From politicians to university: an analysis of the debate about the closing of #RTVV on Twitter

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 30-11-2017
Fátima Ramos del Cano
Sonia González-Molina

Abstract

The article analyses the discourse on Twitter of the main actors involved in the closing of "Ràdio Televisió Pública Valenciana" (RTVV). The methodology is based on the content analysis of 1,014 tweets and 904 hashtags published by politicians, journalists, media and Valencian public universities. The aim is to determine the themes and framing functions that they used in their messages about this process. The results show that the most published contents are the informative ones and that each actor seeks to privilege a frame according to their interests.


How to Cite

Ramos del Cano, F., & González-Molina, S. (2017). From politicians to university: an analysis of the debate about the closing of #RTVV on Twitter. ZER - Journal of Communication Studies, 22(43). https://doi.org/10.1387/zer.18291
Abstract 476 | PDF (Español) Downloads 328 HTML (Español) Downloads 119 XML (Español) Downloads 824

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
Albornoz, L. A., y Cañedo Ramos, A. (2015). La reflexión académica sobre la televisión autonómica en España entre la reivindicación de la diversidad y la denuncia por manipulación política. En J. Marzal Felici (coord), Las televisiones públicas autonómicas del siglo XXI: nuevos escenarios tras el cierre de RTVV (pp. 29-53). Valencia: Aldea Global.

Alzamora, G., y Braga, C (2014). Las redes sociales, armas de protesta. Twitter y Facebook en las protestas de movimientos sociales en España y Brasil. En C. Ferré Pavia (ed.), El uso de las redes sociales: ciudadanía, política y comunicación La investigación en España y Brasil (pp.16-28). Bellaterra: Institut de la Comunicació.

Ardévol-Abreu, A. (2015). Framing o teoría del encuadre en comunicación: Orígenes, desarrollo y panorama actual en España. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 423-450. doi: 10.4185/RLCS-2015-1053

Asur, S., Huberman, B., Szabo, G., y Wang, C. (2011). Trends in social media: persistence and decay. 5th International AAAI Conference on Weblogs and Social Media. Recuperado de http://www.hpl.hp.com/research/scl/papers/trends/trendsweb.pdf

Bennet, W. L., y Segerberg, A., (2012). The logic of connective action. Digital media and the personalization of contentious polítics. Information. Comunicación & Society, 15(5), 739-768.

Benford, R. D., y Snow, D. A. (2000). Framing Processes and Social Movements: An Overview and Assessment, Annual Review of Sociology, 26, 611-639.

Benson, R., y Powers, M., (2011). Public Media and Political Independence: Lessons for the Future of Journalism from Around the World. Recuperado de: http://www.savethenews.org/files/public-media-and-political-independence.pdf

Berná Sicilia, C., Pérez Diaz, P. L. y Arroyas Langa, E. (2014). Twitter y la prensa: dos relatos sobre la "Ley Wert". Historia y Comunicación Social, 19, núm. Especial Febrero, 689-704.

Bernal Triviño, A. I., (2015). Tecnología, redes sociales, política y periodismo: ¿Pluralidad informativa o efecto bumerán? Cuadernos.info, 36, 191-205. doi: 10.7764/cdi.36.647

Bruns, A., y Burguess, J., (2012). Researching news discussion on Twitter. Journalism Studies, 13(5-6), 801-814.

Cárcar Benito, J. E. (2015). Las redes y los movimientos sociales ¿una acción colectiva o marketing viral? Icono 14, 13, 125-150.

Carrera Álvarez, P., Sainz de Baranda Andújar, C., Herrero Curiel, E., y Limón Serrano, N., (2012). Journalism and Social Media: How Spanish Journalists Are Using Twitter. Estudios sobre el mensaje periodístico,18(1), 31-53.

Carter, M.; Tsagkias, M., y Weerkamp, W., (2011).Twitter hashtags: Joint Translation and Clustering. En Proceedings of the ACM WebSci'11, June 14-17 2011, pp. 1-3. Koblenz: Germany

Casero-Ripollés, A. y Feenstra, R.A. (2012). The 15-M Movement and the new media: A case study of how new themes were introduced into Spanish political discourse. MIA. Media International Australia, 144, 68-76.

Casero-Ripollés, A., Feenstra, A. y Tormey, S. (2016). Old and New Media Logics in an Electoral Campaign The Case of Podemos and the Two-Way Street Mediatization of Politics. The International Journal of Press/Politics, 1-20. doi: 10.1177/1940161216645340.

Castells, M. (2009). Communication Power. Oxford: Oxford University Press.

Castells, M (2012). Redes de indignación y esperanza: los movimientos sociales en la era de internet. Madrid: Alianza Editorial.

Castells, M. (2014). El poder de las redes. La Vanguardia, dossier 50, pp. 6-13.

