Television tension: the fake-documentary as an ideological tool

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 26-11-2020
Mayte Donstrup

Abstract

This paper examines the potential of the fake-documentary as a persuasive tool. Framed in the theory of cultural imperialism, this article analyzes inside the war room (BBC, 2016), a tv-program that generated a multitude of polarized reactions among political and journalistic actors. The instrument used has been the Critical Discourse Analysis, which has allowed to relate text and context. The main conclusion of the study is that the false-documentary is a genre articulated around particular narrative, expressive and argumentative forms that stress the reality-fiction relationship in order to provoke a sense of insecurity in the viewer.

How to Cite

Donstrup, M. (2020). Television tension: the fake-documentary as an ideological tool. ZER - Journal of Communication Studies, 25(49). https://doi.org/10.1387/zer.21660
Abstract 301 | PDF (Español) Downloads 180

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Critical Discourse Analysis, power, propaganda, politics, television

References
AFP. (5 de septiembre de 2015). Norway 'occupation' TV show irks Moscow. The Local. Recuperado de https://www.thelocal.no/20150905/norway-occupation-tv-show-irks-moscow

Artyomov, V. y Semyonov, V. (1984). The BBC: History, apparatus, methods of radio propaganda. Historical Journal of Film, Radio and Television, 4(1), pp. 73-89. doi: 10.1080/01439688400260061

Braithwaite, R. (2019) Chernobyl: A‘Normal’ Accident?, Survival, 61(5), 149-158, DOI:10.1080/00396338.2019.1662152

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza.

Castells, M. (2011). Informacionalismo, redes y sociedad red: una propuesta teórica. En M. Castells (Ed.), La sociedad red: una visión global (pp. 27-75) Madrid: Alianza.

Chomsky, N. y Herman, E. (2009). Los guardianes de la libertad. Propaganda, desinformación y consenso en los medios de comunicación de masas. Barcelona: Crítica.

Clapton, W. y Shepherd, L. (2017). Lessons from Westeros: Gender and Power in Game of Thrones. Politics 37 (1): 5-18. https://doi.org/10.1177/0263395715612101.

Cordero Marines, L. (2019). Documental político en Norteamérica: Una herramienta de contrainformación y configuración de las identidades políticas. Norteamérica. 14(1), 39-64 http://dx.doi.org/10.22201/cisan.24487228e.2019.1.367

Dittus, R. (2013). El dispositivo-cine como constructor de sentido: el caso del documental político. Cuadernos.info, 33, 77-87. DOI: 10.7764/cdi.33.532

Donstrup, M. y Algaba, C. (2020) The iron screen: an ideological analysis of the discourse on Russia through the nuclear disaster of Chernobyl, Journal for Cultural Research, DOI: 10.1080/14797585.2020.1810584

Dulerayn, A. y Lanskoy, D. (Productores). (2017-). Adaptatsiya [Serie de televisión]. Good Story Media.


El País. (31 de mayo de 1982). España en la Alianza Atlántica. Texto íntegro del Tratado de Washington. El País. Recuperado de https://elpais.com/diario/1982/05/31/espana/391644003_850215.html

Esquirol, M.S. (2013). El 11S como franquicia cultural. En M. Fernández Morales (Ed.), La década del miedo. Dramaturgias audiovisuales post-11 de Septiembre (pp. 51-80). Switzerland: Peter Lang.

Fincher, D., Spacey, K., Roth, E., Donen, J., Brunetti, D., Davies, A., Dobbs, M., Melfi, J., Willimon, B., Manson, D., Coles, J. D., Wright, R., Pugliese, F. y James Gibson, M. (Productores). (2013-2018). House of Cards [Serie de televisión]. Media Rights Capital; Netflix; Panic Pictures; Trigger Street Productions.

García Martínez, A.N. (2007). La traición de las imágenes: mecanismos y estrategias retóricas de la falsificación audiovisual, ZER - Revista de Estudios de Comunicación, 12(22), 301-322

Galarraga Gortázar, N. (15 de mayo de 2014). 300.000 europeos en Letonia sin derecho al voto. El País. Recuperado de https://elpais.com/internacional/2014/05/15/actualidad/1400175599_697682.html

García-Martínez, A.N. (2004). En las fronteras de la no-ficción. El falso-documental (estrategias y mecanismos). En J. Latorre Izquierdo, A. Vara Miguel y M. Díaz Méndez (Coord.), Ecología de la televisión: tecnologías, contenidos y desafíos empresariales (pp. 135-144). Pamplona, Congreso Internacional de Comunicación.

Gregorio-Godeo, E. (2010). Tendiendo puentes entre la pragmática y los estudios culturales: un esbozo sobre la dimensión ideológica de las implicaturas convencionales, Oceanide, 10, recuperado de http://oceanide.netne.net/articulos/art2-5.php

Guarinos, V. y Jiménez Varea, J. (2009). Ficción+Fe=Realidad. Sobre falsos documentales y Reality Shows. En B. León (Coord.), Telerrealidad. El mundo tras el cristal (pp. 95-104). Salamanca: Comunicación Social.

Guback, T.H. (1977). The International Film Industry. En G. Gerbner (Ed.), Mass Media Policies in Changing Cultures (pp. 21-40). United States of America: John Wiley&Sons.Inc.

Huntington, S. P. (2006). El choque de civilizaciones y la reconfiguración del orden mundial. Barcelona: Paidós.

Iglesias, Pablo. (2013). Maquiavelo frente a la gran pantalla. Cine y política. Madrid: Akal.

