What sounds in Gaztea Irratia. Beginning, evolution and social influence of the Basque public music station

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 28-10-2019
Ion Andoni Del Amo Castro

Abstract

This work explores the transformations and social influence of the public Basque music station Gaztea Irratia, through the combination of observation, context analysis, and qualitative (interviews) and quantitative (audiences) data. The evolution shows how it mediates between the products of the global cultural industry, and the local production and scenes. The change from 2006 towards a commercial radio-formula has been controversial: The legitimating discourses are justified in the increase of the audience; Critics, on the other hand, argue the lack of commitment to the local culture. Social influence, however, appears on the rise, even in the most alternative festive spaces.

KEYWORDS: EITB; Youth; Minority languages; Music; Radio; Basque Country.

How to Cite

Del Amo Castro, I. A. (2019). What sounds in Gaztea Irratia. Beginning, evolution and social influence of the Basque public music station. ZER - Journal of Communication Studies, 24(47). https://doi.org/10.1387/zer.20619
Abstract 607 | PDF (Español) Downloads 1091

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
Alonso, L. E. (2013). La sociohermenéutica como programa de investigación en sociología. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 189 (761). doi: http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2013.761n3003

Amezaga, J. (1995). Herri kultura: Euskal Kultura eta Kultura popularrak. Leioa: UPV-EHU.

Bennett, A. (2011). The post-subcultural turn: some reflections 10 years on. Journal of Youth Studies, 14(5), 493-506. doi: https://doi.org/10.1080/13676261.2011.559216

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza.

CEIC (2005). Hacia una nueva cultura de la identidad y la política. Tendencias en la juventud vasca. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.

Cohen, S. (1972). Folk Devils and Moral Panics. Londres: MacGibbon & Kee.

Costa Gálvez, L. (2013). Como lo oyes. La publicación de listados de reproducción de los programas temáticos musicales en la radio de titularidad pública en España. Trípodos, 33, 73-98.

Costa Gálvez, L. (2017). ¿Indie vs. mainstream? Una aproximación a la relación entre industria musical y radio musical pública en España. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 4(8), 63-72. doi: http://dx.doi.org/10.24137/raeic.4.8.8

Del Val, F. (2010). El Canto del Loco: El debate sobre la autenticidad del rock. En J. Noya, F. del Val y C. M. Pérez Colman (eds.), Musyca. Música, sociedad y creatividad artística (pp. 145-157). Madrid: Biblioteca Nueva.

Elordui, A. (2015). Diseinu linguistikoa eta transmedia-engaiatzea: Gaztea, audientziari begira prosumitzaileen aroan. En A. Elordui y E. Arana (eds.), Transmedia Komunikazio estrategiak. Gaurkotasun-edukiak diseinatzeko eta hedatzeko bide berriak (pp. 135-154). Bilbo: Udako Euskal Unibertsitatea.

Elordui, A. (2016). Elebakartasunetik heteroglosiara: Gaztea Irratia, bernakulizazioa gazte-komunikabideen diseinu sozioestilistikoan. Uztaro, 97, 31-52.

Fouce, H. (2008). Emociones en lugar de soluciones. Música popular, intelectuales y cambio político en la España de la Transición. TRANS Revista Transcultural de música, 12.

Gilbert, J. y Pearson, E. (2003). Cultura y políticas de la música dance. Disco, hip-hop, house, techno, drum'n'bass y garaje. Barcelona: Paidós Comunicación.

Griffin, C. E. (2010). The trouble with class: researching youth, class and culture beyond the 'Birmingham School'. Journal of Youth Studies, 14(3), 245-259. doi: https://doi.org/10.1080/13676261.2010.533757

Gutiérrez, A. (2002). Euskal irratigintzaren historia. Bilbo: Udako Euskal Unibertsitatea.

Hall, S., & Jefferson, T. (eds.). (2006). Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain. London, New York: Routledge.

Hebdige, D. (2004). Subcultura. El significado del estilo. Barcelona: Paidós.

Hesmondhalgh, D. (2005). Subcultures, Scens or Tribes? None of the Above. Journal of Youth Studies, 8(1), 21-40. doi: https://doi.org/10.1080/13676260500063652

Jenkins, H. (2008). La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

Larrinaga, J. (2016). Euskal musika kosmikoak. Euskal musika popularra gizartearen isla eta aldatzailea. Mungia: Baga-biga.

Martín Barbero, J. (1993). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. México: GG Mass media.

Megías, I. y Rodríguez, E. (2003). Jóvenes entre sonidos. Hábitos, gustos y referentes musicales. Madrid: INJUVE.

Miner, K. (2013). Papito eta mamitak txosnetan. Naiz / Gara, 20 de septiembre.

Muggleton, D. (2010). From classlessness to clubculture. A geneaology of post-war British youth cultural analysis. Young, 12(2), 205-19.

Sáenz de Viguera, L. (2007). Dena ongi dabil! ¡Todo va dabuten! Tensión y heterogeneidad de la cultura radical vasca en el límite del estado democrático (1978-…). (Tesis doctoral). Recuperado de http://dukespace.lib.duke.edu/dspace/handle/10161/390

Santos, M. T. (1999). La Radio Vasca (1978-1998). Bilbao: Servicio editorial de la UPV/EHU.

Thornton, S. (1995). Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital. Cambridge: Polity.

Zallo, R. (2011). Civilización y vida social. Paradojas de la cultura digital. Revista TELOS (Cuadernos de Comunicación e Innovación), 88, Julio‑Septiembre.
Section
Articles