Realism and representation of popular classes in the cinema of the "60s' generation". The case of Los Inundados
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Eduardo A. Cartoccio
Abstract
This article is an inquiry on the representation of popular, lumpen and marginal sectors in the Argentinian film Los inundados of Fernando Birri, one of the most significant works of what Argentinian film criticism and history has labeled the "sixties generation". The hypothesis that serves as a starting point is that the type of formal and expository treatment articulated by the film constructs a more fluid and mobile representation of the popular and marginal sectors than the ones attained until then by contemporary Argentinian cinema. Furthermore, film representation of marginality is compared with the representations derived from the sociological research and theory of that period of time. The confluence of the representation of marginality of both fields provides a framework to understand the relative innovation of the approach on the subject configured in Los inundados.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
cinema, popular classes, marginality, sociology
Section
Research Articles
Papeles del CEIC is distributed under the licence Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES)
Usted es libre de:
- copiar, distribuir y comunicar públicamente la obra
Bajo las condiciones siguientes:
- Reconocimiento — Debe reconocer los créditos de la obra de la manera especificada por el autor o el licenciador (pero no de una manera que sugiera que tiene su apoyo o apoyan el uso que hace de su obra).
- No comercial — No puede utilizar esta obra para fines comerciales.
- Sin obras derivadas — No se puede alterar, transformar o generar una obra derivada a partir de esta obra.
Entendiendo que:
- Renuncia — Alguna de estas condiciones puede no aplicarse si se obtiene el permiso del titular de los derechos de autor
- Dominio Público — Cuando la obra o alguno de sus elementos se halle en el dominio público según la ley vigente aplicable, esta situación no quedará afectada por la licencia.
- Otros derechos — Los derechos siguientes no quedan afectados por la licencia de ninguna manera:
- Los derechos derivados de usos legítimos u otras limitaciones reconocidas por ley no se ven afectados por lo anterior.
- Los derechos morales del autor;
- Derechos que pueden ostentar otras personas sobre la propia obra o su uso, como por ejemplo derechos de imagen o de privacidad.
- Aviso — Al reutilizar o distribuir la obra, tiene que dejar bien claro los términos de la licencia de esta obra.
The author can use his/her article freely always indicating that it has been published in Papeles del CEIC. International Journal on Collective Identity Research. Any re-edition of the article must be approved by the journal editorial team.