Foreign Language Anxiety in a Spanish University Setting: Interpersonal Differences // La ansiedad en el aprendizaje de una lengua extranjera en contexto universitario: diferencias interpersonales

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Published 16-12-2011
Patricia Arnaiz Félix Guillén

Abstract

This paper describes a study that focused on individual differences in the foreign language anxiety (FLA) of 216 participants in a Spanish university context. Participants, English learners, completed the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) (Horwitz, Horwitz, & Cope, 1986). The main interest of this study lies in the relevant contribution it makes to the research field in question. In the literature reviewed no studies have been found which address anxiety in a Spanish university context and with the aims established here. Anxiety levels were determined, and the relationship between FLA and gender, age, grade and language level was identified. Statistical analyses reveal that (a) participants had an average to high level of anxiety and females experienced more anxiety than males; (b) age had a significant negative correlation with anxiety; (c) lower grade students tended to have higher anxiety levels; (d) lower level students tended to be more anxious.

Este artículo presenta un estudio que ha examinado las diferencias individuales en la ansiedad ante el aprendizaje de una lengua extranjera (inglés) en 216 alumnos en un contexto universitario español. Los sujetos rellenaron la escala FLCAS (Horwitz, Horwitz, & Cope, 1986). El interés de este trabajo se encuentra en la relevante contribución que hace a esta área de investigación: en la literatura revisada no se han localizado estudios sobre la ansiedad en un contexto universitario español con los objetivos establecidos aquí. Determinados los niveles de ansiedad, se identificó la relación entre la ansiedad y el género, la edad, la nota y el nivel. Los análisis estadísticos revelan que: (a) los estudiantes experimentaron un nivel de ansiedad de moderado a alto; (b) la edad mostró una correlación negativa con la ansiedad; (c) los estudiantes de nota más baja tendían a tener niveles más altos de ansiedad; (d) los estudiantes de nivel más bajo de lengua tendían a ser más ansiosos.

 

Abstract 1846 | PDF (Español) Downloads 1939

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