Rural Activation through Art Festivals. Precariousness and Prestige: XIX Arte En La Tierra (Santa Lucía de Ocón)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 22-03-2024
Sofía Moreno-Domínguez

Abstract

This article analyses the processes of rural activation in the framework of the environmental art festival or Land Art «Arte en la Tierra», in Santa Lucía de Ocón (La Rioja), created by the artists Félix Reyes and Rosa Castellot in 2003. Since the 1960s, concepts of the neo-rural or prorural have emerged and have been reinforced by cultural and artistic actions such as festivals in localities with low population density. After tracing some of these examples inserted in the mapping of Culture and Ruralities of the Ministry of Culture (2023) we focus on the case study of the XIX edition of «Arte en la Tierra» where I was able to collaborate in the elaboration of a sound map of the intervention of the artist Carlos Ramírez de la Concepción «Zorromono». His project UMBRAL occupied seven heritage spaces in Santa Lucía de Ocón in the first week of August 2022. At the same time, I archived 49 testimonies from local residents, who accompanied the creative process during that summer week. As a collaborator, I collected the memories of the places intervened by the artist and posted them on the Bandcamp platform. Thanks to this compilation action, Carlos Zorromono’s production was able to open up to people interested in artistic festivals as activities linked to sustainable tourism with a focus on achieving rural development suited to the needs of the local people who, after all, activate Santa Lucía de Ocón all year round. This work proposes actions that use art and culture as mediating agents through citizen participation to achieve rootedness in the territories.

Abstract 95 | texto (Español) Downloads 165

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

rural development, cultural participation, sustainable tourism, festivals, sound archive

References
Ayuntamiento de Camprovín (s.f.). Camprovinarte. Un festival de expresiones artísticas contemporáneas en el entorno rural que se celebra desde 2017. Camprovín, La Rioja. https://camprovin.com/camprovinarte/
Bourdieu, P (1982). Les rites d’institution. Actes de la recherche en sciences sociales, 43, 58-63.
Castells, M. (1996). La era de la información. Economía, sociedad y cultura (Vol. 1). Madrid: Alianza Editorial.
Chamboredon, J. (1980). Les usages urbains de l’espace rural: du moyen de production au lieu de récréation. Revue française de sociologie, 21(1), 97-119.
Chevalier, M. (1981). Les phénomènes néo-ruraux. L’Espace géographique, 10(1), 33-47.
Colectivo Masquepalabras (s.f.), Pan Duro 2019. https://www.masquepalabras.org/panduro/
DEMANDAFOLK (s.f.). Sobre nosotros. https://www.demandafolk.com/sobre-nosotros/
Deputación da Coruña (s.f.). Paisaxes Sonoras. https://barbanzarousa.gal/paisaxes-sonoras/
Dessein, J. et al. (eds.) (2015). Culture in, for and as Sustainable Development. Conclusions from the COST Action IS1007 Investigating Cultural Sustainability. Jyväskylä: Universidad de Jyväskylä.
Dumazedier, J., Léger, D., y Hervieu, B. (1979). Le retour à la nature. « Au fond de la forêt... l’Etat... » Revue française de sociologie, 20(4), 756-758.
Festival de Cans (s.f.). De que vai. https://www.festivaldecans.gal/gl/de-que-vai/#
Gobierno de La Rioja (s.f.). Leader. https://www.larioja.org/agricultura/es/desarrollo-rural/leader#:~:text=El%20Leader%20se%20ejecuta%20en,Desarrollo%20Rural%20La%20Rioja%20Alta.
Groys, B. (2016). Arte en flujo. Ensayos sobre la evanescencia del presente. Buenos Aires: Caja Negra.
Guibernau, M. (2017). Identidad. Pertenencia, solidaridad y libertad en las sociedades modernas. Madrid: Trotta.
Halbwachs, M. (2011). La memoria colectiva. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Huesca Sonora. (s.f.). Página de inicio. http://huescasonora.es/
Hylland Eriksen, T. (2014). The key concepts. Globalization. Londres: Bloomsbury Academic.
Martín Prada, J. (2015). Prácticas artísticas e Internet en la época de las redes sociales. Madrid: Akal.
Martínez-Puche, A. (2010). El desarrollo local en un contexto globalizado. Cohesión territorial, gobernanza, políticas públicas e instrumentos de innovación. Estudios de casos en el Corredor Industrial del Vinalopó (Alicante) (Tesis doctoral inédita). Universidad de Alicante, San Vicente del Raspeig.
MEAFest (s.f.). ¿Qué es MEAfest? https://muestraexpandida.es/queesmeafest/
Ministerio de Cultura (s.f.). Cartografía Cultura y Ruralidades. https://culturayciudadania.culturaydeporte.gob.es/cultura-medio-rural/mapeo.html
Ministerio de Transición Ecológica (s.f.). Programa LEADER/CLLD. https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/recursos/pag-web/gestion-ambiental/leader-clld.html
Nogue i Font, J. (1988). El fenómeno neorrural. Agricultura y Sociedad, 47, 145-175.
Rivera, M. J. (2009). La neorruralidad y sus significados. El caso de Navarra. Revista Internacional de Sociología (RIS), 67(2), 413-433.
UMBRAL (s.f.). UMBRAL_AELT XIX. https://umbralaeltxix.bandcamp.com/album/umbral-aelt-xix
UNESCO (2023). Patrimonio Cultural Inmaterial. https://es.unesco.org/themes/patrimonio-cultural-inmaterial
Wolf, E. (1955). Types of Latin American peasantry: a preliminary discussion. American Anthropologist, 57, 452-457.
Zelinsky, W. (1962). Changes in the Geographic Patterns of Rural Population in the United States 1790-1960. Geographical Review, 52, 492-524.
Section
Single Topic Issues