Affective responses toward fiction television series. The case of Velvet
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
09-12-2015
Cristina Etayo
Abstract
The high production costs for most television fiction series means that they must draw a significant audience from the very beginning. It is very important that the audience enjoy the series. However, what factors have a bearing on audience enjoyment? The purpose of this paper is to identify the affective reactions of viewers that may have an impact on their evaluation of a given series. It also examines whether there are differences among viewers depending on their sociodemographic characteristics (sex, age, television consumption habits and genre preferences). The study was conducted for Velvet by conducting personal interviews with 375 viewers of the show.
How to Cite
Etayo, C. (2015). Affective responses toward fiction television series. The case of Velvet. ZER - Journal of Communication Studies, 20(39). https://doi.org/10.1387/zer.15535
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
References
ALVAREZ MONZONCILLO, José María; LÓPEZ VILLANUEVA, Javier (1999). La producción de ficción en España: Un cambio de ciclo. En: Zer, 7(4), pp. 65-87.
COHEN, Jonathan (2001). Defining identification: a theoretical look at the identification of audiences with media characters. En: Mass Communication and Society, vol. 4(3), pp. 245-264.
COSTA SÁNCHEZ, Carmen; PIÑEIRO OTERO, Teresa (2012). Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmedia. El caso de Águila Roja (RTVE). Icono14 10(2), pp. 6-28.
DE BENS, Els; DE SMAELE, Hedwig (2001). The Inflow of American Television Fiction on European Broadcasting Channels Revisited. En: Journal of Communication, vol. 16 (1), pp. 51-76.
DIEGO, Patricia; ETAYO, Cristina; PARDO, Alejandro (2011). La percepción sobre la calidad de las series televisivas en España: Contraste entre el público y los profesionales. En: Zer, 31, pp. 69-88.
DE RIVAROLA, Susana Reisz (2013). Ficcionalidad, referencia, tipos de ficción literaria. En: Lexis, vol. 3(2), pp. 99-170.
DE WIED, Minet; ZILLMANN, Dolf; ORDMAN, Virginia (1994). The rol of empathic distress in the enjoyement of cinematic tragedy. En: Poetics, vol. 23, pp. 91-1006.
ETAYO-PÉREZ, Cristina (2015). Creencias sobre series de ficción televisiva: el caso de Velvet. En: Doxa Comunicación, 20. pp. 89-118.
FISHBEIN, Martin; AJZEN, Icek (1975). Attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley.
GARCÍA DE CASTRO, Mario (2007). Los movimientos de renovación en las series televisivas españolas. En: Comunicar, 30, pp.147-153.
GARCÍA DE CASTRO, Mario (2002). La ficción televisiva popular. Una evolución de las series de televisión españolas. Barcelona, Gedisa.
GONZÁLEZ ALDEA, Patricia; LÓPEZ VIDALES, Nereida (2011). La generación digital ante un nuevo modelo de televisión: contenidos y soportes preferidos. En: Anàlisi, 44, pp. 31-48.
HERNÁNDEZ-GARCÍA, Paula; RUIZ-MUÑOZ, María Jesús; SIMELIO-SOLÀ, Nuria (2013). Propuesta metodológica para el análisis de la ficción televisiva 2.0. En: Palabra Clave, 16(2), pp. 449-469.
IGARTUA, Juan José; ACOSTA, Tania; FRUTOS, Francisco J. (2013). Recepción e impacto del drama cinematográfico: el papel de la identificación con los personajes y la empatía. En: Global Media Journal México, vol. 6(11).
IGARTUA, Juan José; MÚÑIZ, Carlos (2008). Identificación con los personajes y disfrute ante largometrajes de ficción. Una investigación empírica. En: Comunicación y Sociedad, vol. 21(1), pp. 25-52.
IGARTUA, Juan José; PÁEZ, Darío (1998). Validez y fiabilidad de una escala de empatía e identificación con los personajes. En: Psicothema, vol. 10(2), pp.423-436.
IGARTUA, Juan José; ADRIÁN, José Antonio; PAEZ, Darío. (1994). Música, imagen y emoción: una perspectiva vigotskiana. En: Psicothema, 6(3), 347-356.
