From film criticism and reflective practice to film practice. Film-related writing for training professional filmmakers under the Franco regime

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 21-07-2015
Jorge Nieto Ferrando

Abstract

This article aims to delve into the prior practices of film-related writing by certain directors who became acquainted with professional film directing in Spain between 1939 and 1971, dates corresponding to the end of the Spanish Civil War and the demise of the magazine  Nuestro Cine, respectively. The hypothesis governing these pages is the difficulty to achieve the assumptions regarding nature – what it is and what it should be – and film functions which pose the critical paradigms which support the value exercise of the criticism. Many of the texts mentioned here deal exclusively with some of the more representative paradigms of their time, and some first films of their authors seek to personify them in the film scene.

How to Cite

Nieto Ferrando, J. (2015). From film criticism and reflective practice to film practice. Film-related writing for training professional filmmakers under the Franco regime. ZER - Journal of Communication Studies, 20(38). https://doi.org/10.1387/zer.14786
Abstract 276 | PDF (Español) Downloads 432

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
ACERETE, Julio C. (1967). El cine después de Brecht. En: Nuestro Cine, nº 59, pp. 39-48.

ALONSO BARAHONA, Fernando (2004). Rafael Gil. Escritor de cine. Madrid: Egeda.

AMO, Antonio del (1945). El problema de los nuevos directores de cine. En: Imágenes, nº 8, pp. 8-9.

AMO, Antonio del (1946a). El drama cotidiano en el cine español. En: Imágenes, nº 14, p. 5

AMO, Antonio del (1946b). Cine español. Una generación de directores. En: Imágenes, nº 20, pp. 4-5

AMO, Antonio del (1947a). Necesidad de un cine de aventuras que sirva de escuela para abordar el gran cine humano y realista. En: Imágenes, nº 23, pp. 4-5.

AMO, Antonio del (1947b). Cine telúrico y cine boluda. En: Imágenes, nº 24, pp. 4-5.

ARANZUBIA, Asier (2007a). Carlos Serrano de Osma. Historia de una obsesión. Madrid: Filmoteca Española.

ARANZUBIA, Asier (2007b). Osadía formal en tiempos de autarquía. El cine telúrico de Carlos Serrano de Osma en la década de los cuarenta. En: Archivos de la Filmoteca, nº 56, pp. 97-103.

ARISTARCO, Guido (1961a). Las 4 fases del cine italiano de posguerra. En: Nuestro Cine, nº 4, 27-33.

ARISTARCO, Guido (1961b). Rocco: Del neorrealismo al realismo crítico. En: Nuestro Cine, nº 5, pp. 23-26.

AROCENA, Carmen (1996). Víctor Erice. Madrid: Cátedra, 1996.

BARDEM, Juan Antonio (1949a). Nuestra abuelita Frank Capra. En: La Hora, II época, nº 27, p. 10.

BARDEM, Juan Antonio (1949b). Sciuscià. Una juventud perdida. En: La Hora, II época, nº 32, p. 6.

BARDEM, Juan Antonio (1949c). "La crisis del cinema americano. En: La Hora, II época, nº 36 y 39, p. 10.

BARDEM, Juan Antonio (1956). ¿Para qué sirve un film? En: Cinema Universitario, nº 4, pp. 24-25.

BILBATÚA, Miguel (1966). Juguetes rotos, la mejor película de Summers. En: Nuestro Cine, 53, pp. 4-8.

BRAGULAT, Ana Maria (1992). Mateo Santos i la generació de Popular Films. En: Cinematògraf, segunda época, nº 1, pp. 121-141.

BRECHT, Bertolt (1973). El compromiso en literatura y arte. Barcelona: Península

CASTRO DE PAZ, José Luis (2002). Un cinema herido. Los turbios años cuarenta en el cine español (1939-1950). Barcelona: Paidós.

CASTRO DE PAZ, José Luis (2012). Sombras desoladas. Costumbrismo, humor, melancolía y reflexividad en el cine español de los años cuarenta. Santander: Shangrila.

CERÓN, Juan Francisco (1995). Notas sobre el pensamiento cinematográfico de Juan Antonio Bardem (1949-1956). En: PÉREZ PERUCHA, Julio (coord.). De Dalí a Hitchcock. Los caminos en el cine. V Congreso de la Asociación Española de Historiadores del Cine. La Coruña: Centro Galego de Artes da Imaxe-Xunta de Galicia/A.E.H.C, pp. 313-322.

CERÓN, Juan Francisco (2004). Militancia y posibilismo. En: CASTRO DE PAZ, José Luis; PÉREZ PERUCHA, Julio (coords.). El cine a codazos. Juan Antonio Bardem, Ourense: Festival Internacional de Cine Independiente de Ourense, pp. 23-31.

CERÓN, Juan Francisco (1998). El cine de Juan Antonio Bardem. Murcia: Universidad de Murcia.

COIRA, Pepe (2004). Antonio Román. Un cineasta de posguerra. Madrid: Editorial Complutense.

ECEIZA, Antxon (1963a). A propósito de Salvatore Giuliano. En: Nuestro Cine, nº 19, pp. 14-20.

ECEIZA, Antxon (1963b). Río Grande, de John Ford. En: Nuestro Cine, nº 22, p. 66.

ECEIZA, Antxon (2002). ¿Nos repugna John Ford? En: Nosferatu, nº 40, pp. 65-71.

EGEA, José Luis (1962). Entre el neorrealismo y el futuro (notas sobre el joven cine italiano). En: Nuestro Cine, nº 8, pp. 9-16.

ERICE, Víctor (1963). Eclipse en las conciencias. En: Nuestro Cine, nº 18, pp. 8-12.

