Identities in the whirlwind: secrets and fake personalities in Hitchcock's cinema
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
25-09-2016
Luis Pablo Francescutti
Abstract
The intertwining of secret and personal identity features prominently in Alfred Hitchcock's cinema. Its plots are full of people falsely accused, mistaken identities, characters with a hidden past, double agents, blackmailers, impostors, split personalities, etc. In these movies nobody is what it seems, everybody has something to hide. Identity is the sum of all the masks, such seems to be one of the messages: we also are what we conceal. Building on the theoretical frame developed by Georg Simmel, Erving Goffman, Umberto Eco and others scholars, we intend to show from a novel approach that Hitchcok's filmography can be seen as a thorough investigation of the many interactions stimulated by secrecy, both in the public (secret of State) and private level (personal secrets, family secrets). Additionally, our analysis brings into light one of the main leitmotiv underlying those interactions: the malleability of identity, the source of its destabilization. The enactment of its ambiguities and paradoxes provides useful guidance to the sociologist for interpreting phenomena in the making, as fake identities, identity thefts and the relationships between offline and online identities.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
secret, identity, Alfred Hitchcock, cinema, Simmel
Section
Research Articles
Papeles del CEIC is distributed under the licence Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES)
Usted es libre de:
- copiar, distribuir y comunicar públicamente la obra
Bajo las condiciones siguientes:
- Reconocimiento — Debe reconocer los créditos de la obra de la manera especificada por el autor o el licenciador (pero no de una manera que sugiera que tiene su apoyo o apoyan el uso que hace de su obra).
- No comercial — No puede utilizar esta obra para fines comerciales.
- Sin obras derivadas — No se puede alterar, transformar o generar una obra derivada a partir de esta obra.
Entendiendo que:
- Renuncia — Alguna de estas condiciones puede no aplicarse si se obtiene el permiso del titular de los derechos de autor
- Dominio Público — Cuando la obra o alguno de sus elementos se halle en el dominio público según la ley vigente aplicable, esta situación no quedará afectada por la licencia.
- Otros derechos — Los derechos siguientes no quedan afectados por la licencia de ninguna manera:
- Los derechos derivados de usos legítimos u otras limitaciones reconocidas por ley no se ven afectados por lo anterior.
- Los derechos morales del autor;
- Derechos que pueden ostentar otras personas sobre la propia obra o su uso, como por ejemplo derechos de imagen o de privacidad.
- Aviso — Al reutilizar o distribuir la obra, tiene que dejar bien claro los términos de la licencia de esta obra.
The author can use his/her article freely always indicating that it has been published in Papeles del CEIC. International Journal on Collective Identity Research. Any re-edition of the article must be approved by the journal editorial team.