Visual communication of products through packaging. A case study on the visual identity of milk bottles

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 27-05-2016
Jordi Colet Ruz

Abstract

Packaging has become a significant part of the visual ecosystem which has a great potential for communication. This potential should include the ability to transmit the typological identity of product in a highly competitive scenario. This research approaches the influence of packaging on the typological identification of fast-moving consumer goods. The object of study has focused on the visual code that regulates packaging in order to facilitate the typological product recognition. This paper presents a case study on the visual code of milk bottles.

How to Cite

Colet Ruz, J. (2016). Visual communication of products through packaging. A case study on the visual identity of milk bottles. ZER - Journal of Communication Studies, 21(40). https://doi.org/10.1387/zer.16424
Abstract 1579 | PDF (Español) Downloads 2429

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
AAKER, David; MYERS, John (1984). Management de la publicidad. Perspectivas prácticas. Barcelona: Editorial Hispano Europea.

ALBA, Joseph W.; HUTCHINSON, J. Wesley (1987). Dimensions of consumer expertise. En: Journal of Consumer Research, vol. 13, pp. 411-453.

AMBROSE, Gavin; HARRIS, Paul (2011). Packaging de la marca. Barcelona: Parramón Ediciones.

ARNHEIM, Rudolf (2005). Arte y percepción visual. Madrid: Alianza Editorial.

BASSAT, Luís (1994). El libro rojo de la publicidad. Barcelona: Ediciones Folio.

BASU, Kunal (1993). Consumer's categorization processes: an examination with two alternative methodological paradigms. En: Journal of Consumer Psychology, vol. 2, pp. 97-121.

BERKOWITZ, Marvin (1987). Product shape as a design innovation strategy. En: The Journal of Product Innovation Management, núm. 4, pp. 274-283.

BERTALANFFY, Ludwing von (1981). Teoría general de los sistemas. Fundamentos, desarrollo, aplicaciones. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

BLOCH, Peter H. (1995). Seeking the ideal form: product design and consumer response. En: Journal of Marketing, vol. 59, Issue. 3, pp. 16-29.

BUNGE, Mario (1989). La investigación científica. Barcelona: Ariel.

CALVER, Giles (2004). ¿Qué es el packaging? Barcelona: Gustavo Gili.

CAPELLA, Juli; ÚBEDA, Ramón (2003). Cocos, copias y coincidencias. Barcelona: Electa.

CERVERA, Ángel Luis (2003). Envase y embalaje, la venta silenciosa. Madrid: ESIC.

COLET, Jordi (2012). La identidad visual de los envases. Una aproximación a la función publicitaria del packaging. [Tesis doctoral en línea] Bellaterra: Universidad Autónoma de Barcelona. Disponible en http://www.tdx.cat/handle/10803/145037

CONNOLLY, A.; DAVIDSON, L. (1996). How does design affect decisions at point of sale? En: Journal of Brand Management, vol. 4, núm. 2, pp.100-107.

COSTA, Joan (2004). La imagen de marca. Barcelona: Ediciones Paidós.

CREUSEN, Mariëlle; SCHOORMANS, Jan (2005). The different roles of product appearance in consumer choice. En: The Journal of Product Innovation Management, vol. 22, pp. 63-81.

DEMBER, W. (1990). Psicologia de la percepción. Madrid: Alianza Editorial.

DONDIS, Donis (2004). La sintaxis de la imagen. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

DEFLEUR, Melvin; BALL-ROKEACH, Sandra (1982). Teorías de la comunicación de masas. Barcelona: Editorial Paidós.

ECO, Umberto (1972). La estructura ausente. Barcelona: Editorial Lumen.

––– (1977). Tratado de semiótica general. Barcelona: Editorial Lumen.

FESTINGER, Leon (1975). Teoría de la disonancia cognitiva. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

GARBER, Lawrence (1995). The package appearance in choice. En: Advances in Consumer Research, vol. 22, pp. 653-660.

HELLER, Eva (2005). Psicología del color. Barcelona: Gustavo Gili.

HOYER, Wayne (1984). An examination of consumer decision making for a common repeat purchase product. En: Journal of Consumer Research, vol. 11, pp. 822-829.

IGARTUA, Juan José (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Editorial Bosch.

LÁZARO, Patricia et al. (2007). La recepción, un límite a la creación. En: Trípodos. Barcelona: Servicio de Diseño y Publicaciones Blanquerna. Número extraordinario, pp. 685-704.

LOKEN, Barbara; WARD, James (1990). Alternative approaches to understanding the determinants of tipicality. En: Journal of Consumer Research, 1990, vol. 17, pp. 111-126.

MAEDA, John (2010). Las leyes de la simplicidad. Barcelona: Gedisa.

MARTÍNEZ, José Manuel (2010). La influencia del Aspecto en la eficiencia del mensaje gráfico publicitario. [Tesis doctoral en línea] Bellaterra: Universidad Autónoma de Barcelona. Disponible en http://hdl.handle.net/10803/4161

MOLES, Abraham (1976). Teoría de la información y percepción estética. Madrid: Ediciones Júcar, 1976.

MORGADO, Ignacio (2012). Cómo percibimos el mundo. Una exploración de la mente y los sentidos. Barcelona: Editorial Ariel.

PHILIPS, H.; BRADSHAW, R. (1993). How customers actually shop: customer interaction with the point of sale. En: Journal of the Market Research Society, vol. 35, núm. 1, pp. 51-62.

RETTIE, Ruth; BREWER, Carol (2000). The verbal and visual components of package design. En: Journal of Product & Brand Management, vol. 9, núm. 1, pp. 56-70.

ROM, Josep (2002). Els fonaments del disseny gràfic. Barcelona: Trípodos.

ROSCH, Eleanor; MERVIS, Carolyn (1975). Family resemblances: studies in the internal structure of categories. En: Cognitive Psychology, vol. 7, pp. 573-605.

SAPERAS, Enric (1985). La sociología de la comunicación de masas en los Estados Unidos. Barcelona: Editorial Ariel.

SCHNAKE, Hugo (1990). El comportamiento del consumidor. México: Editorial Trillas.

SCHOORMANS, Jan; ROBBEN, Henry (1997). The effect of new package design on product attention, categorization and evaluation. En: Journal of Economic Psychology, vol. 18, pp. 271-287.

SIERRA, Benjamín; FALCES, Carlos (2001). El papel de la apariencia visual del diseño de los envases en el reconocimiento del producto, de la variedad y de la marca. En: RUIZ, Salvador; ALONSO, Javier. Experiencias y casos de comportamiento del consumidor. Madrid: ESIC, pp. 131-143.

STEWART, Bill (2008). Packaging. Manual de diseño y producción. Barcelona: Gustavo Gili.

TENA, Daniel (1998). La influencia de la composición gráfica en la elección de un bloque de texto escrito. [Tesis doctoral en línea] Bellaterra: Universidad Autónoma de Barcelona. Disponible en http://www.tdx.cat/handle/10803/4135

VERYZER, Robert (1995). The place of product design and aesthetics in consumer research. En: Advances in Consumer Research, vol. 22, pp. 641-645.

VIDALES, María Dolores (2003). El mundo del envase. Manual para el diseño y producción de envases y embalajes. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

VIGLIETTI, M. (1975). La psicología de la forma y la Gestalt Theorie. Barcelona: Ediciones Don Bosco.

VIÑOLAS, Joaquim (2005). Diseño ecológico. Barcelona: Blume.

WARD, James; LOKEN, Barbara (1988). The generality of typicality effects on preference and comparison: an exploratory
Section
Articles