ERICE, Víctor (1964a). La herencia del didactismo. En: Nuestro Cine, nº 29, pp. 4-12.

ERICE, Víctor (1964b). Entre la historia y el sueño (Visconti y El Gatopardo). En: Nuestro Cine, nº 26, pp. 13-25.

ERICE, Víctor (1964c). Realismo y coexistencia. En: Nuestro Cine, nº 27, 21-25.

ERICE, Víctor (1965a). Itinerario de Kenji Mizoguchi. En: Nuestro Cine, nº 37, pp. 15-28.

ERICE, Víctor (1965b). La pasión del poeta. En: Nuestro Cine, nº 46, pp. 28-32.

ERICE, Víctor (1967). "La aventura secreta de Josef von Sternberg". Nuestro Cine, nº 58, pp. 16-28.

ERICE, Víctor, Egea, José Luis, Guerín, Claudio (1969). A propósito de Los desafíos. En: Nuestro Cine, nº 87, pp. 44-51.

FERNÁNDEZ-SANTOS, Ángel (1967). Encuesta sobre el Nuevo Cine Español. En: Nuestro Cine, nº 60, 16-21.

GARCÍA DE DUEÑAS, Jesús (1964). Cine 1963. Un año de cine español. En: Nuestro Cine, nº 27, pp. 4-13.

GARCÍA DE DUEÑAS, Jesús (1965). El ciclo de terror. Entre el mito y la realidad. En: Nuestro Cine, nº 43, pp. 28-34.

GONZÁLEZ REQUENA, Jesús (1988). Apuntes para una historia de lo rural en el cine español. En El campo en el cine español. Madrid: Banco de Crédito Agrícola.

GUBERN, Román (1963). ¿Qué es el realismo cinematográfico? En: Nuestro Cine, nº 19, pp. 4-13.

HEREDERO, Carlos F.; MONTERDE, José Enrique (eds.) (2003). Los "nuevos cines" en España. Ilusiones y desencantos de los sesenta. Valencia: Ediciones de la Filmoteca.

LÓPEZ CLEMENTE, José (1945). Poesía en el cine documental. En: Cine Experimental, nº 3, pp. 151-156.

LÓPEZ CLEMENTE, José (1946a). Teoría del documental. En: Cine Experimental, nº 9, pp. 108-110.

LÓPEZ CLEMENTE, José (1946b). Principios técnicos del documental. Cine Experimental, nº 11, pp. 212-214.

LÓPEZ PACHECO, Jesús (1958). Realismo sin realidad. Acento Cultural, nº 1, pp. 5-7.

LÓPEZ SALINAS, Armando (1962). Por una crítica objetiva. Nuestro Cine, nº 9, pp. 12-15.

MARTÍN PATINO, Basilio (1956a). Cromos para mayores. En: La Hora (tercera época), nº 17.

MARTÍN PATINO, Basilio (1956b). Nuestros escritores en el cine. En: La Hora (tercera época), nº 18.

MARTÍN PATINO, Basilio (1956c). ¿Generación neorrealista? En: La Hora (tercera época), nº 19.

MARTÍN PATINO, Basilio (1956d). Cine documento. En: La Hora, III época, nº 20.

MARTÍN PATINO, Basilio (1956e). Cine simpático. En: La Hora, III época, nº 21, p. 21.

MAS GUINDAL, Antonio (1942). Boda en el infierno. En: Primer Plano, nº 87.

MONLEÓN, José (1966). Eceiza y los problemas del nuevo realismo. En: Nuestro Cine, nº 51, pp. 33-38.

MUÑOZ SUAY, Ricardo (1954). Nuestro cine necesita: Verismo. En: Índice, nº 72.

PÉREZ PERUCHA, Julio (1983). El cinema de Carlos Serrando de Osma. Valladolid: Semana Internacional del Cine de Valladolid.

ROMAGUERA I RAMIÓ, Joaquim (1991): La revista Cine Experimental (Madrid, 1944-1946). En: Actas del III Congreso de la AEHC. San Sebastián: Filmoteca Vasca, 51-82.

ROMÁN, Antonio (1938a). Cuando España vuelva a hacer cinema. En: Radiocinema, nº 9.

ROMÁN, Antonio (1938b). Olympia. Film alemán de la olimpiada de 1936 realizado por Leni Riefenstahl". En: Radiocinema, nº 13.

ROMÁN, Antonio (1938c). Elogio y destino del cine revolucionario. En: Radiocinema, nº 19.

SAN MIGUEL, Santiago (1962a). Posibilidades de un realismo cinematográfico español. En: Nuestro Cine, nº 12, pp. 1-5.

SAN MIGUEL, Santiago (1962b). Cuatro notas a Los golfos. En: Nuestro Cine, nº 13, pp. 5-9.

SAN MIGUEL, Santiago (1962c). El cine español y su nueva etapa. En: Nuestro Cine, nº 15, pp. 2-7.

SAN MIGUEL, Santiago (1964). Notas sobre el nuevo realismo italiano. Nuestro Cine, nº 27, pp. 14-20.

SANTOS FONTENLA, César (1964). Contradicciones. Notas, 1964, en torno a la vigencia de Bardem. En: Nuestro Cine, nº 29, pp. 13-18.

UTRERA, Rafael (1991). Claudio Guerín Hill. Obra Audiovisual. Sevilla: Universidad de Sevilla.

ZUNZUNEGUI, Santos (1994). Paisajes de la forma. Cátedra: Madrid.

ZUNZUNEGUI, Santos (2005). Los Felices sesenta. Aventuras y desventuras del cine español (1959-1971). Barcelona: Paidós.
Section
Articles