The hollywood motion picture production code (1930-1966) censorship, frames and hegemony

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 09-12-2015
Alfonso Maximiliano Rodríguez de Austria

Abstract

Contrary to conventional wisdom, the Production Code was not an imposition of the Catholic Church. The forces that implanted the code were more numerous and powerful, and its main objective was to maintain its hegemony over society at a time when it was weakening. One of the main keys to the defense of economic and ideological status quo was the creation of primary frameworks that would serve to interpret social problems in a univocal way. In this paper I treat the establishment of the code from the perspective of the analysis of these frames.

How to Cite

Rodríguez de Austria, A. M. (2015). The hollywood motion picture production code (1930-1966) censorship, frames and hegemony. ZER - Journal of Communication Studies, 20(39). https://doi.org/10.1387/zer.15533
Abstract 847 | PDF (Español) Downloads 604

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
BERGER, P. y LUCKMANN, T. (1991). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

BERNSTEIN, Richard J. (2006). El abuso del mal. La corrupción de la política y la religión desde el 11/9. Buenos Aires: katz.

BLACK, Gregory. D. (1999a). Hollywood censurado. Madrid: Cambridge University Press.

BLACK, Gregory. D. (1999b). La cruzada contra el cine (1940-1975). Madrid: Cambridge University Press.

BOBBIO, Norberto; MATTEUCCI, Nicola (1981). Diccionario de Política. Madrid: Siglo XXI.

DOHERTY, Thomas (1999). Pre-Code Hollywood. Sex, Immorality, and Insurrection in American Cinema 1930-1934. Nueva York: Columbia University Press.

GITLIN, Todd. (2003). The Whole World is Watching. Mass Media in the Making and Unmaking of the New Left. Berkeley: University of California Press.

GOFFMAN, Erving (2006). Frame Analysis. Los marcos de la experiencia. Madrid: CIS.

LAKOFF, George (2007). No pienses en un elefante. lenguaje y debate político. Madrid: Complutense.

PHILLIPS, Patrick (2007). Spectator, audience and response. En. NELMES, Jill (Ed). Introduction to Film Studies, pp. 143-172. Londres: Routledge.

POPPER, Karl (1994). La sociedad abierta y sus enemigos. Barcelona: Paidós.

MAINER, Carmen (2013). El Cine Norteamericano durante la Gran Depresión (1929-1939). Fotocinema, Revista Científica de Cine y Fotografía, nº 6, pp. 171-200.

MICEVICIUTE, Jurate (2013). Frame periodístico. un concepto puente entre la Psicología, la Sociología y la Lingüística. Zer, vol. 18, nº 35, pp. 71-96.

MILLER, Toby et al. (2005). El nuevo Hollywood. Del imperialismo cultural a las leyes de marketing. Barcelona: Paidós.

ROFFMAN, Peter; PURDY, Jim (1981). The Hollywood Social Problem Film. Madness, Despair, and Politics from the Depression to the Fifties. Indiana University Press – Bloomington.

SÁNCHEZ RUIZ, Enrique E. (2003). Hollywood y su hegemonía planetaria. Una aproximación histórico-estructural. Guadalajara, nº 28 de la Colección de Babel de la Revista Universidad de Guadalajara.

SÁDABA, Teresa (2008). Framing. el encuadre de las noticias. El binomio terrorismo-medios. Buenos Aires: La Crujía.
Section
Articles