An attempt to export the Japanese market?: Shonen Mangazine
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
30-11-2018
Julio Andrés Gracia Lana
María Abellán Hernández
Abstract
Shonen Mangazine supposed an attempt on the part of the publishing company Planeta to raise a periodical magazine with content solely of Japanese origin. It was based on the rise of Japanese comics in Spain in the decade of the nineties, especially sponsored by successes such as Dragon Ball by Akira Toriyama. The study of the formal and editorial structure, the periodicity and authors included in the magazine, allows us to better understand the history of the comic and the recent eriodical press in Spain.
KEYWORDS: mass culture; cultural studies; industry; media; magazine;
comic.
How to Cite
Gracia Lana, J. A., & Abellán Hernández, M. (2018). An attempt to export the Japanese market?: Shonen Mangazine. ZER - Journal of Communication Studies, 23(45). https://doi.org/10.1387/zer.20126
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
References
Berndt, J. (2008). Considering Manga Discourse. Location, Ambiguity, Historicity. En M. W. MacWilliams (ed.), Japanese visual culture: explorations in the world of manga and anime (pp. 295-310). Armonk (Nueva York): Sharpe.
— (2009). Manga and "Manga": Contemporary Japanese Comics and their Dis/similarities with Hokusai Manga. En A. Jablonski, S. Meyer y K. Morita (eds.), Civilitation of Evolution, Metamorphoses in Japan 1900-2000 (pp. 210-222). Cracovia (Polonia): Manggha/Museum of Japanese Art and Technology.
Bouissou, J-M; Pellitrelli, M; Dolle-Weinkauff, B y Beldi, A. (2010). Manga in Europe: A Short Study of Market and Fandom. En T. Johnson-Woods (ed). Manga. An Anthology of Global and Cultural Perspectives (pp. 253-267). Nueva York: Continuum.
B's Log Cómic (2009). ¿Por qué B's Log?, B's Log Cómic, 1. Barcelona: Planeta, s. p.
Bustamante, E. (2006). Radio y televisión en España. Historia de una asignatura pendiente de la democracia. Barcelona: Gedisa Editorial.
Crespo Ortiz, A. (2010). El cómic español asalta la esfera pública: La revista El Víbora y el Golpe de Estado de 1981. En Zer, 28 (15), 169-179. Recuperado de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/2358/1958.
Díaz de Guereñu, J. M. (2014). Hacia un cómic de autor: A propósito de Arrugas y otras novelas gráficas. Bilbao: Universidad de Deusto.
El Víbora. (1980). Editorial. El Víbora, 5. Barcelona: La Cúpula, 4.
Fusanosuke, N. (2003). Japanese Manga: Its Expression and Popularity. ABD, 34 (1), 3-5.
Guiral, A. (2011). 1970-1995: un reloj atrasado y otro tren perdido. Arbor, 187 (2), 183-208. Doi: 10.3989/arbor.2011.2extran2118.
Recuperado de http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/1376/1385
— (2012). Del tebeo al manga: Una historia de los cómics. Revistas de humor infantiles y juveniles. Barcelona: Panini España
Hernández-Pérez, M. (2017). Manga, anime y videojuegos. Narrativa cross-media japonesa. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Ibáñez, J. L.; Pérez, J. C. y Zalbidea, B. (1999). Televisión y programación infantil en Euskadi. En Zer, 4 (7), s. p. Recuperado de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/17408/15185
Iwabuchi, K. (2002). "Soft" Nationalism and Narcissism: Japanese Popular Culture goes global. En Asian Studies Re-view, 4 (26). 447- 469.
Kinsella, S. (2000). Adult Manga. Culture & Power in contemporary Japanese Society. Londres: Routledge Curzon.
Muñoz, D. y Samaranch, A. (1997). La palabra de la industria. U, el hijo de Urich, 3.Barcelona: Camaleón Ediciones, 20-25.
Pérez, P. (2018). ¿"Solo para adultos"? Del boom al crack. La ficción de género en las revistas españolas de cómic de los ochenta. En G. Vilches (coord.). Del boom al crack. La explosión del cómic adulto en España (1977-1995)(pp. 57-92). Madrid: Diminuta Editorial.
Pons, A. (2011). La industria del cómic en España. Radiografía de ¿un mito o una realidad? Arbor. Ciencia, pensamiento, cultura, 2, Extra, 265-273. Doi: 10.3989/arbor.2011.2extran2123
Quesada de la Cámara, D. y García Alcarria, J. (2008). Generación Dragon Ball. Palma de Mallorca: Dolmen Editorial.
Santiago, J. A. (2012). Generación manga. Auge global del imaginario manga-anime y su repercusión en España. Puertas a la lectura, 24, 10-27.
— (2010). Manga. Del cuadro flotante a la viñeta japonesa. Vigo: Grupo DxS (digital and graphic art research).
— (2007). Palabra vista, imagen leída. Certamen de Arte Gráfico para Jóvenes Creadores, Calcografía Nacional (presentación). Recuperado de
http://www.jsantiago.es/jsantiago/textos_files/Palabra%20vista.%20Imagen%20lei%CC%81da.pdf
Sarto, J. (1995). Shonen Mangazine. Se aproximan cambios. Shonen Mangazine, 16. Barcelona: Planeta, 3.
Sarto, J. (1996). Editorial. Aquí acaba Shonen Mangazine. Shonen Mangazine, 24. Barcelona: Planeta, 3.
