Reconfigure the Educational System: Feliciano Lorenzo Gelices and the Policy of Equal Opportunities in the Franco Regime (1948-1968)
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
This paper analyze the research developed by Feliciano Lorenzo Gelices in relation to the concept of equal opportunities in education. The author under study was the Technical Secretary of the School Protection and Social Assistance Commission of the Ministry of National Education. Despite being an unknown character in the literature on the Franco regime, he was the organic intellectual of the School Protection Commission and the main theorist on equal opportunity in education during the dictatorship. The study of his analysis, approaches and proposals can help us to better understand what was the educational nature of this historical period. This article points out the need to acquire a new perspective on the studies related to Francoism and education, as well as to develop a more complex historiographical approach on this period.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Feliciano Lorenzo Gelices, Equal Opportunities, School Protection Commissioner, Francoism, Spain
APARICIO BERNAL, Jesús, «La Asociación Internacional de Información Escolar, Universitaria y Profesional», Revista de Educación, 58, 1957, pp. 42-46.
BERNSTEIN, Basil, «A Critique of the Concept of Compensatory Education», en RUBINSTEIN, D. y STONEMAN, C. (eds.), Education for Democracy, Penguin, London, 1970, pp. 57-71.
BOURDIEU, Pierre y PASSERON, Jean Claude, Les Heriters: Les étudiants et la culture, Minuit, Paris, 1964.
BOURDIEU, Pierre y PASSERON, Jean Claude, Los estudiantes y la cultura, Labor, Barcelona, 1966.
BOURDIEU, Pierre, PASSERON, Jean Claude y ELIARD, Michel, Les étudiants et leurs études. Cahiers du Centre de Sociologie Européenne, 1, 1964.
CABRERA, Miguel Ángel, «La crisis de la historia social y el surgimiento de una historia postsocial», Ayer, 51, 2003, pp. 201-224.
CABRERA, Miguel Ángel, «From liberal organicism to social citizenship», Journal of Iberian and Latin American Studies, 29, 1, 2023, pp. 5-19.
CABRERA, Miguel Ángel, El reformismo social en España (1870-1900). En torno a los orígenes del Estado del Bienestar, PUV, Valencia, 2014.
CANALES SERRANO, Antonio Francisco, «Falange y Educación: el SEPEM y el debate sobre el bachillerato en los años cuarenta», Educación XX1, 15, 1, 2012, pp. 219-239.
CHUECA, Ricardo, «El Boletín de los Seminarios de Formación del Frente de Juventudes», en RAMÍREZ, M. (ed.), Las fuentes ideológicas de un Régimen (España 1939-1945), Pórtico, Zaragoza, 1978, pp. 157-175.
DELGADO GÓMEZ-ESCALONILLA, Lorenzo, «Modernizadores y tecnócratas. Estados Unidos ante la política educativa y científica de la España del desarrollo», Historia y política, 34, 2015, pp. 113-146.
DELGADO GÓMEZ-ESCALONILLA, Lorenzo, MARTÍN DE LA GUARDIA, Ricardo y PARDO SANZ, Rosa (Coord.), La apertura internacional de España. Entre el franquismo y la democracia, Madrid, Silex, 2016.
DELGADO-GRANADOS, Patricia y RAMÍREZ-MACÍAS, Gonzalo, «¿Conveniencia o necesidad? La formación de la clase obrera en las Universidades Laborales franquistas (1955-1978)», Historia Crítica, 63, 2017, pp. 117-136.
DGS, «La problemática de la Protección escolar y de la Asistencia Social al estudiante», Revista de Educación, 74, 1958, p. 57.
GONZÁLEZ BERTOLÍN, Aurelio y SANZ PONCE, Roberto, «Excluyentes» y «comprensivos». Joaquín Ruiz-Giménez y los orígenes de la extensión de la Enseñanza Media en España, Educació i Història, 32, 2018, pp. 89-113.
GONZÁLEZ-DELGADO, Mariano y GROVES, Tamar, «La UNESCO y la Ley General de Educación: La influencia de los organismos internacionales en torno a la modernización educativa en el franquismo», Historia y Memoria de la Educación, 14, 2021, pp. 209-252.
