Sufism and popular devotion in the Tangerine painting of Josep Tapiró Baró (Reus 1836 - Tangier 1913)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 29-03-2021
Jordi Àngel Carbonell Pallarés

Abstract

The article studies the portraits of dervishes and the traditional scenes of the Islamic brotherhoods carried out by the orientalist painter Josep Tapiró Baró (Reus 1836 - Tangier 1913). Formal language and its iconography are analyzed in relation to the photographs of human types and Moroccan customs taken in Tangier in the last third of the 19th century and the first years of the 20th century. It also reflects on the ethnographic realism of which the works of Tapiró are outstanding exponents.

How to Cite

Carbonell Pallarés, J. Àngel (2021) “Sufism and popular devotion in the Tangerine painting of Josep Tapiró Baró (Reus 1836 - Tangier 1913)”, Ars Bilduma, (11). doi: 10.1387/ars-bilduma.22530.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 746 | PDF (Español) Downloads 670

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Tapiró, Fortuny, pictorial orientalism, Tangier, Morocco, Sufism, ethnographic realism

References
ALCANTARA, F. (El Españoleto), “Barcelona Artística”, La Época, año 38, n.º 12324, 12-XI-1886, p. 3.

ANTÓN Y FERRÁNDIZ, M.: Razas y tribus de Marruecos, Madrid, Sucesores de Rivadeneyra, 1903.

ARIAS ANGLÉS, E. (ed.): Pintura orientalista española (1830-1930), Madrid, Fundación Banco Exterior, 1988.

- “La visión de Marruecos a través de la pintura orientalista española”, “Dossier Imágenes coloniales de Marruecos en España”, Mélanges de la casa de Velázquez, 37-1, 2007, pp. 13-27.

BALSA DE LA VEGA, R.: “Exposición General de Bellas Artes III”, Ilustración Española y Americana, n.º 19, 22-5-1908, p. 303.

BECKER, C.: “Hunters, sufís, soldiers, and minstrels. The diaspora aesthetics of the Morocan Gnawa”, RES: Anthropology and Aestheties, n.º 50/60, spring/autumn 2011, pp. 124-144.

BOADA Y ROMEU, J.: Allende del Estrecho. Viajes por Marruecos (1889-1894), (primera ed. 1895) Melilla/Ceuta, Servicio de Publicaciones, Consejería de Cultura de la Ciudad Autónoma de Melilla - Consejería de Cultura de la Ciudad Autónoma de Ceuta, 1999.

BORRÀS, M.: “El arte de Tapiró en Marruecos”, Heraldo de Cataluña, año 4, n.º 198, 20-1- 1921, p. 8.

BRUNEL, R. : Le Monachisme errant dans l’islam. Sidi Heddi et les Heddawa, vol. XLVIII, París, Institut des Hautes Études Marrocaines, Librarie Larose, 1955.

CAPELASTEGUI, P.: El tema marroquí en la pintura española, Memoria de Licenciatura, Departamento de Historia del Arte de la Universidad Autónoma de Madrid, 1985.

- “Mariano Bertuchí y el paisaje marroquí”, Goya, n.º 205-206, 1998, pp.70-83.

CARBONELL, J. À.: “Josep Tapiró i el Tànger precolonial”, Bulletí del MNAC, n.º 5, 2001, pp. 151-159.

- Orientalisme. Al-Maghrib i els pintors del segle XIX, Reus, Pragma, 2005.

- “Los retratos de Tapiró del Museo del Prado”, Boletín del Museo del Prado, 2013, vol. 31, pp. 130-141.

- (ed.): Josep Tapiró (Reus 1836- Tànger 1913), Reus, Museu de Reus, 2014.

- Josep Tapiró. El pintor de Tánger, Barcelona, MNAC/URV, 2014.


- “El llegat de Josep Tapiró (Reus 1836- Tànger 1913), el Museu Benitah de Tànger.”, Locus Amoenus, vol. 13, 2015, pp. 157-6.

CANTARERO DEL CASTILLO, M.: “Tapiró, en la casa y el corazón de un viejo tangerino”, ABC, Madrid, 4-11-1955, p. 8.

CARPENTER, F. G. : “Carpenters paints dark pen pictures of the situation in Morocco”, The Omaha Sunday bee, Omaha, 6 -I-1907, p. 1.

