarte, D. (2015). Ampliando la esfera pública. Petra Bauer en conversación con Danele Sarriugarte Mochales. Concreta. Disponible en: http://www.editorialconcreta.org/Ampliando-la-esfera-publica-Petra
Schramm, M. et al. (Eds.) (2019). Reframing Migration, Diversity and the Arts: The Postmigrant Condition. New York: Routledge.
Ticktin, M. (2016). Thinking Beyond Humanitarian Borders. Social Research, 8(2), 255-271.
Verellen, E. (2010). From Distribution to Audience Engagement-Social Change Through Film. En The Fledgling Fund. Disponible en: https://thefledglingfund.org/wp-content/uploads/2015/10/From-Distribution-to-Audience-Engagment.pdf
Climent. A. (Directora) (2016) Las lágrimas de África [Película]. Amparo Climent, Siete Estudios, F. Urdiales Santillana, Fundación Agfitel.
Fernández, A., y Barrera, Ch. (Directoras) (2004). Europa, ¿paraíso o espejismo? [Película]. Nimba.
Miró, M. (Directora) (2007). Cayuco [Película]. Pantalla Canaria.
Monsell, P. (Directora) (2008). Distancias [Película]. Estudi Playtime S. L.
Palacios, P. (Directora) (2020). Cartas mojadas [Película]. Morada Films, Isabel Coixet.
Paz Pastrana, R. (Directora) (2019). Border South [Película]. Andar Films y Siendo Films.
Permact-Actitud Permanente (2014) (Dirección). Tontines: la soberanía financiera de las mujeres africanas [Vídeo].
Ramsis, B. (Director) (2002). El otro lado… Un acercamiento a Lavapiés [Película]. Dayra Arts S.L., Básel Ramsis.
Sánchez Maroto, M., y Pastor, A. (Directoras) (2020). Origen [Película]. Newtral.
Taberna, H. (Directora) (2019). Varados [Película]. Lamia Producciones.
Torres, A. (Directora) (2004). Si nos dejan [Película]. Ana Torres.
Villalobos, I. (Directora) (2016). Casa en tierra ajena [Película]. Universidad Nacional de Estudios a Distancia (UNED) y Universidad de Costa Rica (UCR).
Zulián, C. (Director) (2020). No nacimos refugiados [Película]. Acteon SCCL, Films 59, TV3.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Papeles del CEIC is distributed under the licence Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES)
Usted es libre de:
- copiar, distribuir y comunicar públicamente la obra
Bajo las condiciones siguientes:
- Reconocimiento — Debe reconocer los créditos de la obra de la manera especificada por el autor o el licenciador (pero no de una manera que sugiera que tiene su apoyo o apoyan el uso que hace de su obra).
- No comercial — No puede utilizar esta obra para fines comerciales.
- Sin obras derivadas — No se puede alterar, transformar o generar una obra derivada a partir de esta obra.
Entendiendo que:
- Renuncia — Alguna de estas condiciones puede no aplicarse si se obtiene el permiso del titular de los derechos de autor
- Dominio Público — Cuando la obra o alguno de sus elementos se halle en el dominio público según la ley vigente aplicable, esta situación no quedará afectada por la licencia.
- Otros derechos — Los derechos siguientes no quedan afectados por la licencia de ninguna manera:
- Los derechos derivados de usos legítimos u otras limitaciones reconocidas por ley no se ven afectados por lo anterior.
- Los derechos morales del autor;
- Derechos que pueden ostentar otras personas sobre la propia obra o su uso, como por ejemplo derechos de imagen o de privacidad.
- Aviso — Al reutilizar o distribuir la obra, tiene que dejar bien claro los términos de la licencia de esta obra.
The author can use his/her article freely always indicating that it has been published in Papeles del CEIC. International Journal on Collective Identity Research. Any re-edition of the article must be approved by the journal editorial team.