GONZÁLEZ-DELGADO, Mariano, FERRAZ-LORENZO, Manuel y MACHADO-TRUJILLO, Cristian, «Towards an educational modernization process: UNESCO interactions with Franco`s Spain (1952-1970)», History of Education Review, 51, 1, 2022, pp. 16-31.
GRACIA, Jordi, Estado y cultura. El despertar de una conciencia crítica bajo el franquismo (1940-1962), Presses Universitaires du Mirail, Toulouse, 1996.
GRACIA, Jordi, La resistencia silenciosa. Fascismo y cultura en España, Anagrama, Barcelona, 2004.
IGELMO ZALDÍVAR, Jon y JOVER OLMEDA, Gonzalo, «Cuestionando la narrativa del aprendizaje servicio a partir de dos iniciativas de extensión social universitaria de orientación católica en la década de 1950 en España», Utopía y Praxis Latinoamericana, 87, 2019, pp. 151-162.
LIZCANO, Manuel, «Nucleos retrasados y política educativa», Revista de Educación, 71, 1957, pp. 61-64.
LLANOS, José María de, «Cartas desde la vejez: A los amigos de la segunda revolución», El Ciervo, 250, 1974, p. 13.
LORENZO GELICES, Feliciano, «El tribunal de las aguas», Boletín de los Seminarios de Formación, 5, 1948, pp. 73-74.
LORENZO GELICES, Feliciano, «El nacional-sindicalismo ante la lucha de clases», Boletín de los Seminarios de Formación, 18, 1950, pp. 27-44.
LORENZO GELICES, Feliciano, «Aspectos de los Colegios Mayores», Revista de Educación, 63, 1957a, pp. 13-16.
LORENZO GELICES, Feliciano, «Estímulos para la investigación a los jóvenes graduados», Revista de Educación, 67, 1957b, pp. 57-60.
LORENZO GELICES, Feliciano, «El I Coloquio Internacional de Protección Escolar», Revista de Educación, 68, 1957c, pp. 80-84.
LORENZO GELICES, Feliciano Lorenzo, «La tarea formativa de los Colegios Mayores Universitarios», Revista de Educación, 72, 1958a, pp. 10-15.
LORENZO GELICES, Feliciano, «La ayuda a los estudiantes en Alemania Occidental», Revista de Educación, 76, 1958b, pp. 45-47.
LORENZO GELICES, Feliciano, «El derecho a la enseñanza y su protección jurídica por el Estado y la sociedad: sus problemas», Revista de Educación, 80, 1958c, pp. 61-66.
LORENZO GELICES, Feliciano, «La distribución de la renta en la Universidad», Revista de Educación, 89, 1958d, pp. 49-52.
LORENZO GELICES, Feliciano, «Estructura social y coste de la enseñanza», Revista de Educación, 106, 1959, pp. 33-36.
LORENZO GELICES, Feliciano, «La política de promoción social a través de la Educación en Francia», Revista de Educación, 129, 1961a, pp. 8-10.
LORENZO GELICES, Feliciano, «Igualdad de oportunidades ante la enseñanza», Revista de Educación, 127, 1961b, pp. 25-28.
LORENZO GELICES, Feliciano, «La evolución de la política de protección escolar (en el octavo aniversario de la Comisaría de Protección Escolar) (I)». Revista de Educación, 153, 1963a, pp. 5-11.
LORENZO GELICES, Feliciano, «La evolución de la política de protección escolar (en el octavo aniversario de la Comisaría de Protección Escolar) (II)», Revista de Educación, 154, 1963b, pp. 44-51.
LORENZO GELICES, Feliciano, «Procedencia social de los universitarios», Revista de Educación, 150, 1963c, pp. 6-9.
LORENZO GELICES, Feliciano, «El Plan de Igualdad de Oportunidades», Arbor, 219, 1964, pp. 65-82.
LORENZO GELICES, Feliciano, «Ante la reforma de la división territorial de la enseñanza», Arbor, 271-272, 1968, pp. 39-54.
MARTÍN GARCÍA, Óscar José, «Una utopía secular. La teoría de la modernización y la política exterior estadounidense en la Guerra Fría», Historia y política, 34, 2015, pp. 27-52.
