Lifelong learning as a tool for adapting to digitalisation: myth or reality?
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The emergence of Industry 4.0 and the rapid advance of new technologies in the workplace mean that lifelong learning is seen as an essential tool for maintaining, expanding and improving the skills of the workforce. Although the gender digital divide has narrowed in recent years, there is still a significant gap between men and women in terms of the most sophisticated and advanced digital skills (such as programming) and the number of ICT professionals. At the same time, an inclusive society requires that there are no imbalances based on age, territory, or disability in terms of the skills needed to adapt and excel in the digital economy.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
CALDERÓN, Daniel et al. (2021) Barómetro Jóvenes y Tecnología 2021: Trabajo, estudios y prácticas en la incertidumbre pandémica. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud.
CARRETERO, Stephanie et al. (2017) The Digital Competence Framework for Citizens With eight proficiency levels and examples of use. Luxemburgo: Publications Office of the European Union.
CHUNG, Heejung y VAN DER LIPPE, Tanja (2018) “Flexible Working, Work–Life Balance, and Gender Equality: Introduction”, Social Indicators Research, 151, 365–381.
COMISIÓN EUROPEA (2024a) Digital Decade Country Report 2024: Spain. Disponible en: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/digital-decade-2024-country-reports
COMISIÓN EUROPEA (2024b) Women in Digital Scoreboard. Disponible en: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/news/women-digital-scoreboard-2024
FERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, Roberto (2020) Redes sociales y Derecho del Trabajo. Navarra: Aranzadi.
FUNDACIÓN ADECCO (2024) 10º Informe Tecnología y Discapacidad. Disponible en: https://fundacionadecco.org/notas-de-prensa/informe-tecnologia-discapacidad/
GARCÍA MUÑOZ, Manuel (2019) “Nuevas tecnologías e iniciativas de formación para incrementar las competencias de los trabajadores ocupados”, Revista Internacional y Comparada de Relaciones Laborales y Derecho del Empleo, 1-35.
KÖTTL, Hanna y MANNHEIM, Ittay (2021) Ageism & Digital Technology Policy Measures to Address Ageism as a Barrier to Adoption and Use of Digital Technology. Disponible en: https://euroageism.eu/wp-content/uploads/2022/10/KottlMannheimXuAllenPrevitalli.pdf
LAPRADE, Annette et al. (2019) The enterprise guide to closing the skills gap: strategies for building and maintaining a skilled workforce. Armonk, New York: IBM Corporation.
MACÍAS GARCÍA, María del Carmen (2021) “La formación en competencias digitales como garantía de adaptación al trabajo decente”, CIELO Laboral, 5, 1-3.
MALGESINI, Graciela et al. (2022) Brecha digital, rural y de género. Madrid: EAPN España.
MARTÍNEZ BARROSO, María de los Reyes (2024) “Buenas prácticas de negociación colectiva sobre formación continua de las personas trabajadoras”, CIELO Laboral, 5, 1-4.
MARTÍNEZ BARROSO, María de los Reyes y MEGINO FERNÁNDEZ, Diego (2021) La formación en un mercado laboral tecnificado. Valencia: Tirant lo Blanch.
MONJE GUTIÉRREZ, Luis Miguel (2022) “Diálogo social para promover las competencias digitales y el uso de la realidad virtual”, CIELO Laboral, 1, 1-4.
MORCILLO MORENO, Juana y FAJARDO MARTÍNEZ, Carmen (2022) “Digitalización y empleabilidad: una oportunidad para las personas con discapacidad intelectual”, en Transformación digital para una educación inclusiva: libro de actas, Fundación ONCE, 807-815.
OFICINA ACELERA PYME CANTABRIA (2024) Manual de Transformación Digital y Sostenible de Entornos Rurales. Disponible en: https://oapruralcantabria.es/uploads/MANUAL_TRANSFORMACION_DIGITAL.pdf
ONTSI (2022) Brecha digital de género, Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital. Disponible en: https://www.ontsi.es/es/publicaciones/brecha-digital-de-genero-2022
ONTSI (2023) Brecha digital de género, Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital. Disponible en: https://www.ontsi.es/es/publicaciones/brecha-digital-de-genero-2023
ONTSI (2024) Competencias digitales, Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital. Disponible en: https://www.ontsi.es/sites/ontsi/files/2024-08/Competencias-Digitales-23.pdf
RAMÍREZ BANDERA, Cristina (2023) “La brecha de género en los empleos relacionados con disciplinas STEM: causas, consecuencias y propuestas de solución”, Revista Crítica de Relaciones de Trabajo, Laborum, 9, 93-115.
RODRÍGUEZ CONTRERAS, Ricardo et al. (2024) “El reto de mantener a los trabajadores mayores en el mercado de trabajo europeo”, Cuadernos del Mercado de Trabajo, 11, 1-24.
ROSALES, Andrea y SVENSSON, Jakob (2021) “Perceptions of age in contemporary tech”, Nordicom Review, 1, 79-91.
SÁINZ, Milagros et al. (2020) Mujeres y digitalización. De las brechas a los algoritmos, Madrid: Instituto de la Mujer y Ministerio de Igualdad.
SERRANO, Arturo y MARTÍNEZ, Evelio (2003) La Brecha Digital: Mitos y Realidades, México: UABC.
UNESCO (2019a) Descifrar el código: la educación de las niñas y las mujeres en ciencias, tecnología, ingeniería y matemáticas. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366649
UNESCO (2019b) I’d flush if I could. Closing the gender divide in digital skills through education. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000367416.page=1.
VICO BOSCH, Alba y REBOLLO CATALÁN, Ángeles (2018) “Incidencia de las políticas de inclusión digital en el uso de las redes sociales de mujeres de entorno rural”, Revista Prisma Social, 21, 263-281.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal "Lan Harremanak" do so in agreement with the following terms:
1. Authors retain the copyright of their papers. while ceding to the journal "Lan Harremanak" the right to the first publication of their article.
2. The publisher UPV/EHU Press is a joint copyright holder, in order to protect the legitimate use of the published paper and compliance with CC terms.
3. Published papers are subject to a Creative Commons CC-BY license (unless stated otherwise) which permits third parties to share the paper, on the condition that the author and source are specified when material is reproduced.
4. Authors can enter into other non-exclusive license agreements regarding the published version of their work (e.g. depositing it in an institutional repository or re-publishing it as a monographic volume), providing the author and source are given appropriate credit.
5. Dissemination of submitted articles via Internet is both allowed and recommended (e.g. in institutional repositories and/or on the researcher's web page), both before and during the process of submission, since this can lead to interesting dialogues and also increase citations to the eventual publication.