Non-fiction transmedia narratives: Case study of Carles Porta's podcast Le llamaban padre
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
17-05-2018
Mariona Visa Barbosa
Teresa Serés Seuma
Abstract
This study of the media diffusion of a pedophile case discovered in 2013 aims to show how the information adopts different formats, such as the essay or the podcast l, and how each one can contribute with specific characteristics to the original story, expanding it. The event was first covered by the local press. Three years later, in 2016, Carles Porta published the essay Le llamaban padre, explained through four points of view. Months later the story was narrated in a podcast, with the protagonists explaining in a serialized and detailed way the situations they lived and the investigation of the case.
How to Cite
Visa Barbosa, M., & Serés Seuma, T. (2018). Non-fiction transmedia narratives: Case study of Carles Porta’s podcast Le llamaban padre. ZER - Journal of Communication Studies, 23(44). https://doi.org/10.1387/zer.18722
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
References
Bateson, G. (1972). The logical categories of learning and communication. Steps to an Ecology of Mind: Collected Essays in Anthropology, Psychiatry, Evolution, and Epistemology, 279-308.
Cantavella, J. (2002). La novela sin ficción: cuando el periodismo y la narrativa se dan la mano. Oviedo: Septem ediciones.
Dann, Lance. (2014) Only half the story: Radio drama, online audio and transmedia storytelling. Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, 12(1-2), 141-154.
Gallego, J. I. (2010). Podcasting. Nuevos modelos de distribución para los contenidos sonoros. Vol. 17. Barcelona: Editorial UOC.
García Marín, D. (2016). Podcasting y transmedia: el transcasting. Trabajo Final de Máster: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Gifreu, A. (2013). El documental interactivo. Evolución, caracterización y perspectivas de desarrollo. Barcelona: Editorial UOC.
González Jiménez, A. P. (2014). Periodismo de sucesos y documental reflexivo: cobertura mediática y puesta en pantalla del Caso Raval. Máster Universitario en Comunicación y Cultura de la Universidad de Sevilla
Irigaray, F., & Lovato, A. (2015). Producciones transmedia de no ficción. Análisis, experiencias y tecnologías. Rosario: Editorial de la Universidad Nacional de Rosario
Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. NYU press.
Larrondo, A. (2016). El relato transmedia y su significación en el periodismo. Una aproximación conceptual y práctica. Trípodos 38, 31-47. Recuperado de http://www.tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/324/137
Linares de Palomar, R.; Neira, E. (2017). Serial, el Programa Radiofónico que Resucitó el Podcasting. Area Abierta, 17(1), 73-82. Recuperado de http://dx.doi.org/10.5209/ARAB.53356
McCombs M. E.; Shaw, D. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public opinion quarterly, 36(2), 176-187.
McHugh, S. (2016). How podcasting is changing the audio storytelling genre. Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, 14(1), 65-82.
Peña, P.; Pascual, A. (2013). Redes sociales en la radio española. Facebook, Twitter y Community Management. Zer. Revista de Estudios de Comunicación, 18(35). Recuperado de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/10677
Ramonet, I; Albiñana, A. (2002). La tiranía de la comunicación. Barcelona: Debate.
Roig, A; San Cornelio, G. (2015). Being Lucky. Transmedia and Co-Creation Practices in Music Video-Clips. International Journal of Transmedia Literacy (IJTL). 1.1 December 2015.
Rost, A., Bernardi, M. T., & Bergero, F. (2016). Periodismo transmedia, la narración distribuida de la noticia. Río Negro, Argentina: Publifadecs.
Salaverría, R.; García-Avilés, J. A. (2008). La convergencia tecnológica en los medios de comunicación: retos para el periodismo. Trípodos, 23, 31-47. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/TRIPODOS/article/viewFile/118910/154114
Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Bilbao: Deusto S.A. Ediciones.
Videla-Rodríguez, J. J., & Piñeiro-Otero, T. (2017). La radio online y offline desde la perspectiva de sus oyentes-usuarios. Hacia un consumo híbrido. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23(2), 1437-1455.
Cantavella, J. (2002). La novela sin ficción: cuando el periodismo y la narrativa se dan la mano. Oviedo: Septem ediciones.
Dann, Lance. (2014) Only half the story: Radio drama, online audio and transmedia storytelling. Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, 12(1-2), 141-154.
Gallego, J. I. (2010). Podcasting. Nuevos modelos de distribución para los contenidos sonoros. Vol. 17. Barcelona: Editorial UOC.
García Marín, D. (2016). Podcasting y transmedia: el transcasting. Trabajo Final de Máster: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Gifreu, A. (2013). El documental interactivo. Evolución, caracterización y perspectivas de desarrollo. Barcelona: Editorial UOC.
González Jiménez, A. P. (2014). Periodismo de sucesos y documental reflexivo: cobertura mediática y puesta en pantalla del Caso Raval. Máster Universitario en Comunicación y Cultura de la Universidad de Sevilla
Irigaray, F., & Lovato, A. (2015). Producciones transmedia de no ficción. Análisis, experiencias y tecnologías. Rosario: Editorial de la Universidad Nacional de Rosario
Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. NYU press.
Larrondo, A. (2016). El relato transmedia y su significación en el periodismo. Una aproximación conceptual y práctica. Trípodos 38, 31-47. Recuperado de http://www.tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/324/137
Linares de Palomar, R.; Neira, E. (2017). Serial, el Programa Radiofónico que Resucitó el Podcasting. Area Abierta, 17(1), 73-82. Recuperado de http://dx.doi.org/10.5209/ARAB.53356
McCombs M. E.; Shaw, D. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public opinion quarterly, 36(2), 176-187.
McHugh, S. (2016). How podcasting is changing the audio storytelling genre. Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, 14(1), 65-82.
Peña, P.; Pascual, A. (2013). Redes sociales en la radio española. Facebook, Twitter y Community Management. Zer. Revista de Estudios de Comunicación, 18(35). Recuperado de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/10677
Ramonet, I; Albiñana, A. (2002). La tiranía de la comunicación. Barcelona: Debate.
Roig, A; San Cornelio, G. (2015). Being Lucky. Transmedia and Co-Creation Practices in Music Video-Clips. International Journal of Transmedia Literacy (IJTL). 1.1 December 2015.
Rost, A., Bernardi, M. T., & Bergero, F. (2016). Periodismo transmedia, la narración distribuida de la noticia. Río Negro, Argentina: Publifadecs.
Salaverría, R.; García-Avilés, J. A. (2008). La convergencia tecnológica en los medios de comunicación: retos para el periodismo. Trípodos, 23, 31-47. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/TRIPODOS/article/viewFile/118910/154114
Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Bilbao: Deusto S.A. Ediciones.
Videla-Rodríguez, J. J., & Piñeiro-Otero, T. (2017). La radio online y offline desde la perspectiva de sus oyentes-usuarios. Hacia un consumo híbrido. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23(2), 1437-1455.
Issue
Section
Articles
(c) UPV/EHU Press