Three ways of comic relief for documentary film: new diegesis, new ethic and new technology

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 29-05-2021
Xabier Ortiz de Urbina Arandigoien

Abstract

The story of the documentary is not characterized by its abundance of humorous moments, in fact the opposite. However, since the resurgence of documentary film making after the 90s, some filmmakers have emerged with proposals that take the documentary to a new paradigm in which comedy is at the forefront. This article proposes three ways to reach this new paradigm, in which non-fiction cinema has to overcome some narrative and formal constraints that would otherwise keep it away from any comic possibility.

How to Cite

Ortiz de Urbina Arandigoien, X. (2021). Three ways of comic relief for documentary film: new diegesis, new ethic and new technology. ZER - Journal of Communication Studies, 26(50). https://doi.org/10.1387/zer.22212
Abstract 359 | PDF (Español) Downloads 262

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

documentary, comedy, humour, reality

References
Adorno, T. (2004). Teoría estética. Madrid: Akal.

Aristarco, G. (1968). Historia de las teorías cinematográficas. Traducción de Andrés Boglar. Barcelona: Lumen.

Bergson, H. (1985). La Risa: ensayo sobre la significación de lo cómico. Traducción de Amalia Aydée Raggio. Madrid: Sarpe.

Carrera, P. y Talens, J. (2018). El Relato Documental. Madrid: Cátedra.

Catalá Domènech, J.M. (2008). El grado cero de la imagen: formas de presentación directa, en Ortega, M.L., García, N. (ed.) (2008). Cine directo: Reflexiones en torno a un concepto. Madrid: T&B.

Català Domènech, J.M., Cerdán, J. (2007). Después de lo real. Pensar las formas del documental, hoy. Archivos de la Filmoteca: Revista de estudios históricos sobre la imagen, no57-58, 1, pp.6-25.

Català Domènech, J.M. (2017). Viaje al centro de las imágenes: Introducción al pensamiento esférico. Santander: Shangrila.

Gómez Gómez, S. (2009). Documental y comedia: La extraña pareja, en Oroz, E., De Pedro, G. (ed). La Risa Oblicua: tangentes, paralelismos e intersecciones entre documental y humor. Madrid: Ocho y medio.

Gómez Haro, L. (2013). Del humor en el arte contemporáneo: teoría y práctica. Castelló de la Plana: Publicacions de la Universitat Jaume I.

Gubern, R. (2014). Historia del cine. Barcelona: Anagrama.

Horkheimer, M., Adorno, T. (1994). Dialéctica de la ilustración. Madrid: Trotta.

Lipps, T. (2015). El humor y lo cómico. Traducción de Claudia Cabrera. México: Herder.

Nichols, B. (1997). La representación de la realidad: Cuestiones y conceptos sobre el documental. Traducción de Eduardo Iriarte y Josetxo Cerdán. Barcelona: Paidós.

Oroz, E., De Pedro, G. (ed.). (2009). La risa oblicua: tangentes, intersecciones y paralelismos entre documental y humor. Madrid: Ocho y medio.

Perkone, I. (2018). Seeing differently: the film lenguage of the latvian director Laila Pakalnina. Latvian Academy of Culture.

Renov, M. (2010). Hacia una poética del documental. Traducción de Soledad Pardo. Revista Cine Documental, nº1.

Weinrichter, A. (2010). Millenium.doc, en Weinrichter, A. (ed.). .Doc: el documentalismo en el siglo XXI. Donostia-San Sebastián: Festival Internacional de Cine de San Sebastián.
Section
Articles