Immunitarian fictions in contemporary European film: A reading of immigration social frames through Welcome and Le Havre
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Fernando Bayón Martín
Abstract
Official European political discourse increasingly identifies immigration and the arrival of refugees with threat and the need to immunize the community against dangers such as terrorism, loss of economic capacity or risk of contagion of attitudes, values and beliefs. Through the exploration of the films Welcome (Philippe Lioret, France, 2009) and Le Havre (Aki Kaurismäki, Finland-France-Germany, 2011), a way of acting is suggested by the protagonists who, at the risk of losing immunity, seek instances that avoid forms of solidarity with power (Esposito, 2006b). Such protagonists exemplify a behavior of exposure to life through the contagion of emotional relationships, which contributes to blur the hierarchies between different types of lives. In these films, European citizens are exposed to punishment resulting from breaching the laws for providing support and hospitality to immigrants or refugees in situations of danger. These two films are representative of a type of European cinema which projects stories with the potential to spread the contagion of the closeness to the Other through a series of encounters in which affection wins over fear.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
immigration, immunization, otherness, borders, european cinema
Papeles del CEIC is distributed under the licence Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES)
Usted es libre de:
- copiar, distribuir y comunicar públicamente la obra
Bajo las condiciones siguientes:
- Reconocimiento — Debe reconocer los créditos de la obra de la manera especificada por el autor o el licenciador (pero no de una manera que sugiera que tiene su apoyo o apoyan el uso que hace de su obra).
- No comercial — No puede utilizar esta obra para fines comerciales.
- Sin obras derivadas — No se puede alterar, transformar o generar una obra derivada a partir de esta obra.
Entendiendo que:
- Renuncia — Alguna de estas condiciones puede no aplicarse si se obtiene el permiso del titular de los derechos de autor
- Dominio Público — Cuando la obra o alguno de sus elementos se halle en el dominio público según la ley vigente aplicable, esta situación no quedará afectada por la licencia.
- Otros derechos — Los derechos siguientes no quedan afectados por la licencia de ninguna manera:
- Los derechos derivados de usos legítimos u otras limitaciones reconocidas por ley no se ven afectados por lo anterior.
- Los derechos morales del autor;
- Derechos que pueden ostentar otras personas sobre la propia obra o su uso, como por ejemplo derechos de imagen o de privacidad.
- Aviso — Al reutilizar o distribuir la obra, tiene que dejar bien claro los términos de la licencia de esta obra.
The author can use his/her article freely always indicating that it has been published in Papeles del CEIC. International Journal on Collective Identity Research. Any re-edition of the article must be approved by the journal editorial team.