Film Commission and Film Office as consolidated industry players in the framework of the development of the Audiovisual Hub in Spain (2022)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 30-11-2022
Isabel Sarabia Andúgar Josefina Sánchez Martínez

Abstract

The Film Commission / Film Office is an actor in the value chain of the audiovisual industry which, from the academic perspective of Audiovisual Communication, has received very little attention but which, nevertheless, stands as one of the particularly relevant production support mechanisms. For this reason, the aim of the research consists of finding out the level of the development of this agent that stimulates the audiovisual industry and the territory, through a synchronous study carried out during the first quarter of 2022. The data provides a snapshot of the filming attraction offices in Spain, a sector that is undoubtedly a valuable asset for the implementation of the "Spain, Audiovisual Hub of Europe" Plan.

How to Cite

Sarabia Andúgar, I., & Sánchez Martínez, J. (2022). Film Commission and Film Office as consolidated industry players in the framework of the development of the Audiovisual Hub in Spain (2022). ZER - Journal of Communication Studies, 27(53), 303–328. https://doi.org/10.1387/zer.23532
Abstract 328 | pdf (Español) Downloads 534

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Territory, Promotion, Organisation, Industry, Service, Audiovisual

References
Arismendi, V; Ballester, P. y Martínez Puche, S. (2021). Sinergias entre la ficción audiovisual y la promoción turística. El caso de la serie Hierro. En Revista Inclusiones, 8, número especial, 161-180.
Bellas, R. (2003). Consideraciones sobre estructura, funciones y operativa de las comisiones fílmicas. En Marcelo et alt. (2003). Las comisiones fílmicas. Un dispositivo para la promoción audiovisual. Sevilla: Comunicación Social.
Busby, G y Klug, J. (2001). Movie-induced tourism: The challenge of measurement and other issues. En Journal of Vacation Marketing, vol 7, 4, 316-332.
Cucco, M. y Richeri, G. (2011 a). Film commission as a driver for economic and cultural development. Conference Proceedings. Rabat: Fourth Euro-Mediterranean Dialogue on Public.
Cucco, M. y Richeri, G. (2011 b). Film Commission e sviluppo territoriale: esperienze a confronto e bilanci. En Economia della cultura XXI, 2, 171-186.
Cucco, M. (2013). Il mercato delle location cinematografiche. Venezia: Saggi Marsilio.
Cucco, M. y Richeri, G. (2021). European Film Commissions and Transcultural Promoters and Mediators. Berlín: De Gruyter.
Figueira, A.P.; Figueira, V. y Monteiro, S. (2015). “Tourism and cinema: the importance of a film commission in promoting the destination Alentejo”. En International Journal of Scientific Management Tourism, Vol 3, 29-37.
García Nieto, M.T (1999). La propaganda como fuente de las relaciones públicas. En Historia y Comunicación, 4, 35-46.
González Bennet, D. y Nieto, J. (2014). Acción de las comisiones fílmicas. La experiencia de Santiago de Compostela Film Commission. En Razón y Palabra, 85, 1-15.
Ghedini, O.P. (2007). Le Film commission: esperienze e prospettive, le situazioni del federalismo. En Rivista Studi giuridici e politici della Regione Emilia Romagna, suppl.4, 29-37.
Hellín, P. y Martínez Puche, S. (2009). Marta turística y movie maps. Identidad, cine y publicidad como producto de consumo. En Signos do consumo, 1 (2): 142-158.
Hernández Ramírez, J. (2004). Turismo inducido. La configuración de la imagen turística de Sevilla a través del cine comercial. En I Congreso Internacional Patrimonio, Desarrollo Rural y Turismo en el Siglo XXI. Osuna, 1-14.
Marcos, I.C. (2015). Unas islas de película del siglo XXI. Canarias como plató cinematográfico. En Revista Latente, 13, 133-156.
Martínez Hermida, M. (2003). Las comisiones fílmicas, un nuevo dispositivo para la promoción audiovisual. En Martínez, M. (dir) et alt. (2003) Las comisiones fílmicas. Un nuevo dispositivo para la promoción audiovisual. Sevilla: Comunicación social.
Micaletto, J.P. y Cano, R. (2018). Relaciones públicas y Juego de Tronos: la imagen del Sevilla Fútbol Club, S.A.D. tras la visita de los actores al Sánchez Pizjuán. En Zer, 3 (44), 31-47.
Nicosia, E. (2015 a). The Marche Film Commission: a Tool for Promoting Territorial Development and Regional Tourism. En Journal of Tourism, Culture and Territorial Development, 4, 161-179.
Nicosia, E. (2015 b). Film induced tourism as a mechanism for territorial development? The role of marche’s filmogenia in Italian Cinema. En Bollettino della Societá Gegráfica Italiana, serie XIII, vol VIII, 555-575.
Nieto, J. (2015 a). Las comisiones fílmicas. Un nuevo dispositivo para la promoción y el desarrollo de ciudades y territorios. En Razón y Palabra, 88, 299-315.
Nieto, J. (2015 b). Acotaciones del primer estudio académico de las Film Commissions de México: hacia un modelo Ideal Mexicano. En Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 2 (4), 62-71.
Nieto, J.; Rosas, M.E.; Martínez Hermida, M. y Alhambra, E.J. (2018). Las Comisiones Fílmicas de España. La experiencia de la Comunidad Valenciana Film Commission (Valencia Región FC). En Razón y Palabra, 22 (103), 87-121.
Nieto, J y Hernández Rangel, M.J. (2019). Las Film Commissions de España. La experiencia de Salamanca Film Commission. En Razón y Palabra, 23 (105), 685-729.
Osácar, E. (2009). Del turismo y el cine al turismo cinematográfico. En her&mus, n.º 2, 18-25.
Osácar, E. (2016). La imagen turística de Barcelona a través de las películas internacionales. En PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural. 14, 4, 843-858.
Ramahí, D. (2011). Nuevas estrategias comunicativas de ámbito local. El caso de las film commissions u oficinas de atracción de rodajes. En La Publicidad de las instituciones locales. Castellón: Servicio de Publicaciones de la Universidad Jaume I.
Redondo, I. (2000). Marketing en el cine. Madrid: Pirámide.
Rosado, C. y Querol, P. (2006). Cine y turismo. Una nueva estrategia de promoción. Madrid: Ocho y Medio.
Sarabia, I y Sánchez, J (2019). La figura de la Film Commission en la puesta en valor de los recursos audiovisuales técnicos y profesionales de un territorio en España. En Tourism Tourism and heritage journal, Vol. 1, 113-132.
Section
Articles