- “The Mohamedan Moors”, The Time Dispach. n.º1, Richmond Va., 6-I-1907, p. 3.

COLETES LASPRA, R.: La pintura orientalista española (1833-1923), Tesis doctoral, Universidad de Oviedo, 2015.

DEPELCHIN, D. (ed.) : De Delacroix à Kandinsky: L'Orientalisme en Europe, Brussels Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique, 2010.

DUPARC, A. : Correspondance de Henri Regnault, Paris, Charpentier et Cie, 1872.

ESPAÑA, A.: Pequeña historia de Tánger, impresiones, recuerdos y anécdotas de una gran ciudad, Tánger, Distribuciones Ibérica, 1954.

FONTBONA, F.: “Africanismo y orientalismo en la renovación de la pintura catalana moderna”, Awraq, anexo al vol. 1990, p. 113.

GAROFANO SÁNCHEZ, R.: Andaluces y marroquíes en la colección fotográfica Levy (1888-1889), Cádiz, Diputación de Cádiz, 2002.

- Gibraltar, sur de España y Marruecos en la fotografía victoriana de G.W.Wilson &Co., Cádiz, Diputación de Cádiz, 2005.

GALICHON, E. : “M. Gérome, peintre ethnographe”, Gazette des Beaux-Arts, Courrier Européen de l’Art et la Curiosité, n.º 139, 1868, pp. 150-151.

GAUTIER, T. : Les Beaux-Arts en Europe. Seconde Série, Paris, Michel Levy Frères, Libraires-Editeurs, 1856.

GAYA NUÑO, J. A.: Arte del siglo XIX, Ars Hispaniae. Historia Universal del Arte Hispánico, vol. XIX, Madrid, Plus Ultra, 1958.

GÓMEZ BARCELÓ, J. L.: “Fotografía española en Marruecos: realidades soñadas, ensoñaciones recreades”, Mélanges de la Casa de Velázquez, 37-1-2007, pp. 57-81.

HOLT, G. E. : Morocco the Piquant or life in sunset land, London, William Heinemann, 1914, p. 296.

HOPKINS, C.: “The Politics of Spanish Orientalism Distance and Proximity in Tapiró and Bertuchi.”, Art in Traslation, vol. 9, n.º1, 2017, pp. 134-167.

KHEMIR, M. : L’Orientalime. L’Orient des photographes aou XIXe siècle, Paris, Centre National de la Photographie et Institut du Monde Arabe (IMA), 1994, p. 36.

KERACHED, M. (ed.): Le Tanger des peintres. De Delacroix a Matisse, Tanger, Tinguis édition, 2007.

MALDONADO, C.: Cofradías Religiosas en Marruecos, Tetuán, Alta Comisaria de la República Española en Marruecos, 1932.

MORALES LEZCANO, V.: Africanismo y orientalismo español en el siglo XIX, Madrid, Universidad Nacional a Distancia, 1988.

ORTEGA, J.: “Aniversario Tapiró”, África. Revista de tropas coloniales, 2ª época, n.º 46, Tetuán, 10-1928, p. 250.

PELTRE, C.: L’atelier du voyage. Les peintres en Orient au XIXe siècle, Paris, Gallimard, 1995.
- Orientalisme, Paris, Terrail/Edigroup, 2004.

PENNELL, C. R.: Marruecos del Imperio a la independencia, Madrid, Alianza Editorial, 2007.

PERDICARIS, I.: ““Morocco, The Land of the Extreme West” and the Story of My Captivity. (with Pictures of the People, Towns, and Country”, The National Geographic Magazine. vol. 17, n.º 3, Washington DC, 3-1906, pp. 117-157.

RODRÍGUEZ LÓPEZ, J.: “Silueta Artística. La pintura y el Salón de Estudio del pintor catalán D. José Tapiró en Marruecos.”, Al-Moghreb Al-Aksa, año 8, n.º 403, Tánger, 11-10-1890

VIMERCATI SANSEVERINO, R.: “Penser la voie muhammadienne: Le renoveau soufi à Fès au XIIIe/XIXe siècle”, Sudia Islamica, vol. 3, n.º 1, 2016, pp. 109-136.
Section
ARTICLES