MARTORELL LINARES, Miguel, «La razón en las palabras de José Antonio. Pensamiento y acción política de los jóvenes economistas de Falange en los años 50», Historia y política, 27, 2012, pp. 83-111.
MARTORELL LINARES, Miguel, «De la reforma fiscal a la subida de salarios: Falange y la distribución de la renta en los años cincuenta», en RUIZ CARNICER, M. A. (Coord.), Falange, las culturas políticas del fascismo en la España de Franco (1936-1975), Instituto Fernando el Católico/CSIC, Zaragoza, 2013, pp. 317-340.
MARTORELL LINARES, Miguel, «Enrique Fuentes Quintana: el falangista que leía a Keynes (1948-1957)», Ayer, 121, 1, 2021, pp. 253-283.
MOLINERO, Carme, «Falange y construcción del Régimen, 1939-1945. La búsqueda de unas bases sociales», en RUIZ CARNICER, M. A. (Coord.), Falange, las culturas políticas del fascismo en la España de Franco (1936-1975), Instituto Fernando el Católico/CSIC, Zaragoza, 2013, pp. 181-198.
MUÑOZ SORO, Javier (2006). «Joaquín Ruiz-Giménez o el católico total (Apuntes para una biografía política e intelectual hasta 1963)», Pasado y Memoria. Revista Contemporánea, 5, 2006, pp. 259-288.
MUÑOZ SORO, Javier, «La política educativa y cultural de Joaquín Ruiz-Giménez (1951-1956)», en MONTERO, F., y LOUZAO, J. (eds.), Catolicismo y franquismo en la España de los años cincuenta: autocríticas y convergencias, Comares, Granada, 2016, pp. 123-151.
RUIZ CARNICER, Miguel Ángel, «La voz de la juventud. Prensa universitaria del SEU en el franquismo», Bulletin Hispanique, 98, 1, 1996, pp. 175-199.
SESMA LANDRIN, Nicolás, «Un scandale: Franco´s a l’UNESCO: The Franco Dictatorship and the Struggle for International Representation in the Social Science», en Jonvé i Miret, M. y Presas i Puig, A. (eds.), Science, Culture and National Identity in Franco Spain, 1939-159, Palgrave Macmillan, Cham, 2021, pp. 349-369.
SIN AUTOR, «I Coloquio Internacional de Protección Escolar», Enseñanzas Medias, 11, 1957, pp. 65-74.
SIN AUTOR, «Plan 1967-68 de Protección Escolar», Revista de Educación, 193, 1967, pp. 70-73.
TENA ARTIGAS, Joaquín, «Los estudiantes de Madrid. Sobrevisión por muestreo en la Universidad», Revista de Educación, 12, 1953a, pp. 28-56.
TENA ARTIGAS, Joaquín, «Los estudiantes de Madrid. Sobrevisión por muestreo en la Universidad (II)», Revista de Educación, 13, 1953b, pp. 124-146.
TENA ARTIGAS, Joaquín y FRAGA IRIBARNE, Manuel, «Una encuesta a los estudiantes universitarios de Madrid», Revista Internacional de Sociología, 28, 1949, pp. 5-45.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors publishing in the journal Historia Contemporánea agree to the following terms:
- Authors retain full copyright of their papers, but also grant copyright to the academic publisher (UPV/EHU Press) for the purposes of copyright management, vigilance and protection.
- Papers are by default published with a non-restrictive Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0. You are free to: Share, copy and redistribute the material in any medium or format. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- If an author requires a more restricted CC license (e.g. CC-BY-SA), this can be provided by contacting our publisher at: publications@ehu.eus
- In particular, and without having to request additional permission, CC BY-NC-ND licensed papers can be deposited in institutional repositories and academic web sites.
- Postprints (i.e. accepted but non-edited versions of the manuscript) can also be pre-published online, providing acknowledgement of authorship and source is specified as above.
For non-standard uses of papers or materials published in Historia Contemporánea, please contact our publisher UPV/EHU Press at: publications@ehu.eus
https://orcid.org/0000-0001-9817-9317