Chadwick, A. (2011). The Political Information Cycle in a Hybrid News System: The British Prime Minister in the 'Bullygate'Affair. International Journal of Press/Politics, 16 (1), 3-29.

Dahlberg-Grunberg, M., y Lindgren, S. (2014). Translocal Frame Extension in a Networked Protest: situating the #IdleNoMore. IC-Revista Científica de Comunicación, 11, 49-79.

De Fleur, M., y Ball- Rockeach, S. J. (1993). Teorías de la comunicación de masas. Barcelona: Paidós.

Della Porta, D. (2011). Communication in movement: Social movements as agents of participatory democracy. Information Communication and Society, 14(6), 800-819.

Entman, Robert M. (1993). Framing: Toward Clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51-58.

Fernández Lombao, T., y Campos Freire, F. (2013). La Responsabilidad Social Corporativa en las radio-televisiones públicas de Europa. Cuadernos.info, 33, 145-157.

Flores Vivar, J. (2009). Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en las redes sociales. Comunicar, 17(33), 73-81.

Gans, H. (1980). Deciding what's news. New York: Vintage.

García Santamaría, J. V., y Pérez Serrano, M. J. (2015). Telemadrid: crónica de un déja vu en el contexto de las televisiones públicas autonómicas. En: J. Marzal Felici (coord), Las televisiones públicas autonómicas del siglo XXI: nuevos escenarios tras el cierre de RTVV (pp. 107-126). Valencia: Aldea Global.

Gitlin, T. (1980). The whole world is watching. Mass media in the making and unmaking of the New Left. Berkeley: University of California Press.

Goffman, E. (1974). Frame Analysis. An Essay on the Organization of Experience. Boston: Northeastern University Press.

González-Molina, S. y Ramos del Cano, F. (2015). El cierre de RTVV en las redes sociales: el debate en Twitter a través de sus protagonistas. En J. Marzal Felici (coord), Las televisiones públicas autonómicas del siglo XXI: nuevos escenarios tras el cierre de RTVV (pp. 257-274). Valencia: Aldea Global.

Grossi, G. (1985). Professionalità giornalistica e costruzione sociale della realtà. Problemi dell'informazione, 10(3), 375-388.

Haptom, K., Rainie, L., Lu, W., Dwyer, M., Shin, I., y Purcell, K. (2014). Social media and the spiral of silence. Washington, D.C.: Pew Research. Recuperado de http://www.pewinternet.org/2014/08/26/social-media-and-the-spiral-of-silence/.

Hermida, A. (2010). Twittering the news: The emergence of ambient journalism. Journalism Practice, 4(3), 297-308.

Huberman, B., Romero, D. M., y Wu, F. (2009). Social networks that matter: Twitter under the microscope. First Monday, 14(1).

Instituto Reuters (2016). Digital News Report 2016. Recuperado de http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital-News-Report-2016.pdf

Lazarsfeld, P. F., Bernard Berelson, B., y Gaudet, H. (1944). The Peode's Choice. New York: Duell, Sloan & Pearce.

López Meri, A. (2015). El impacto de Twitter en el periodismo: un estado de la cuestión. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 2(4), 34-41.

McNair, B. (2006). Cultural chaos. Journalism, news and power in a globalised world. London: Routledge.

Micó, J. L y Casero-Ripollés, A. (2013): Political activism online: organization and media relations in the case of 15M in Spain. Information, Communication & Society, 17(7), 858-871.

Miguel de Bustos, J. C., y Casado, M. A. (2012). Televisiones autonómicas: Evolución y crisis del modelo público de proximidad. Barcelona: Gedisa.

Miguel de Bustos, J. C., y Casado, M. A. (2015). La crisis de la radiotelevisión pública autonómica En J. Marzal Felici, J. Izquierdo Castillo, y A. Casero-Ripollés (coords): La crisis de la televisión pública: el caso de RTVV y los retos de una nueva gobernanza (pp. 61-77). Valencia: Aldea Global.

Naaman, M., Becker, H. y Gravano, L. (2011). Hip and trendy: Characterizing emerging trends on Twitter. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(5), 902-918.

Palau-Sampio, D., Carratalá, A., y Valero-Ordaz, L. (2017). Mediatización y encuadres de campaña. Análisis comparado de la información de partidos y medios en las elecciones generales de 2015 en España. El profesional de la información, 26(4), 602-610.

Poell, T. y Borra, E. (2012). Twitter, YouTube, and Flickr as Platforms of Alternative Journalism. The Social Media Account of the 2010 Toronto G20 Protests. Journalism, 13(6), 695-713.

Quintana, Y., y Tascón, M. (2015). De los 'memes' a la construcción de una nueva narrativa. Revista de Pensamiento sobre Comunicación, Tecnología y Sociedad, 100, 52-54.
Section
Articles