Audiovisual treatment of underage in films that recreate the context of the Franco dictatorship. Study of Spanish cinema in democratic period (1978-2015)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 25-06-2019
María Nieves Corral Rey

Abstract

 Focus of this study has been audiovisual treatment underage character as main role integrated in spanish films realized in the democratic period (1978-2015) and inspired by the context of the Franco dictatorship. For his exploration, we have elaborated a study sheet that covers three dimensions: physical, psychological and sociological. Methodology used has been film analysis, framed in content analysis, and the sample is made up of thirteen films corresponding to the characteristics mentioned above. In addition, we has been observed some narrative points of connection and we have explorated psychology of the characters. Conclusions point to the presence of a series of relevant metaphors, which develop a narrative thread in these characters, as well as the omission of their family roots

 

How to Cite

Corral Rey, M. N. (2019). Audiovisual treatment of underage in films that recreate the context of the Franco dictatorship. Study of Spanish cinema in democratic period (1978-2015). ZER - Journal of Communication Studies, 24(46). https://doi.org/10.1387/zer.20402
Abstract 494 | PDF (Español) Downloads 404

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
Anguera Argilaga, T. (1986). La investigación cualitativa. Educar (10), 23-50.
Asenjo García, F. (1998). Índice del cine español. Madrid: Ediciones JC Monteleón.
Aumont, J. y Michel, M. (1990). Análisis del film. Barcelona: Paidós.
De Felipe Aullé y Gómez, I. (2012). Miedos en transición: el cine fantástico español en los años de plomo», actas del III congrés internacional de la associació espanyola d'investigació de la comunicació (pp. 1-15), (Tarragona, Universitat Rovira i Virgili).
Francia, A. y Mata, J. (1992). Dinámica y técnicas de grupos. Madrid: Editorial CCS.
Galán Fajardo, E. (2007). Fundamentos básicos en la construcción del personaje para medios audiovisuales. Enlaces: Revista del CES Felipe II, (7), 1-11.
Gómez López-Quiñones, A. (2009). Hadas, maquis y niños sin escuela: la infancia romántica y la Guerra Civil en El laberinto del Fauno, Vanderbilt e-Journal of luso-hispanic studies, 5, 73-92.
Jung, C. G. (1964a). Tipos psicológicos I. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
Jung, C. G. (1964b). Tipos psicológicos II. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
Lincoln, Y. S. y Guba, E. (1985). Naturalistic inquirí. Londres: Sage Publications.
McKee, R. (1997). El guion. Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Barcelona: lbaminus.
Martí Saldes, M. (2005). La investigación empírica aplicada a la producción de ficción televisiva: propuesta de metodologías experimentales. Formats: Revista de comunicació audiovisual (4), 1-10.
Martínez-Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa. Principios básicos y algunas controversias. Ciênc. Saúde coletiva, 17 (3), 613-619.
Metz, C. (1972). Ensayos sobre la significación del cine. Buenos Aires: Tiempo contemporáneo.
Miguel Borrás, M., Bermejo Berros, J. y Canga Sosa, M. (2008). (coords.). Siete miradas, una misma luz. Teoría y análisis cinematográfico. Valladolid: Secretariado de Publicaciones e intercambio editorial.
Morgan Forster, E. (1996). Personajes planos y personajes redondos. En Enric Sullà (coord), Teoría de la novela: antología de textos del siglo XX (pp. 35-37). Barcelona: Crítica.
Ocón Domingo, J. (2006). Normativa internacional de protección de la infancia. Cuadernos de trabajo social (19), 113-131.
Pantoja Chaves, A. (2011). El franquismo a través del cine de la transición y la democracia. Un cruce de visiones entre la modernidad y la memoria. O Olho da história (17), 1-14.
Perceval, J. M. y Fornieles Alcaraz, J. (2008). Confucio contra Sócrates: la perversa relación entre la investigación y la acreditación. Anàlisi (36), 213-224.
Sánchez Escalonilla, A. (2001). Estrategias de guion cinematográfico. Barcelona: Ariel.
Sánchez Navarro, J. (2006). Narrativa audiovisual. Barcelona: UOC.
Yela Fernández, O. R. (2013). Infancias vulneradas en las guerras de España y Guatemala. El futuro del pasado (4), 207-226.
Zumalde Arregui, I. (2011). La experiencia fílmica. Cine, pensamiento y emoción. Madrid: Cátedra.
Zumalde Arregui, I. (2013). El laberíntico caso del Fauno. A propósito de la identidad nacional de las películas. ZER Revista de estudios de comunicación, 18 (34), 195-209.

Material audiovisual
¡Arriba Hazaña! (José María Gutiérrez Santos, 1978)
Demonios en el jardín (Manuel Gutiérrez Aragón, 1982)
El florido pensil (Juan José Porto, 2002)
El laberinto del Fauno (Guillermo del Toro, 2006)
El portero (Gonzalo Suárez, 2000)
Eres mi héroe (Antonio Cuadri, 2003)
Gracias por la propina (Francesc Bellmunt, 1997)
Las ratas (Antonio Giménez-Rico, 1997)
Los años oscuros (Arantxa Lazcano, 1993)
Los girasoles ciegos (José Luís Cuerda, 2008)
Silencio roto (Montxo Armendáriz, 2004)
Pájaros de papel (Emilio Aragón, 2010)
Pa negre (Agustí Villaronga, 2010)
Section
Articles