Why do young Australians triple the radio consumption of Spanish youth?
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
29-05-2021
Sílvia Espinosa-Mirabet
Natalia Ferrer-Roca
Natalia Ferrer-Roca
Abstract
For approximately a decade, radio in Spain has been noticing a progressive loss of audience penetration, and it is especially in the younger age groups that this disaffection is most noticeable. In Australia (Rain, 2018) youth radio consumption triple the Spanish one. The objective of this article is to advance the first results of an international research that aims to understand why radio penetration is so unequal among 18-24 year olds in different countries.
How to Cite
Espinosa-Mirabet, S., & Ferrer-Roca, N. (2021). Why do young Australians triple the radio consumption of Spanish youth?. ZER - Journal of Communication Studies, 26(50). https://doi.org/10.1387/zer.21918
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
Radio & youth, audience, preferred content, young international soundsphere, radio & Australia
References
ABC https://radio.abc.net.au/
Amiyo, Tito (2019). Profesor e investigador de la RMIT, Melbourne y ex realizador radiofónico. Australia. Entrevista personal.
Balsebre, Armand; Perona, Juan José; Barbeito, Mariluz y Fajula, Anna. (2011). The hidden audience in Spain: Study on children’s relationship with the radio. Journal of Radio Audio Media, 18(2): 212-230.
Calcedo, Soraya (2019). Directora de los servicios en español de la SBS, Sydney, Australia. Entrevista personal.
CLEMI (2018). Le centre pour l’éducation aux médias et à l’information. Http://www.clemi.fr/fr/carte-medias-scolaires.html
EGM-AIMC (2018-2019). Resumen general de resultados EGM. Estudio General de Medios. http://reporting.aimc.es/index.html#/main/radio
Espinosa-Mirabet, Sílvia, Gutiérrez, Maria, Martí, Josep M. (2020). RAC 1: Análisis de un caso de éxito. VII Congreso Internacional de la AE-IC, “Comunicación y Diversidad”. Valencia.
Gfk Radio Ratings (2018). Commercial radio audiences at all-time highs. Commercial Radio Australia.
http://www.commercialradio.com.au/content/mediareleases
Gutiérrez, Maria; Monclús, Belén; Martí, Josep Maria (2014). R@dio y jóvenes, una encrucijada de intereses y expectativas. Huertas, Amparo; Figueras, Mònica (ed.). Audiencias juveniles y cultura digital. 1 ed. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès). Institut de la Comunicació; p. 107 - 123. 978-84-941310-5-9.
Gutiérrez, Maria; Ribes, Xavier; Monclús, Belén (2011). La audiencia juvenil y el acceso a la radio musical de antena convencional a través de internet. Comunicación y Sociedad. XXIV. p. 305 – 331.
Hannan, Camilla (2019). Diseñadora sonora. Melbourne. Australia. Entrevista personal.
López, Nereida y Gómez, Leire (2014) Consumo de radio y televisión por los jóvenes. Historia y comunicación social, Vol. 19. p. 327-340.
Llorenç, Carles. (2016) “L’audiència radiofònica: baixa des de màxims”. Informe sobre la Ràdio a Catalunya, Observatori de la ràdio a Catalunya, 2012-2014.
http://www.l-obsradio.cat/files/informeanual/docs/uab-informe-radio-2012-2014-web-cobertes.pdf
Martí, Josep M. (2004). La oferta radiofónica en Catalunya, entre la madurez y la crisis. Quaderns del CAC, n. 18, pp. 31-36.
Martí, Josep Maria; Gutiérrez, Maria; Ribes, Xavier; Monclús, Belén; Martínez, Luisa (2014). La crisi del consum radiofònic juvenil a Catalunya. Quaderns del CAC. p. 67 – 77.
Martí, JM.; Gutierrez, M.; Monclús, B. I Ribes, X. (2015). La ràdio, model de negoci en transició: estratègies d’oferta i comercialització en el context digital. Quaderns del CAC, Vol.XVIII(41): 13-22. ISSN: 2014-2242.
Moreno, L. (2018) La Radio Online en España ante la convergencia mediática:sintonizando con un nuevo ecosistema digital y una audiencia hiperconectada.
https://eprints.ucm.es/49995/1/T40592.pdf
Páramo, D. (2015). La teoría fundamentada (Grounded Theory), metodologia cualitativa de investigación científica. Pensamiento y gestión, 39. Universidad del Norte, 119-146.
Pérez-Femenía, Esther; Iglesias-García, Mar (2020). «La radio escolar como mediadora en el aprendizaje del uso del móvil en la adolescencia», Zer, 25(48), 329-345. https://doi.org/10.1387/zer.21583.
