The standardization of contents in the Spanish private duopoly: Atresmedia and Mediaset

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 30-11-2017

Abstract

This paper presents a comparative analysis between the two most important private platforms on Spanish television. It provides a content analysis of the four principal channels in Atresmedia and the four principal in Mediaset (including generalist and thematic channels) to show that both media groups have very similar scheduling strategies that favors the lack of pluralism on the Spanish media system. It is concluded by the comparison of the figures that this private duopoly has resulted in two media platforms that broadcast nearly similar products.

How to Cite

Medina-Nieto, M. (2017). The standardization of contents in the Spanish private duopoly: Atresmedia and Mediaset. ZER - Journal of Communication Studies, 22(43). https://doi.org/10.1387/zer.17760
Abstract 1260 | PDF (Español) Downloads 1195 HTML (Español) Downloads 317 XML (Español) Downloads 2921

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
Albarram, A. & Dimmick, J. (1996). "Concentration and Economies of Multiformity in the Communications Industries". En: The Journal of Media Economics, 9(4). Lawrence Elrbaum; pp-41-50.

Artero Muñoz, J. P. (2008). El mercado de la televisión en España: oligopolio. Barcelona: Deusto.

Bignell, J. & Orlebar, J. (2005). The Television Handbook. Abingdon, New York: Routledge.

Bustamante, E. (2014): La democratización del sistema cultural y mediático español. En: Chaparo, M. (Ed.): Medios de

Proximidad: Participación social y Políticas Públicas. Girona/Málaga: Luces de Gálibo.

Castro, C. (2002). "La hibridación en el formato y pautas para el análisis de Gran Hermano", En: ZER Revista de Estudios de Comunicación, nº13. Bilbao: UPV/EHU, pp. 45-59. Disponible en http://www.ehu.eus/zer/es/hemeroteca/articulo/La-hibridacin-en-el-formato-y-pautas-para-el-anlisis-de-Gran-Hermano/179, consultado el 07/02/17

Doyle, G. (2002). Media ownership: concentration, convergence and public policy. London: Sage.

Fiske, J. (1997). Television culture. London [etc.]: Routledge.
García Leiva, M.T. (2008): Políticas públicas y televisión digital. El caso de la TDT en España y el Reino Unido. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

García Santamaría, J. V. (2013). "Televisión y concentración en España: el duopolio de Mediaset y Atresmedia Televisión". En: Palabra Clave 16, 16(2), 366–397.

Hallin, D.C. & Mancini, P. (2004): Comparing Media Systems. Three Models of Media and Politics. Cambridge: Cambidge University Press.

Huertas Bailén, A. (2002). La audiencia investigada. Barcelona: Gedisa.

Labio Bernal, A. (2006): Comunicación, periodismo y control informativo. Barcelona: Ánthropos.

Langer, J. (2000). La televisión sensacionalista. Barcelona: Paidós.

McChesney, R. (2002): "Economía Política de los medios y las industrias de la información en un mundo globalizado". En: Vidal
Beneyto, J. (Dir.): La ventana global. Madrid: Taurus.

Mastrini, G. & Becerra, M. (2007). "Presente y tendencias de la concentración de medios en América Latina", En: ZER Revista de Estudios de Comunicación, nº22. Bilbao: UPV/EHU, pp. 15-40. Disponible en http://www.ehu.eus/zer/es/hemeroteca/articulo/Presente-y-tendencias-de-la-concentracin-de-medios-en-Amrica-Latina/307, consultado el 08/03/17.

Mastrini, G. & Becerra, M. (2011). "Estructura, concentración y transformaciones en los medios del Cono Sur Latinoamericano". En: Comunicar 36, XVIII, 51-59.

Ortells Badenes, S. (2011). La consolidación de los programas de infoentretenimiento en el panorama televisivo español. En: Fórum de Recerca 16, 279-291.

Panera Alonso, A. & Bueno Campos, E. (2009). ¿Por qué triunfa la televisión comercial?: la dimensión empresarial de la televisión en España. Madrid/México D.F.: Plaza y Valdés.

Piñuel, J.L. (2002). "Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido". En: Estudios de Sociolingüística 3 (1), 1-42.

Quirós, F. (2005, February 28). España: Concentración acelerada. Le Monde Diplomatique, (3). Retrieved from https://ucm.academia.edu/FERNANDOQUIROS

Ramonet, I. (2000). La golosina visual. Madrid: Debate.

Roiz, M. (2002). La sociedad persuasora: control cultural y comunicación de masas. Barcelona: Paidós.

Sánchez-Tabernero, A. (1993). Concentración de la comunicación en Europa: empresa comercial e interés público. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Centre d'Investigació de la Comunicació.

Sánchez-Tabernero, A. (2008). Los contenidos de los medios de comunicación: calidad, rentabilidad y competencia. Barcelona: Deusto.

Wimmer, R. D. & Dominick, J. R. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación: una introducción a sus métodos. Barcelona: Bosch.
Section
Articles