KOTSCH, William E.; GERBING, David W.; SCHWARZ, Lynne. E. (1982). The construct validity of the Differential Emotions Scale as adapted for children and adolescents. En: IZARD, C. (ed.), Measuring emotions in infants and children. Cambridge: Cambridge University Press.
LACALLE, Charo (2014). Jóvenes y ficción televisiva: Construcción de identidad y transmedialidad. Editorial UOC.
LARSEN, Steen F.; LASZLO, JÃ nos (1990). Cultural-historical knowledge and personal experience in appreciation of literature. En: European Journal of Social Psychology, vol. 20, pp. 425-440.
LIEBES, Tamar; KATZ, Elihu (1986). Patterns of involvement in television fiction: a comparative analysis. En: European Journal of Communication, vol. 1, pp.151-171.
OATLEY, Keith (1999). Meeting of minds: dialogue, sympathy and identification in reading fiction. En: Poetics, vol. 26, pp. 439-454.
OLIVER, Mary Beth (1993). Exploring the paradox of the enjoyment of sad films. En: Human Communication Research, vol. 19(3), pp.315-342.
OLIVER, Mary Beth (2003). Mood management and selective exposure", en BRYANT, J., ROSKOS-EWOLSEN, D. Y CANTOR, J. (eds.), Communication and emotion. Essays in honor of Dolf Zillman, Lawrence Erlbaum Associates, pp. 85-106.
PACKER, Mark (1989). Dissolving the paradox of tragedy. En: The Journal of Aesthetics and Art Criticism, vol. 47(3), pp.211-219.
PADILLA CASTILLO, Graciela (2012). Renacer histórico de la ficción histórica. En: Ficcionando: series de televisión a la española, pp. 39-54.
PACHECO BARRIO, Manuel A. (2009). La reciente historia de España en la ficción televisiva; The Recent History of Spain in Television Fiction. En: Mediaciones sociales, vol. 4, pp. 225-246.
PETTY, Richard E.; CACIOPPO, John T. (1996). Attitudes and persuasion: Classic and contemporary approaches. Boulder, Co. Westview Press.
SIMONS, Nele (2013). Watching TV fiction in the age of digitization: A study into the viewing practices of engaged TV fiction viewers. En: International Journal of Digital Television, vol. 4(29), pp. 177-191.
VORDERER, Peter (1993). Audience involvement and program loyalty. En: Poetics, vol. 22, pp. 89-98.
VORDERER, Peter; KLIMMT, Christoph; RITTERFELD, Ute (2004). Enjoyment, at the heart of media entertainment. En: Communication Theory, vol.14(4), pp. 388-408.
COHEN, Jonathan (2001). Defining identification: a theoretical look at the identification of audiences with media characters. En: Mass Communication and Society, vol. 4(3), pp. 245-264.
COSTA SÁNCHEZ, Carmen; PIÑEIRO OTERO, Teresa (2012). Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmedia. El caso de Águila Roja (RTVE). Icono14 10(2), pp. 6-28.
DE BENS, Els; DE SMAELE, Hedwig (2001). The Inflow of American Television Fiction on European Broadcasting Channels Revisited. En: Journal of Communication, vol. 16 (1), pp. 51-76.
DIEGO, Patricia; ETAYO, Cristina; PARDO, Alejandro (2011). La percepción sobre la calidad de las series televisivas en España: Contraste entre el público y los profesionales. En: Zer, 31, pp. 69-88.
DE RIVAROLA, Susana Reisz (2013). Ficcionalidad, referencia, tipos de ficción literaria. En: Lexis, vol. 3(2), pp. 99-170.
DE WIED, Minet; ZILLMANN, Dolf; ORDMAN, Virginia (1994). The rol of empathic distress in the enjoyement of cinematic tragedy. En: Poetics, vol. 23, pp. 91-1006.
ETAYO-PÉREZ, Cristina (2015). Creencias sobre series de ficción televisiva: el caso de Velvet. En: Doxa Comunicación, 20. pp. 89-118.
FISHBEIN, Martin; AJZEN, Icek (1975). Attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley.
GARCÍA DE CASTRO, Mario (2007). Los movimientos de renovación en las series televisivas españolas. En: Comunicar, 30, pp.147-153.
