Cannabis news frames in the spanish press. Applicattion of the theory of framing

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 21-07-2015
Carlos A. Ballesteros José Luis Dader Carlos Muñiz

Abstract

The news frames used by the Spanish press to inform about the cannabis present a fixed role-casting where each actor plays almost always the same action, that is assessed almost always in the same way. This role-casting works in favor of certain news sources and actors (the Police, the Law, politicians) who are used to give a possitive image of themselves, whilst other actors (cannabis consumers) are only used to give a negative image of themselves. Besides, individuals were responsible for causing the problems about cannabis, whereas the institutions had the responsability for solving them.

How to Cite

Ballesteros, C. A., Dader, J. L., & Muñiz, C. (2015). Cannabis news frames in the spanish press. Applicattion of the theory of framing. ZER - Journal of Communication Studies, 20(38). https://doi.org/10.1387/zer.14782
Abstract 828 | PDF (Español) Downloads 377

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
ACEVEDO, B. (2007). Creating the cannabis user. A post-structuralist analysis of the re-classification of cannabis in the United Kingdom (2004-2005). En: International Journal of Drug Policy, vol. 18, pp. 177-186. [http://www.oregon.gov/pharmacy/Imports/Marijuana/StaffReview/CreatingTheCannabisUserAPost-structuralistAnalysisofReclassificatnofCannabisintheUK.pdf] 21/04/2015.

BALLESTEROS, C. (2014). El enmarcado informativo del cannabis: un estudio cuantitativo exploratorio desde la teoría del framing. En: Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social "Disertaciones", vol. 7, nº 1, pp. 67-103. [http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/Disertaciones/article/view/4526/4636] 21/04/2015.

BECOÑA, Elizondo (2002). Bases científicas de la prevención de drogodependencias. Madrid: Ministerio del Interior. Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas.

BOBES, Julio; CALAFAT Amador (eds.) (2000). Monografía Cannabis. En: Adicciones, vol. 12, nº 2. [http://www.mir.es/pnd/ observa/pdf/ cannabis.pdf] 3/12/2007.

D'ANGELO, Paul (2002). News framing as a multiparadigmatic research program: A response to Entman. En: Journal of Communication, vol. 52, nº 4, pp. 870-886.

DADER, José Luis (1990a). La canalización o fijación de la "agenda" por los medios. En: MUÑOZ, Alonso et al. Opinión pública y Comunicación política. Madrid: Eudema, pp. 294-318.

DADER, José Luis (1990b). Las provincias periodísticas de la realidad. En: Comunicación y Sociedad, vol. 3, nº 1 y 2, pp. 85-134.

DE VREESE, Claes H. (2004). The effects of frames in political televisión news on issue interpretation and frame salience. En: Journalism & Mass Communication Quarterly, vol. 81, nº 1, pp. 36-52.

DUDO, Anthony D., DAHLSTROM, Michael F.; BROSSARD, Dominique (2009). Reporting a potencial pandemic. A risk-related assessment of avian influenza coverage in US newspaper. En: Science Communication, vol. 28, nº 4, pp. 429-454.

ENTMAN, Robert M. (1991). Framing US coverage of international news: Contrasts in narratives of the KAL and Iran Air incidents. En: Journal of Communication, 42, vol. 4, pp. 6-27.

ENTMAN, Robert M. (1993). Framing: toward clarification of a fractured paradigm. En: Journal of Communication, vol. 43, nº 4, pp.51-58.

EUROPEAN COMMISSION (2002). Attitudes and opinions of young people in the European Union on Drugs. Special Eurobarometer n. 172. [http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ ebs_172_en.pdf] 26/03/2006.

FAPE (1993). Código Deontológico. Sevilla: Federación de Asociaciones de la Prensa de España.

FROJAN, María J. et al. (1993). La imagen de la droga en la prensa española. Un análisis de la información publicada entre 1988 y 1992. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.

GARCÍA, Begoña; MENOR Juan; PERALES, Alejandro (1987). La imagen de la droga en la prensa española. Madrid: Plan Nacional sobre Drogas.

GEC (2004). Informe sobre el cánnabis 2004: Análisis de situación y propuestas de actuación. Madrid: Grupo de Estudios sobre el Cánnabis.

GOFFMAN, Ervin (1974). Frame Analysis. An Essay on the Organization of Experience. New York: Harper Colophon.