Serrano, A. (2012). El manga, 20 años después de la llegada de Dragon Ball.20 minutos. Madrid. Recuperado de
http://www.20minutos.es/noticia/1679290/0/manga/dragon-ball/sonrisa-vampiro/
Shiokawa, K. (1999). Cute but deadly: women and violence in Japanese comics. En J. A. Lent (ed.), Themes and issues in Asian Cartooning. Cute, cheap, mad and sexy (pp. 93-126). Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press.
Shonen Mangazine. (1995). Editorial. En Japón piensan que estamos locos… Shonen Mangazine, 1. Barcelona: Planeta, 3.
— (2009). Manga and "Manga": Contemporary Japanese Comics and their Dis/similarities with Hokusai Manga. En A. Jablonski, S. Meyer y K. Morita (eds.), Civilitation of Evolution, Metamorphoses in Japan 1900-2000 (pp. 210-222). Cracovia (Polonia): Manggha/Museum of Japanese Art and Technology.
Bouissou, J-M; Pellitrelli, M; Dolle-Weinkauff, B y Beldi, A. (2010). Manga in Europe: A Short Study of Market and Fandom. En T. Johnson-Woods (ed). Manga. An Anthology of Global and Cultural Perspectives (pp. 253-267). Nueva York: Continuum.
B's Log Cómic (2009). ¿Por qué B's Log?, B's Log Cómic, 1. Barcelona: Planeta, s. p.
Bustamante, E. (2006). Radio y televisión en España. Historia de una asignatura pendiente de la democracia. Barcelona: Gedisa Editorial.
Crespo Ortiz, A. (2010). El cómic español asalta la esfera pública: La revista El Víbora y el Golpe de Estado de 1981. En Zer, 28 (15), 169-179. Recuperado de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/2358/1958.
Díaz de Guereñu, J. M. (2014). Hacia un cómic de autor: A propósito de Arrugas y otras novelas gráficas. Bilbao: Universidad de Deusto.
El Víbora. (1980). Editorial. El Víbora, 5. Barcelona: La Cúpula, 4.
Fusanosuke, N. (2003). Japanese Manga: Its Expression and Popularity. ABD, 34 (1), 3-5.
Guiral, A. (2011). 1970-1995: un reloj atrasado y otro tren perdido. Arbor, 187 (2), 183-208. Doi: 10.3989/arbor.2011.2extran2118.
Recuperado de http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/1376/1385
— (2012). Del tebeo al manga: Una historia de los cómics. Revistas de humor infantiles y juveniles. Barcelona: Panini España
Hernández-Pérez, M. (2017). Manga, anime y videojuegos. Narrativa cross-media japonesa. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Ibáñez, J. L.; Pérez, J. C. y Zalbidea, B. (1999). Televisión y programación infantil en Euskadi. En Zer, 4 (7), s. p. Recuperado de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/17408/15185
Iwabuchi, K. (2002). "Soft" Nationalism and Narcissism: Japanese Popular Culture goes global. En Asian Studies Re-view, 4 (26). 447- 469.
Kinsella, S. (2000). Adult Manga. Culture & Power in contemporary Japanese Society. Londres: Routledge Curzon.
Muñoz, D. y Samaranch, A. (1997). La palabra de la industria. U, el hijo de Urich, 3.Barcelona: Camaleón Ediciones, 20-25.
Pérez, P. (2018). ¿"Solo para adultos"? Del boom al crack. La ficción de género en las revistas españolas de cómic de los ochenta. En G. Vilches (coord.). Del boom al crack. La explosión del cómic adulto en España (1977-1995)(pp. 57-92). Madrid: Diminuta Editorial.
Pons, A. (2011). La industria del cómic en España. Radiografía de ¿un mito o una realidad? Arbor. Ciencia, pensamiento, cultura, 2, Extra, 265-273. Doi: 10.3989/arbor.2011.2extran2123
Quesada de la Cámara, D. y García Alcarria, J. (2008). Generación Dragon Ball. Palma de Mallorca: Dolmen Editorial.
Santiago, J. A. (2012). Generación manga. Auge global del imaginario manga-anime y su repercusión en España. Puertas a la lectura, 24, 10-27.
— (2010). Manga. Del cuadro flotante a la viñeta japonesa. Vigo: Grupo DxS (digital and graphic art research).
— (2007). Palabra vista, imagen leída. Certamen de Arte Gráfico para Jóvenes Creadores, Calcografía Nacional (presentación). Recuperado de
http://www.jsantiago.es/jsantiago/textos_files/Palabra%20vista.%20Imagen%20lei%CC%81da.pdf
Sarto, J. (1995). Shonen Mangazine. Se aproximan cambios. Shonen Mangazine, 16. Barcelona: Planeta, 3.
Sarto, J. (1996). Editorial. Aquí acaba Shonen Mangazine. Shonen Mangazine, 24. Barcelona: Planeta, 3.
Serrano, A. (2012). El manga, 20 años después de la llegada de Dragon Ball.20 minutos. Madrid. Recuperado de
http://www.20minutos.es/noticia/1679290/0/manga/dragon-ball/sonrisa-vampiro/
Shiokawa, K. (1999). Cute but deadly: women and violence in Japanese comics. En J. A. Lent (ed.), Themes and issues in Asian Cartooning. Cute, cheap, mad and sexy (pp. 93-126). Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press.
Shonen Mangazine. (1995). Editorial. En Japón piensan que estamos locos… Shonen Mangazine, 1. Barcelona: Planeta, 3.
Issue
Section
Articles
(c) UPV/EHU Press