Imbert, G. (2008). El transformismo televisivo: post-televisión e imaginarios sociales. Madrid: Cátedra.

Íñiguez, L.R. (2006). El análisis del discurso en las ciencias sociales: variedades, tradiciones y práctica. En L.R. Íñiguez (Ed.), Análisis del discurso. Manual para las ciencias sociales (pp. 89-128). Barcelona: UOC.

Krakauer, S. (2015). De Caligari a Hitler: una historia psicológica del cine alemán. Barcelona: Paidós.

Mackinlay, A. (2009). El resurgimiento militar de Rusia. Análisis del Real Instituto Elcano, (64), pp. 1-7. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2967802

Mazin, C., Featherstone, J., Fry, C., Mensah, A., Renck, J., Silver, G. y Strauss, C. (Productores). (2019). Chernobyl [Serie de televisión]. Home Box Office; Sister Pictures; Sky Television; The Mighty Mint; Word Games.

Meyer, M. (2003). Entre la teoría, el método y la política: la ubicación de los enfoques relacionados con el ACD. En R. Wodak y M. Meyer (Comp.), Métodos de análisis crítico del discurso (pp. 35-59). Barcelona: Gedisa.

Nye, J.S. (2004). Soft power: the means to success in world politics. New York: Public Affairs.

Pineda, A. (2006). Elementos para una teoría comunicacional de la propaganda. Sevilla: Alfar.

Plantinga, C. (2005). What a Documentary Is, After All. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 63(2), 105-117

Razzell, N. (27 de junio de 2015). Narva, la ciudad rusa en territorio de la OTAN. BBC. Recuperado de https://www.bbc.com/mundo/noticias/2015/06/150625_finde_ciudad_narva_rusia_estonia_otan_ig

Roscoe, J. (2004). Television: Friend or Foe of Australian Documentary? Media, Culture & Society, 26(2), 288–295. https://doi.org/10.1177/0163443704041179

Roscoe, J. y Hight, C. (1997) Mocking silver: Re‐inventing the documentary project (or, Grierson lies bleeding), Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, 11(1), 67-82, DOI: 10.1080/10304319709359419


Rt. (4 de febrero de 2016). Nuevo programa de la BBC: Rusia invade Letonia y ataca con armas nucleares al Reino Unido. Rt. Recuperado de https://actualidad.rt.com/actualidad/198720-bbc-rusia-letonia-guerra-nuclear

Rt. (8 de febrero de 2016). "La BBC desata la histeria antirrusa a niveles apocalípticos". Rt. Recuperado de https://actualidad.rt.com/actualidad/199023-bbc-histeria-programa-rusia-letonia

Sánchez Resalt, A. y Tarín Sanz, A. (2018). Comunicación y poder en la Rusia de Putin. En A. Tarín Sanz, M. Ter Ferrer y M. Vázquez Liñán (Ed.), Sistema mediático y propaganda en la Rusia de Putin (pp. 15-52). Salamanca: Comunicación Social.

Shevtsova, L. (2014). Caer en la trampa de Putin. Política Exterior, 28(159), 62-74.

Ter Ferrer, M. (2018). Propaganda para las audiencias externas. En A. Tarín Sanz, M. Ter Ferrer y M. Vázquez Liñán (Ed.), Sistema mediático y propaganda en la Rusia de Putin (pp. 109-140). Salamanca: Comunicación Social.

Timofeychev, A. (27 de diciembre de 2016). How could Russian-NATO relations break down in 2017?. Russia Beyond. Recuperado de https://www.rbth.com/international/2016/12/27/how-could-russian-nato-relations-break-down-in-2017_669456

Todorov, T. (2008). El miedo a los bárbaros. Barcelona: Galaxia Gutemberg.

Van Dijk, T.A. (2009). Discurso y poder. Contribuciones a los Estudios Críticos del Discurso. Barcelona: Gedisa.

Van Dijk, T.A. (2012). Discurso y contexto. Un enfoque sociocognitivo. Barcelona: Gedisa.

Vázquez Liñán, M. (2018a). La propaganda de la idea nacional: el marco de guerra. En A. Tarín Sanz, M. Ter Ferrer y M. Vázquez Liñán (Ed.), Sistema mediático y propaganda en la Rusia de Putin (pp. 53-82). Salamanca: Comunicación Social.

Vázquez Liñán, M. (2018b). Guerras de la memoria en Rusia: el Kremlin versus Memorial. Historia y Comunicación Social, 23(1), pp. 139-155. doi: http://dx.doi.org/10.5209/HICS.59837

Waldrom, S. (Productor). (2016). World War Three: Inside the War Room [Falso-documental]. UK: BBC.

Weisberg. J., Fields, J., Yost, G., Falvey, J., Frank, D., O’Connor, G., Sackheim, D., Long, C. y Schiff, S. (Productores). (2013-2018). The Americans [Serie de televisión]. Nemo Films; DreamWorks Television; Amblin Television; Fox Television Studios; Fox 21 Television Studios; FX Productions.

Wodak, R. (2003). De qué trata el análisis crítico del discurso (ACD). Resumen de su historia, sus conceptos fundamentales y sus desarrollos. En R. Wodak y M. Meyer (Comp.), Métodos de análisis crítico del discurso (pp. 17-34). Barcelona: Gedisa.

Yegorov, O. (12 de febrero de 2016). How realistic is BBC film about Russia-NATO nuclear war?. Russia Beyond. Recuperado de https://www.rbth.com/international/2016/02/12/how-realistic-is-bbc-film-about-russia-nato-nuclear-war_567243
Section
Articles