RAIN. (2018). 7th RAIN Summit Europe. London. Nov. 7
RAIN NEWS (2020) “The infinite dial”
https://rainnews.com/infinite-dial-australia-dynamic-audio-space-across-the-board/
Segarra, Luís y Gámiz, Pedro (2016) “La edad media de los oyentes de radio en España es de 51,7 años”. Guia de la radio. http://guiadelaradio.com/la-edad-media-de-los-oyentes-de-radio-en-espana-es-de-517-anos
Videla Rodríguez, José Juan y Piñeiro-Otero, Teresa (2017) La radio online y offline desde la perspectiva de sus oyentes-usuarios. Hacia un consumo híbrido Estudios sobre el mensaje periodístico. 23(2) pp. 1437-1455. http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.58054
Wilson, Chris (2019). Investigador sobre radio. Melbourne, Australia. Entrevista personal.
Amiyo, Tito (2019). Profesor e investigador de la RMIT, Melbourne y ex realizador radiofónico. Australia. Entrevista personal.
Balsebre, Armand; Perona, Juan José; Barbeito, Mariluz y Fajula, Anna. (2011). The hidden audience in Spain: Study on children’s relationship with the radio. Journal of Radio Audio Media, 18(2): 212-230.
Calcedo, Soraya (2019). Directora de los servicios en español de la SBS, Sydney, Australia. Entrevista personal.
CLEMI (2018). Le centre pour l’éducation aux médias et à l’information. Http://www.clemi.fr/fr/carte-medias-scolaires.html
EGM-AIMC (2018-2019). Resumen general de resultados EGM. Estudio General de Medios. http://reporting.aimc.es/index.html#/main/radio
Espinosa-Mirabet, Sílvia, Gutiérrez, Maria, Martí, Josep M. (2020). RAC 1: Análisis de un caso de éxito. VII Congreso Internacional de la AE-IC, “Comunicación y Diversidad”. Valencia.
Gfk Radio Ratings (2018). Commercial radio audiences at all-time highs. Commercial Radio Australia.
http://www.commercialradio.com.au/content/mediareleases
Gutiérrez, Maria; Monclús, Belén; Martí, Josep Maria (2014). R@dio y jóvenes, una encrucijada de intereses y expectativas. Huertas, Amparo; Figueras, Mònica (ed.). Audiencias juveniles y cultura digital. 1 ed. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès). Institut de la Comunicació; p. 107 - 123. 978-84-941310-5-9.
Gutiérrez, Maria; Ribes, Xavier; Monclús, Belén (2011). La audiencia juvenil y el acceso a la radio musical de antena convencional a través de internet. Comunicación y Sociedad. XXIV. p. 305 – 331.
Hannan, Camilla (2019). Diseñadora sonora. Melbourne. Australia. Entrevista personal.
López, Nereida y Gómez, Leire (2014) Consumo de radio y televisión por los jóvenes. Historia y comunicación social, Vol. 19. p. 327-340.
Llorenç, Carles. (2016) “L’audiència radiofònica: baixa des de màxims”. Informe sobre la Ràdio a Catalunya, Observatori de la ràdio a Catalunya, 2012-2014.
http://www.l-obsradio.cat/files/informeanual/docs/uab-informe-radio-2012-2014-web-cobertes.pdf
Martí, Josep M. (2004). La oferta radiofónica en Catalunya, entre la madurez y la crisis. Quaderns del CAC, n. 18, pp. 31-36.
Martí, Josep Maria; Gutiérrez, Maria; Ribes, Xavier; Monclús, Belén; Martínez, Luisa (2014). La crisi del consum radiofònic juvenil a Catalunya. Quaderns del CAC. p. 67 – 77.
Martí, JM.; Gutierrez, M.; Monclús, B. I Ribes, X. (2015). La ràdio, model de negoci en transició: estratègies d’oferta i comercialització en el context digital. Quaderns del CAC, Vol.XVIII(41): 13-22. ISSN: 2014-2242.
Moreno, L. (2018) La Radio Online en España ante la convergencia mediática:sintonizando con un nuevo ecosistema digital y una audiencia hiperconectada.
https://eprints.ucm.es/49995/1/T40592.pdf
Páramo, D. (2015). La teoría fundamentada (Grounded Theory), metodologia cualitativa de investigación científica. Pensamiento y gestión, 39. Universidad del Norte, 119-146.
Pérez-Femenía, Esther; Iglesias-García, Mar (2020). «La radio escolar como mediadora en el aprendizaje del uso del móvil en la adolescencia», Zer, 25(48), 329-345. https://doi.org/10.1387/zer.21583.
RAIN. (2018). 7th RAIN Summit Europe. London. Nov. 7
RAIN NEWS (2020) “The infinite dial”
https://rainnews.com/infinite-dial-australia-dynamic-audio-space-across-the-board/
Segarra, Luís y Gámiz, Pedro (2016) “La edad media de los oyentes de radio en España es de 51,7 años”. Guia de la radio. http://guiadelaradio.com/la-edad-media-de-los-oyentes-de-radio-en-espana-es-de-517-anos
Videla Rodríguez, José Juan y Piñeiro-Otero, Teresa (2017) La radio online y offline desde la perspectiva de sus oyentes-usuarios. Hacia un consumo híbrido Estudios sobre el mensaje periodístico. 23(2) pp. 1437-1455. http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.58054
Wilson, Chris (2019). Investigador sobre radio. Melbourne, Australia. Entrevista personal.
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
(c) UPV/EHU Press