GUTIÉRREZ COBA, Liliana (2001). Temas de interés para los periódicos de prestigio. El caso de El País (España) y El Espectador (Colombia). En: Zer, vol. 10, pp. 131-158. [http://dspace.unav.es/dspace/ bitstream/ 10171/16976/1/ZER%20100002.pdf] 8/10/2007.

HAINES-SAAH, R. et al. (2013). The privileged normalization of marijuana use - an analysis of Canadian newspaper reporting, 1997-2007. En: Critical Public Health, [http://dx.doi.org/10.1080/09581596.2013.771812] 20/04/2015.

IGARTUA, Juan José; MUÑIZ, Carlos; CHENG, Lifen (2005). "La inmigración en la prensa española. Aportaciones empíricas y metodológicas desde la teoría del encuadre noticioso". Migraciones, 17, pp. 143-181.

IGARTUA, Juan José (2006a). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch.

KIOUSIS, Spiro; BANTIMAROUDIS, Philemon; BAN, Hyun (1999). Candidate image attributes. Experiments on the substantive dimension of second level Agenda-Setting. En: Communication Research, vol. 26, pp. 414-428.

LENTON, Simon (2004). Pot, Politics and the Press Reflections on Cannabis Law Reform in Western Australia. En: Drug and Alcohol Review, vol. 23, nº 2, pp. 223-233.

MACBRIDE, Sean (1988). Un solo mundo, voces múltiples. Comunicación e información en nuestro tiempo. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

MCCOMBS, Maxwell; EVATT, Dixie (1995). Los temas y los aspectos: Explorando una nueva dimensión de la agenda setting. En: Comunicación y Sociedad, vol. 8, nº 1, pp. 7-32.

MCCOMBS, Maxwell; LÓPEZ-ESCOBAR, Esteban; LLAMAS, Juan Pablo (2000). Setting the Agenda of Attributes in the 1996 Spanish General Election. En: Journal of Communication, vol. 50, pp. 77-81.

MCCOMBS, Maxwell (ed.) (2006). Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento (v.o. 2004). Barcelona: Paidós.

MARKEZ, Iñaki et al. (2002). Cannabis: de la salud y del derecho. Acerca de los usos, normativas, estudios e iniciativas para su normalización. Donostia - San Sebastián: Observatorio Vasco de Drogodependencias. Servicio Central de Publicaciones del Gobierno vasco.

MARTÍNEZ, María José (2000). El discurso social sobre drogas. Tesis Doctoral. Facultad de Psicología, Universidad de Murcia.

NEUENDORF, Kimberly A. (2002). The Content Analysis Guidebook. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

PLAN NACIONAL SOBRE DROGAS (2009). Informe 2009 del Observatorio Español sobre Drogas. [http://www.pnsd.msc.es/ Categoria2/observa/pdf/oed-2009.pdf] 9/05/2011.
POSTEL-VINAY, Olivier (2003). El cannabis, un debate social. En: Mundo Científico, junio 2003, pp. 40-47.

REKALDE, Ángel; ROMANÍ, Oriol (2002). Los medios de comunicación social ante el fenómeno de las drogas: un análisis crítico. San Sebastián: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.

SCHEUFELE, Dietram A. (1999). Framing as a theory of media effects. En: Journal of Communication, vol. 49, nº 1, pp. 103-122.

SEMETKO, Holli A.; VALKENBURG, Patti M. (2000). Framing European Politics: A content analysis of press and television News. En: Journal of Communication, spring 2000, pp. 91-109.

SZNITMAN, Sharon R.; LEWIS, Nehama (2015). Is Cannabis an Illicit Drug or a Medicine? A Quantitative Framing Analysis of Israeli Newspaper Coverage. En: International Journal of Drug Policy, vol 26, nº 5, pp 446-452.

TANKARD, James W. et al. (1991). Media Frames: Approaches to Conceptualization and Measurement. Boston: Association for Education in Journalism and Mass Communication.

VICENTE, Miguel; LÓPEZ, Pablo (2009). Resultados actuales de la investigación sobre framing: sólido avance internacional y arranque de la especialidad en España. En: Zer, vol. 14, nº 26, pp. 13-34.

VV.AA. (2000). Medios de comunicación y drogodependencias. Actuar es posible. Madrid: Plan Nacional sobre Drogas.

WEAVER, David H. (ed.) (1997). Communication and Democracy. Exploring the Intellectual Frontiers. En: Agenda-Setting Theory, pp.115-136.

WEAVER, David H. (2007). Thoughts on agenda setting, framing and priming. En: Journal of Communication, vol. 57, nº 1, pp. 142-147.
Section
Articles