Football and Patria: football and (the invention of) national narratives in Argentina during the XXth century
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Pablo Alabarces
Abstract
My presentation synthesizes the research that lead to my book Fútbol y Patria. In it, I traced and analyzed the relationships between the discourses linked to football (in journalism but also in the movies, the television and the fictional narratives) and the arguments about the nation through 20th Century, in an arch that began in the moment of the invention of the "creole football" (the 20s, contemporarily to the nationalist texts of the official intelectuals such as Lugones or Rojas) and ended with the World Championship 2002, also contemporary to the argentine crisis in December 2001. All along the century these relationships changed: from the subaltern complementarity of the football narratives in the 20s, to the centrality that acquired during the "Maradonian cicle" (1978-1994), the possibilities were varied and turned to be the central object of my analysis. My hypothesis is that in politicaly strong moments the debate about "the national", the centrality of football narratives decreases, until being transformed into pure mediatic merchandise (or supposed argumento to sell more). But, in the moments of crisis of the modern identity narratives, the importance of the footbalistic narratives increases significantly, exceeding even the male world from where they are spread.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
Nationalism, football, popular cultures
Section
Research Articles
Papeles del CEIC is distributed under the licence Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES)
Usted es libre de:
- copiar, distribuir y comunicar públicamente la obra
Bajo las condiciones siguientes:
- Reconocimiento — Debe reconocer los créditos de la obra de la manera especificada por el autor o el licenciador (pero no de una manera que sugiera que tiene su apoyo o apoyan el uso que hace de su obra).
- No comercial — No puede utilizar esta obra para fines comerciales.
- Sin obras derivadas — No se puede alterar, transformar o generar una obra derivada a partir de esta obra.
Entendiendo que:
- Renuncia — Alguna de estas condiciones puede no aplicarse si se obtiene el permiso del titular de los derechos de autor
- Dominio Público — Cuando la obra o alguno de sus elementos se halle en el dominio público según la ley vigente aplicable, esta situación no quedará afectada por la licencia.
- Otros derechos — Los derechos siguientes no quedan afectados por la licencia de ninguna manera:
- Los derechos derivados de usos legítimos u otras limitaciones reconocidas por ley no se ven afectados por lo anterior.
- Los derechos morales del autor;
- Derechos que pueden ostentar otras personas sobre la propia obra o su uso, como por ejemplo derechos de imagen o de privacidad.
- Aviso — Al reutilizar o distribuir la obra, tiene que dejar bien claro los términos de la licencia de esta obra.
The author can use his/her article freely always indicating that it has been published in Papeles del CEIC. International Journal on Collective Identity Research. Any re-edition of the article must be approved by the journal editorial team.