GARCÍA DE CASTRO, Mario (2002). La ficción televisiva popular. Una evolución de las series de televisión españolas. Barcelona, Gedisa.
GONZÁLEZ ALDEA, Patricia; LÓPEZ VIDALES, Nereida (2011). La generación digital ante un nuevo modelo de televisión: contenidos y soportes preferidos. En: Anàlisi, 44, pp. 31-48.
HERNÁNDEZ-GARCÍA, Paula; RUIZ-MUÑOZ, María Jesús; SIMELIO-SOLÀ, Nuria (2013). Propuesta metodológica para el análisis de la ficción televisiva 2.0. En: Palabra Clave, 16(2), pp. 449-469.
IGARTUA, Juan José; ACOSTA, Tania; FRUTOS, Francisco J. (2013). Recepción e impacto del drama cinematográfico: el papel de la identificación con los personajes y la empatía. En: Global Media Journal México, vol. 6(11).
IGARTUA, Juan José; MÚÑIZ, Carlos (2008). Identificación con los personajes y disfrute ante largometrajes de ficción. Una investigación empírica. En: Comunicación y Sociedad, vol. 21(1), pp. 25-52.
IGARTUA, Juan José; PÁEZ, Darío (1998). Validez y fiabilidad de una escala de empatía e identificación con los personajes. En: Psicothema, vol. 10(2), pp.423-436.
IGARTUA, Juan José; ADRIÁN, José Antonio; PAEZ, Darío. (1994). Música, imagen y emoción: una perspectiva vigotskiana. En: Psicothema, 6(3), 347-356.
KOTSCH, William E.; GERBING, David W.; SCHWARZ, Lynne. E. (1982). The construct validity of the Differential Emotions Scale as adapted for children and adolescents. En: IZARD, C. (ed.), Measuring emotions in infants and children. Cambridge: Cambridge University Press.
LACALLE, Charo (2014). Jóvenes y ficción televisiva: Construcción de identidad y transmedialidad. Editorial UOC.
LARSEN, Steen F.; LASZLO, JÃ nos (1990). Cultural-historical knowledge and personal experience in appreciation of literature. En: European Journal of Social Psychology, vol. 20, pp. 425-440.
LIEBES, Tamar; KATZ, Elihu (1986). Patterns of involvement in television fiction: a comparative analysis. En: European Journal of Communication, vol. 1, pp.151-171.
OATLEY, Keith (1999). Meeting of minds: dialogue, sympathy and identification in reading fiction. En: Poetics, vol. 26, pp. 439-454.
OLIVER, Mary Beth (1993). Exploring the paradox of the enjoyment of sad films. En: Human Communication Research, vol. 19(3), pp.315-342.
OLIVER, Mary Beth (2003). Mood management and selective exposure", en BRYANT, J., ROSKOS-EWOLSEN, D. Y CANTOR, J. (eds.), Communication and emotion. Essays in honor of Dolf Zillman, Lawrence Erlbaum Associates, pp. 85-106.
PACKER, Mark (1989). Dissolving the paradox of tragedy. En: The Journal of Aesthetics and Art Criticism, vol. 47(3), pp.211-219.
PADILLA CASTILLO, Graciela (2012). Renacer histórico de la ficción histórica. En: Ficcionando: series de televisión a la española, pp. 39-54.
PACHECO BARRIO, Manuel A. (2009). La reciente historia de España en la ficción televisiva; The Recent History of Spain in Television Fiction. En: Mediaciones sociales, vol. 4, pp. 225-246.
PETTY, Richard E.; CACIOPPO, John T. (1996). Attitudes and persuasion: Classic and contemporary approaches. Boulder, Co. Westview Press.
SIMONS, Nele (2013). Watching TV fiction in the age of digitization: A study into the viewing practices of engaged TV fiction viewers. En: International Journal of Digital Television, vol. 4(29), pp. 177-191.
VORDERER, Peter (1993). Audience involvement and program loyalty. En: Poetics, vol. 22, pp. 89-98.
VORDERER, Peter; KLIMMT, Christoph; RITTERFELD, Ute (2004). Enjoyment, at the heart of media entertainment. En: Communication Theory, vol.14(4), pp. 388-408.
Issue
Section
Articles
(c) UPV/EHU Press